3655
Sök

Slutsteget stängs av (laddat batteri, fungerande högtalare)

301 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Idag när jag var ute och körde så stängdes slutsteget, som driver två 6,5" och två 6x9", av, och endast diskanterna, drivna av HU:n, spelade.

När jag spelar på låg volym (upp till ca. 12 på en DEH-4150SD), så fungerar slutsteget, och lampan på det lyser grönt. Över ca. 12 så stängs steget av, och lampan lyser rött.

Testade att spela direkt från telefonen in i slutsteget (3,5mm->2 RCA), och steget slog även då ifrån.

Har kopplat bort de två högtalarparen var för sig, och steget stängs av i båda fallen, vid samma volym. Batteriet är fulladdat.

Steget är ett Proson RSA300 (4-kanals).
HU: Pioneer DEH-4150SD

Någon idé om vad som kan vara fel?

Kan tillägga att HU:n beter sig lite konstigt. Det är någon form av glappkontakt i den. Om jag trycker på den så slocknar den alt. tappar kontakten med musikkällan ett par sekunder, och visar emellanåt "error 19". Tror dock inte detta har någon betydelse (?), då steget slog ifrån även med mobilen som musikkälla.

7 281 Inlägg
14 april 2011
Sitter jorden till steget ordentligt?
Om du har en AGU säkring på strömkabeln så kan den bli dålig utan att det syns.

DLS
1 147 Inlägg
14 april 2011
Jordfel alt. spänningsfall. Jag tippar på jordfel som brains förelagit.

301 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Tackar så mycket för tipsen, problemet är nu löst! Ni får själv gissa er till vad problemet var. En bild på jordanslutningen: http://img189.imageshack.us/i/dsc0155c.jpg/

7 281 Inlägg
14 april 2011
Dålig jord kan leda till att du skadar både steg och stereo bara så du vet.

2 914 Inlägg
14 april 2011
Brains skrev:

exakt, signaljordar flyger kors och tvärs. fattar inte varför jorden läggs minst tid och pengar på, det är ju trots allt den viktigaste biten i hela ljudbygget.

301 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Brains skrev:

exakt, signaljordar flyger kors och tvärs. fattar inte varför jorden läggs minst tid och pengar på, det är ju trots allt den viktigaste biten i hela ljudbygget.

Vad är det som gör jorden viktigare än ljudkälla eller strömkabel? Man kommer ju inte direkt någonstans utan något av det, så varför skulle jorden vara viktigast?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 april 2011
yalouque skrev:
kalle_kalle skrev:
Brains skrev:

Vad är det som gör jorden viktigare än ljudkälla eller strömkabel? Man kommer ju inte direkt någonstans utan något av det, så varför skulle jorden vara viktigast?

För att utan en bra jord spelar det ingen roll vad man har för grejer. Fel så som bränd signaljord till rakt av brända steg kan lätt hända pga spänningsfallet en dålig jord ger...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

301 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
yalouque skrev:
kalle_kalle skrev:

För att utan en bra jord spelar det ingen roll vad man har för grejer. Fel så som bränd signaljord till rakt av brända steg kan lätt hända pga spänningsfallet en dålig jord ger...

Utan en strömkabel eller en ljudkälla spelar det väl ingen roll hur bra jord du har? Nej, alla komponenter behövs, sen vilken som är viktigast går inte att besvara.

ljudfantast
1 372 Inlägg
14 april 2011
Man behöver inte spendera mer än 5 min på det här forumet innan man förstår fullständigt solklart att jorden är så viktig som den är, hur den ska monteras, hur grov den ska vara etc etc, så varför återkommer detta probem dagligen hos folk?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 april 2011
yalouque skrev:
Lonefox skrev:
yalouque skrev:

Utan en strömkabel eller en ljudkälla spelar det väl ingen roll hur bra jord du har? Nej, alla komponenter behövs, sen vilken som är viktigast går inte att besvara.

Nä ok....fråga bara andra som har byggt i många år om inte jorden är viktigast i slutänden. För faktum är att OAVSETT hur grova kablar, dyra steg, högtalare, enhet osv du har om jordnslutningen är kass så skapar det problem på olika sätt. Återigen OAVSETT vilka prylar du har. Om du läser på lite om el-lära så förstår du även varför.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

301 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
yalouque skrev:
Lonefox skrev:

Nä ok....fråga bara andra som har byggt i många år om inte jorden är viktigast i slutänden. För faktum är att OAVSETT hur grova kablar, dyra steg, högtalare, enhet osv du har om jordnslutningen är kass så skapar det problem på olika sätt. Återigen OAVSETT vilka prylar du har. Om du läser på lite om el-lära så förstår du även varför.

Jag tror fortfarande att man behöver en huvudenhet, en strömkabel och högtalare för att det ska låta bra smile Sen är det kanske lättare att misslyckas med att få till en bra jordanslutning, än att ansluta en huvudenhet, och folk kanske underskattar vikten av en bra jord.
Senast redigerat av yalouque (14 april 2011)

ljudfantast
1 372 Inlägg
14 april 2011
yalouque skrev:
Sen är det kanske lättare att misslyckas med att få till en bra jordanslutning, än att ansluta en huvudenhet, och folk kanske underskattar vikten av en bra jord.

Bara att söka på "dålig jord" här på forumet så ser du att det där "kanske"'t inte existerar smile

Alla verkar totalt gröna på ellära oavsett hur många gånger det tas upp.

301 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
michieff skrev:
yalouque skrev:
Sen är det kanske lättare att misslyckas med att få till en bra jordanslutning, än att ansluta en huvudenhet, och folk kanske underskattar vikten av en bra jord.

Bara att söka på "dålig jord" här på forumet så ser du att det där "kanske"'t inte existerar smile

Vad var felet på min jord, då? Jag kunde spela på låg volym (fungerande), men inte vid högre volym. Efter att ha jordat om så kan jag spela hur högt som helst. Var den inte dålig då?

ljudfantast
1 372 Inlägg
15 april 2011
yalouque skrev:
michieff skrev:
yalouque skrev:

Vad var felet på min jord, då? Jag kunde spela på låg volym (fungerande), men inte vid högre volym. Efter att ha jordat om så kan jag spela hur högt som helst. Var den inte dålig då?

Ja det är ett klassiskt jordproblem?

301 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
michieff skrev:
yalouque skrev:
michieff skrev:

Ja det är ett klassiskt jordproblem?

Du får ursäkta, men jag hänger inte med på om du var ironisk med att dålig jord inte finns. Jag får en hel del träffar om jag söker på det.

Om det är dåligt jordat, så får man eventuellt problem med jorden (?).

ljudfantast
1 372 Inlägg
15 april 2011
Haha du missförstod mig nog. Det är just det jag säger.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 april 2011
Just det där med jord är lite skrämmande hur lite denna otroligt viktiga kabel prioriteras.

Hört alla möjliga skräckhistorier om lustiga jordproblem, värsta så här långt var ett försök att jorda i en plastpanel i bilen. "men vadå, plasten sitter ju fast i plåten."

Jag törs även jag säga att jordkabeln är långt upp i toppen över viktiga kablar i bilen.

Ett klassexempel på jordning som inte är ovanligt än idag är nog en skapligt seriöst dragen pluskabel
direkt från batteriet med en ordentlig anslutning, och en hälften så tjock jordkabel ansluten i första bästa
skruv, vanligtvis i en skruv i ena bakljuset på bilen.

Men visst har folk blivit bättre, men det är alltid lika roligt att få höra från en fjunig 740 åkare att det fungerar visst, och jag vet inte vad jag pratar om.. "det dunkar ju".. Jo jo.
Jag ska inte lägga mig i.

Bilstereorävarna på forumen har lite gett upp på pojkarna och deras stereo.. På sätt och vis bra.
För då kanske dom kan lära sig den hårda vägen precis som vi fick när vi började en gång i tiden
när dinosaurierna gick på jorden. På den tiden fanns inte dessa forum, vilket kanske var bra.
Man fick vända sig till killar som faktiskt praktiserat bilstereo, och inte behöver gissa sig till lösningar på
problem.

Men det finns fortfarande dom som ställer upp i vått och torrt, bugar mig för er för ert otroliga tålamod.

Hej på er!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 466 Inlägg
15 april 2011
yalouque skrev:
Lonefox skrev:
yalouque skrev:

Jag tror fortfarande att man behöver en huvudenhet, en strömkabel och högtalare för att det ska låta bra smile Sen är det kanske lättare att misslyckas med att få till en bra jordanslutning, än att ansluta en huvudenhet, och folk kanske underskattar vikten av en bra jord.

Jorden är den första kabeln man kopplar in till steget, och de e fanimej viktigt att man gör de bra med annars pajjar man lätt grejerna, därför anses den vara den viktigaste kabeln.

Har du en klen pluskabel så kan steget slå ifrån och i värsta fall gå åt helvete men du slipper fortfarande att du har sönder signaljorden i HU:n.

Har du en dålig signalkabel så får du antingen störningar eller inget ljud men det är sällan något går sönder av den anledningen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

6 851 Inlägg
15 april 2011
Tokken skrev:
Bilstereorävarna på forumen har lite gett upp på pojkarna och deras stereo.. På sätt och vis bra.
För då kanske dom kan lära sig den hårda vägen precis som vi fick när vi började en gång i tiden
när dinosaurierna gick på jorden. På den tiden fanns inte dessa forum, vilket kanske var bra.
Man fick vända sig till killar som faktiskt praktiserat bilstereo, och inte behöver gissa sig till lösningar på
problem.

Men det finns fortfarande dom som ställer upp i vått och torrt, bugar mig för er för ert otroliga tålamod.

Hej på er!

Håller med dej där Tokken. När man själv började med detta för många många långa årsedan så fanns knappt internett. Det va till att lära sig den tuffa vägen. Friskt kopplat, hälften brunnet, typ.

Sedan skulle jag silja säga så att jorden är helt klart viktigast i bilstereo. Man kan ha bra jord och allt funkar kalas, man kan ha dålig jord och det funkar halvbra.
Att TS saker funkade på låg volym beror på att jord fanns, men den va inte bra. Den saknades helt klart när det krävdes lite mera.
Man bör tänka på det att plus och minus (batteri och jord) måste man ha lika av. Alltså lika mycke posetiv laddning som negativ.

Sök