4608
Sök

Ställa in spl dynamics ice-1500D grundligt för optimal effekt

1 163 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Hejsan, som rubriken lyder så är jag lite osäker på hur jag ska ställa in slutsteget rätt så kort fakta:

Steg:
Spl dynamics ice 1500d

Driver:
2st 10" kicker l5 basar

- Vill ställa in så basarna slår så bra som det går , visst spelar det bra nu men är endå osäker på om det är 100% rätt.. så tacksam för hjälp vad allting verkligen betyder!

här är en liten bild på inställningsmöjligheterna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68278/68278-30e361219c997be4f064ba17a37dad34.jpg

litet tillägg så kör jag på 2ohm då lådan är kopplad så, tror inte man kan koppla så den lägger sej på 1ohm?

mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

21 761 Inlägg
11 april 2011
Eftersom basarna är kopplade till 2 Ohm så borde det vara dubbla 2 Ohms spolar på dem, då går det inte att koppla till 1 Ohm. Håller med.

Stegets inställningar beror litegrann på hur rejält framsystem du har, tex lämplig delningsfrekvens. Jag tror dock att 70 Hz på LPF är en hyfsad grundinställning, SUBSONIC kan ställas på mitten (ca 25 Hz) till att börja med. FREQ behövs inte ställas in och BASSBOOST vrids ner på 0 dB.

Med de inställningarna kan du slå på stereon och spela någon ösig låt som du brukar lyssna på, vrid upp volymen till ca 70-75%. Vrid sedan upp stegets gain till det preciis börjar låta illa ur basarna, vrid då tillbaka tills det preciis låter bra igen.

Detta blir en grundinställning som gör att det normalt sett inte ska låta dåligt fastän stereons volym är ganska hög, men sedan får man kanske minska gainen för att anpassa till övriga högtalares förmåga om basen börjar överrösta allting. LPF kanske behöver finjusteras också, det får man lyssna sig fram till. smile

Sök