Hur byter man kamaxel på en ford granada men 2.3´liters motorn..

Dallemedballe
15 april 2011 · 141 Inlägg

hej i går rasade min kam visste den var dålig fick med en ny men hur fasiken ska jag få ur den provade o slå med handslägga de hjälpte inte! hur ska jag göra?? tips råd?

RD_87 Skrotsamlare
15 april 2011 · 4 031 Inlägg

Kamaxlar brukar ju glida ur lätt om man lossat allt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
ivaldi
15 april 2011 · 51 Inlägg

Har för mig man måste ta lös toppen och dra ut kammen bakvägen.

caromania Forummoderator
16 april 2011 · 9 296 Inlägg

Slå med slägga...? Finns det ingen handbok som du kan ladda ner på nätet? Brukar finnas work shop manuals på klubbsidor etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Dallemedballe
16 april 2011 · 141 Inlägg

rd_87: har provat aallt men den går en ut allt e lös tror ja? de sitter inte en bult på baksidan?.ivaldi: ja jag misstänker egentlign att topp måste av.. caromania: hittar ingetn om den på nätet.

PerArne Mycke vill ha mer...
16 april 2011 · 611 Inlägg

2,3 då är det en V6a vi pratar om va??

1,6/2,0 4an den måste man ta kammen bakåt på och då är det lös med toppen som gäller eller göra hål i torpeden....

V6an ska ju bara vara att ta bort drevet och sen är det väl nån låsning för kammen och sen dra den rakt ut, kylaren borta naturligtvis...

//Per-Arne
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 april 2011 · 1 594 Inlägg

Dallemedballe skrev:
hej i går rasade min kam visste den var dålig fick med en ny men hur fasiken ska jag få ur den provade o slå med handslägga de hjälpte inte! hur ska jag göra?? tips råd?

Men hallå slägga???

Loss med kylaren och lyft ur den ur bilen.
Bort med transkåpan och muttra loss kamdrevet.
Loss med ventilkåpor, bort med vipparmaxlarna och dra upp stötstängerna.
Bort med med insuget och pillra upp alla lyftare.
Loss med låsningen för kamaxeln och dra den försiktigt rakt ut...

Behövs definitivt inte användas någon slägga och jobbet görs med motorn kvar i bilen.

Senast redigerat av hotrodder (16 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Dallemedballe
16 april 2011 · 141 Inlägg

de e en 4a i den.. de står 2.3 på skärmen???

Dallemedballe
16 april 2011 · 141 Inlägg

vat i så fall sitter låsningen bak?

RD_87 Skrotsamlare
16 april 2011 · 4 031 Inlägg

Det verkar skumt, mig veterligen är alla 2,3 motorer före -95 sexor? Snackar vi andra generationens granada 77-85 eller första generationen? I andra generationen såldes 2,3 motorn inte i Sverige, det var 2,0 pintofyra eller 2,8 sexa. Pinton tar man kammen bakåt på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
JohanssonC
16 april 2011 · 158 Inlägg

caromania skrev:
Slå med slägga...? Finns det ingen handbok som du kan ladda ner på nätet? Brukar finnas work shop manuals på klubbsidor etc.

Det man inte löser med lite våld löser man med mer våld!

Om Dalle säger att det är en 4a så är det nog en 4 å inte en 6a.

Jag har också för mig att man får ta dän toppen. Far hade en sån som vi fick byta kam på.
Antar att han ej tog av toppen för skojjs skull smile

Lycka te med mekandet!

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
Dallemedballe
16 april 2011 · 141 Inlägg

fick av kam satt en halvmåne bakom big_smile bättre när de e ljust ute big_smile sen drog jag ut den framåt och hissade upp motorn lite så gick de men lagren mellan kam o gods låser fast kam så den ej går runt.. får man tagi sådana någon stans??

ajonasson
16 april 2011 · 583 Inlägg

Kanske bäst att ta bort toppen iaf.
Beror på hur "kammen rasa" kanske bäst att kolla ventiler och kovlar ifall något tagit i?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
PerArne Mycke vill ha mer...
17 april 2011 · 611 Inlägg

låter som en granada 2,3 V6 som dom bytt motor till en 2.0 pinto i. Enklaste förklaringen.

//Per-Arne
Dallemedballe
17 april 2011 · 141 Inlägg

kam axeln gjorde så att ena lyftaren flög av men så fort jag fick på lyftaren igen gick han normalt. ja de e nog så hört att 6an går ungefär  lika bra som 2.0an fast dricker mer så.. men har en fundering på att slänga i en b23a med 5vxl låda undra om de är mkt jobb eller om de e enklare o fixa ny motor?

RD_87 Skrotsamlare
17 april 2011 · 4 031 Inlägg

Annars borde ju en nyare Ford maskin gå att få i? 2,3 fyran från scorpio -95-98 ska tydligen vara trevlig och då är det ju iaf Ford. Scorpio är ju billiga dessutom. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
JohanssonC
17 april 2011 · 158 Inlägg

stoppa b23an i strumplådan tongue det ska finnas en ford motor som passar rätt in i hölet där utan större modd, kommer ej ihåg vilken. men googla lite så hittar du nog. som RD skriver så är scorpio är ett bra alternativ smile

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
ivaldi
17 april 2011 · 51 Inlägg

Sätt i en 2.0 pinto istället

Dallemedballe
18 april 2011 · 141 Inlägg

ja i och för sig smile men de e väl insprut i dem de e väl jobbigt med alla boxar o så??? ivaldi:var får man tag i en sådan nu för tiden då? hehe känner en del skrot nissar men ingen av dem har någon sådan.. men men

RD_87 Skrotsamlare
18 april 2011 · 4 031 Inlägg

Det brukar inte vara så svårt att få med alla boxar, ingen avbitare bara! Men en rostig "skorpa" bör ju finnas på blocket för mindre än vad en lös maskin kostar.
http://www.blocket.se/horby/Ford_Scorpi … 12&w=3 är ju ett fint exempel på en vettig donator smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang