4608
Sök

Aktiv bas i S60.

388 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#1
Funderar på att sätta in en aktiv baslåda i min s60 till i övrigt orginal stereo har skaffat en RCA-lågnivå adapter men funderar över själva baslådan.
Vet om en kille som vill sälja sin Infinty Basslink den gamla modellen med en 10"+slavbas han hade den i en V40 och där spelade den riktigt bra men blir den för klen när man stänger in den i kofforten tro?


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
14 april 2011
#2
Jag skulle INTE köra på en aktiv bas någon dag i veckan.

Vad för ljud vill du få? Orginalljudet är ju absolut inte kasst i dessa bilarna. Däremot är det väldigt svårt att få bra bas i dem. Jag hade tidigare en V40 med samma låda i, och den lät GRYMT bra. I min S60 låter den kasst. En kombi är 100 ggr lättare att få bra ljud i.

Visst du kanske får lite mer bas, men det låter oftast mer utanför än i bilen.

Mvh

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

3 187 Inlägg
14 april 2011
#3
yoppe skrev:
Funderar på att sätta in en aktiv baslåda i min s60 till i övrigt orginal stereo har skaffat en RCA-lågnivå adapter men funderar över själva baslådan.
Vet om en kille som vill sälja sin Infinty Basslink den gamla modellen med en 10"+slavbas han hade den i en V40 och där spelade den riktigt bra men blir den för klen när man stänger in den i kofforten tro?

du har ingen skidlucka i bilen?


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
14 april 2011
#4
big-jepp skrev:
yoppe skrev:
Funderar på att sätta in en aktiv baslåda i min s60 till i övrigt orginal stereo har skaffat en RCA-lågnivå adapter men funderar över själva baslådan.
Vet om en kille som vill sälja sin Infinty Basslink den gamla modellen med en 10"+slavbas han hade den i en V40 och där spelade den riktigt bra men blir den för klen när man stänger in den i kofforten tro?

du har ingen skidlucka i bilen?

Skidluckan finns. Självklart går det att bygga en tät låda med port genom luckan. Men en aktiv bas som ligger i skuffen sluter knappast tätt. Hjälper ytterst lite att ha luckan öppen för mig, men lite gör det allt!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

388 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#5
F4S4N skrev:
Jag skulle INTE köra på en aktiv bas någon dag i veckan.

Vad för ljud vill du få? Orginalljudet är ju absolut inte kasst i dessa bilarna. Däremot är det väldigt svårt att få bra bas i dem. Jag hade tidigare en V40 med samma låda i, och den lät GRYMT bra. I min S60 låter den kasst. En kombi är 100 ggr lättare att få bra ljud i.

Visst du kanske får lite mer bas, men det låter oftast mer utanför än i bilen.

Mvh

Håller med att orginalljudet är helt ok vill ha lite mer tryck i basen bara.
Vad är det för storlek på högtalarna i Hatthyllan 8"? Kanske byta dessa till något bättre och koppla ett steg till dom???


3 187 Inlägg
14 april 2011
#6
F4S4N skrev:
big-jepp skrev:
yoppe skrev:
Funderar på att sätta in en aktiv baslåda i min s60 till i övrigt orginal stereo har skaffat en RCA-lågnivå adapter men funderar över själva baslådan.
Vet om en kille som vill sälja sin Infinty Basslink den gamla modellen med en 10"+slavbas han hade den i en V40 och där spelade den riktigt bra men blir den för klen när man stänger in den i kofforten tro?

du har ingen skidlucka i bilen?

Skidluckan finns. Självklart går det att bygga en tät låda med port genom luckan. Men en aktiv bas som ligger i skuffen sluter knappast tätt. Hjälper ytterst lite att ha luckan öppen för mig, men lite gör det allt!

men bygg en ram runt lådan och skidluckan så ska du se att de blir tryck! kan garantera att det blir tryck, för då tvingar du in allting i kupén.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 april 2011
#7
yoppe skrev:
F4S4N skrev:
Jag skulle INTE köra på en aktiv bas någon dag i veckan.

Vad för ljud vill du få? Orginalljudet är ju absolut inte kasst i dessa bilarna. Däremot är det väldigt svårt att få bra bas i dem. Jag hade tidigare en V40 med samma låda i, och den lät GRYMT bra. I min S60 låter den kasst. En kombi är 100 ggr lättare att få bra ljud i.

Visst du kanske får lite mer bas, men det låter oftast mer utanför än i bilen.

Mvh

Håller med att orginalljudet är helt ok vill ha lite mer tryck i basen bara.
Vad är det för storlek på högtalarna i Hatthyllan 8"? Kanske byta dessa till något bättre och koppla ett steg till dom???

Det är 8 tum precis. Det är en bra idé tycker jag att uppgradera dessa och sätta steg på. 2 st vettiga 8" basar get sjukt fint ljud! Se bara till att du kan bygga en låda till dom som då "hänger" under hatthyllan. Ska gå att köra med slutna lådor. Hör med Dbakuten dom kan sitt vad det gäller lådbyggen smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök