2155
Sök

Volvo V70N D5 -04 (Lätt styling Projekt)

Detta är ett rullande projekt vars mening är att greja lite eftersom man får råd och tid, har kommit en liten bit på vägen hittills.

320 654 Visningar
Uppdaterades senast 4 augusti 2014
3 292 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#321
AirOne skrev:
discokapten skrev:
Danne_1977 skrev:
Klipp med Xenon installerat, skiftar ett par gånger mellan hel och halv för att se skillnaden


Om man kollar på filmen så ser det ut som om helvljust ligger SJUKT för högt, är det filmen som luras?

Vete fan vad helvljust betyder men halvljuset står alldeles på tok för högt!
Annars såg det bra ut.

Halvljuset är justerat nu, det var aningen för högt,

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 473 Inlägg
11 december 2011
#322
Danne_1977 skrev:
AirOne skrev:
discokapten skrev:

Om man kollar på filmen så ser det ut som om helvljust ligger SJUKT för högt, är det filmen som luras?

Vete fan vad helvljust betyder men halvljuset står alldeles på tok för högt!
Annars såg det bra ut.

Halvljuset är justerat nu, det var aningen för högt,

Skönt att höra.
De som kör med för högt ställda halvljus med xenon, vill jag bara preja av vägen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#323
AirOne skrev:
Danne_1977 skrev:
AirOne skrev:

Vete fan vad helvljust betyder men halvljuset står alldeles på tok för högt!
Annars såg det bra ut.

Halvljuset är justerat nu, det var aningen för högt,

Skönt att höra.
De som kör med för högt ställda halvljus med xenon, vill jag bara preja av vägen..

Jag körde flera mil igårkväll.. ingen som blinkade med lysena.. så det kan inte stått så högt som man kan tro.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 473 Inlägg
11 december 2011
#324
Danne_1977 skrev:
AirOne skrev:
Danne_1977 skrev:

Halvljuset är justerat nu, det var aningen för högt,

Skönt att höra.
De som kör med för högt ställda halvljus med xenon, vill jag bara preja av vägen..

Jag körde flera mil igårkväll.. ingen som blinkade med lysena.. så det kan inte stått så högt som man kan tro.. :S

Jo men svenskar är ju också kända för att "knyta näven i fickan och inte göra nåt"..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#325
AirOne skrev:
Danne_1977 skrev:
AirOne skrev:

Skönt att höra.
De som kör med för högt ställda halvljus med xenon, vill jag bara preja av vägen..

Jag körde flera mil igårkväll.. ingen som blinkade med lysena.. så det kan inte stått så högt som man kan tro.. :S

Jo men svenskar är ju också kända för att "knyta näven i fickan och inte göra nåt"..

Ja så är det nog..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#326
Det är bara att konstatera att nåt är fel på mina ballaster, jag får nu oregelbundet meddelande i displayen om: Lampfel Halvljus... (Video kommer), jag ringde till dit där jag köpte grejerna.. och fick såklart svinbra service, dom skulle skicka nya ballaster av en annan och bättre typ.. kanske har jag dom imorgon då dom skickar dom som brev. Den ena lampan har en annan färg än den andra åxå.. alltså den ena är blåare i skenet.. och den ena ballasten blir varmare och luktar aningen bränt av den...

Får se hur det blir med dom nya ballasterna.. kanske löser det mitt problem big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#327
Såhär ser det ut nu, felmeddelandet talar tydligt om att det är halvljuset som är felande...



Hoppas dom nya ballasterna kommer avhjälpa detta problem...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Personbils tekniker
238 Inlägg
12 december 2011
#328
Blinkar lyset också? Jag tror fortfarande att du behöver köpa det där reläet från vparts.se eller har du beställt xenon med canbus?


3 292 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#329
Purrre skrev:
Blinkar lyset också? Jag tror fortfarande att du behöver köpa det där reläet från vparts.se eller har du beställt xenon med canbus?

Nej lyset blinkar inte.. och ja jag beställde xenon med Canbus..   normalt ska detta felmeddelande lysa konstant om det skulle vara canbusfel.. eller att en eller flera lampor skulle vara trasiga.. att det blinkar på detta sättet är ytterst ovanligt..

Väntar på nya ballaster med posten imorgon eller på Onsdag hoppas jag..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 064 Inlägg
12 december 2011
#330
skönt med bra service och att dom skickar ut nya direkt smile Hoppas de löser problemet, men de låter väldigt vettigt att de är ballasterna som spökar. //Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

3 292 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#331
Lindh skrev:
skönt med bra service och att dom skickar ut nya direkt smile Hoppas de löser problemet, men de låter väldigt vettigt att de är ballasterna som spökar. //Lindh

Ja jag tycker nästan det känns som det faktiskt.. får testa dom nya när dom kommer och se hur och om det funkar då big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#332
Nya ballaster idag med posten.. nu har jag konstant lampfel halvljus meddelande.. vilket känns bättre än oregelbundet blinkade felmeddelande, dessa nya ballasterna känns inte bli varma och det verkar nu som både lamporna har samma kelvin med lika mycket blått big_smile

Måste dock köpa en shunt för att få bort felmeddelandet.. och då kan man fråga sig varför jag köpte ett canbus kit om jag endå måste köpa en shunt ? blir ju billigare med vanligt xenonkit + shunt än canbus + shunt..

Dessa ballaster sa han på bilupplysningen.se ska vara riktigt bra.. så jag ska tasta dom några mil nu och se hur dom funkar innan jag ger nån helhetsbedömning

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-d05674f4097577cb4432ea96c34b6754.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#333
Jag inväntar åxå den nya mittkonsollen som är från en 2006 en så kallad Facelift.. ska bli roligt att se hur den ser ut och hur lätt det är att montera den åxå big_smile  Enligt Lindh så passar den rakt på.. så jag hoppas på det jag åxå big_smile

Det lär ju ska bli mycket snyggare än den som sitter standard på min 2004 iaf.. det känns ju skitbra big_smile

I slutet på veckan kanske den kommer...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 473 Inlägg
14 december 2011
#334
Alltid trevligt med nya grejer. Dock mindre kul när det strular.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#335
AirOne skrev:
Alltid trevligt med nya grejer. Dock mindre kul när det strular.

Ja visst är det så..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#337
PMPerformance skrev:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7090 Här är ett knep

Tyvärr inte medlem där.. och kunde inte se vad du hade för knep.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
14 december 2011
#338
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7090 Här är ett knep

Tyvärr inte medlem där.. och kunde inte se vad du hade för knep.. :S

Jaha tråkigt

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#339
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7090 Här är ett knep

Tyvärr inte medlem där.. och kunde inte se vad du hade för knep.. :S

Jaha tråkigt

Men du kanske kan berätta ?  big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
14 december 2011
#340
Är du oxå trött på dyra shuntar som företag säljer? 
Ja, för att förklara detta lite enkelt så drabbas alla av "lampfel halvljus" när du monterat xenon på tex en V70N S60 och endel tjänar stora pengar på att manipulera shuntar med diverse lösningar. Det här fixar man lätt själv utan att byta shunt eller borra hål på den.

Varför får du detta meddelande då igentligen?
Jo det är pga att xenon drar mindre effekt än vad en konversionell halogenlampa gör. Normalt drar xenonljus runt 35W medans en halogen drar 55W
Volvo har löst detta genom att ha en strömvakt som talar om för bilen om aktuell effektförbrukning, om den sjunker under 110W =2 X 55W
genom shunten(om en lampa briner av) så får CEM den aktuella effektförbrukningen som nu normalt blir lägre än förväntat.
Då sätter CEM en felkod och skickar informationen upp till dej via DIM.

Hur gör jag för att släcka detta meddelande på tex en V70N 00:a?
Jo det är enklare än vad man kan tro, först och främst måste man veta att det trots allt är samma shunt även om man har xenon från fabrik.
Jaha, men bilar före 01 finns ju inte xenon, hur kan det då vara samma shunt? tänker ni nu..
Jo iom att Volvo utvecklat bilen väldigt länge innan den släpptes första gången så har dom faktiskt planerat för xenon för framtiden.
istället för att byta ut stora delar eller konstruktionsmässigt ändra bilens elsystem för framtida bruk så gör dom det lätt för sig och använda det som redan finns.
Det man gör är att fysiskt ändra kabeln i CEM från 2:ans position till 1:ans position(som är ledig iom att bilen inte har xenon) i shuntsockeln.
Japp det är så enkelt faktiskt!!!
Nedan ser vi vad som skiljer ljussystemen imellan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-5b0ee4ccc28f3b1ce95f0445d5741349.jpg


Antingen ändrar man kabeln fysiskt som sagt i CEM, det gör man genom att lossa CEM så du kommer åt baksidan, flytta kabeln från pos.2 till pos 1 istället.
eller om man inte vill fysiskt ändra kabeln så löder man på kabelsnuttar på shuntens ben och använder kabelstift i ändarna, löd dock inte på en kabelsnutt på schuntens 2:a stift
då den ändå inte ska användas. gör 1:ans kabel lite längre då den ska in på 2:ans position i CEM.
Nu så kommer inte meddelandet upp i displayen längre.
Nu går effekten på det tänkta stiftet just för xenon, så som det är från fabrik.

Var sitter denna CEM och shunten du skriver om?
Jo dem sitter innanför instrumentbrädan på vänster sida, man skruvar bort 2 torx som håller den lilla platsskyddet under knäna.
frigörs den så kommer man åt CEM, vid strecket på bilden sitter shunten. https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-3a2deaded1ef36b363d2b99289440b4a.jpg



OBS sist med inte minst!
glöm ej att skifta tillbaka kabeln om du monterat tillbaka dina halogenljus.
du riskerar annars att skadligöra shunten eller CEM om du kör med halogen på xenonkretsen då den är konstruerad för 35W och inte 55W
_________________

svetsdiff !!!


Sök