Köpa slutsteg

Tourrent
15 april 2011 · 10 Inlägg

Hejsan,

Jag har 2 st JVC-V626 (210W) högtalare som jag ska koppla in i dagarna i min bil. Min stereo har effekt på 4*50w och jag har 4 högtalare i, 2st orginal där framme sen har vi dragit sladdar bak till 2 nya där bak som är på 80w men dem kan lika bra gå igenom stereon som de är redan. Så om ja ska byta ut dem där framme mot mina 210w högtalare, va skulle du rekomendera för slutsteg? har ingen kunskap i hur ngt fungerar, bara att ja har ngn som vet hur man kopplar in det. Skulle detta vara ngt? http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=182 står "2x160 Watt RMS 1ohm" en sak ja vet är att man ska inte ha mer effekt än högtalarna för då kan de bli för mkt för dem, och 160 är ganska bra väl? och slutsteget verkade billigt.

Mvh Felix

_DamnIt R1 driver!
15 april 2011 · 5 128 Inlägg

Men så är dfina högtalare antagligen på 4ohm, och då har du 80w. Får kolla sånt med, men borde funka till det du ska ha dom till.

huntelaar DLS
15 april 2011 · 1 147 Inlägg

Dessa 210 W är inte riktigt sanningen. Sanningen stavas alltid RMS watt. Dina högtalare tål dvs 30 watt innan de börjar låta ILLA. De ligger på 4 ohm så du kommer aldrig kunna lasta i 1 ohm om du har ett par, vilket ingen här inne rekommenderar om vi inte pratar bas.

Steget må göra sitt, men sanning är väl att du får ljud och inte mer.

"en sak ja vet är att man ska inte ha mer effekt än högtalarna för då kan de bli för mkt för dem, och 160 är ganska bra väl? och slutsteget verkade billigt."

Vem har sagt det? Det är tokfel...

Högtalaren producerar värme, när den börjar dista producerar den skadlig värme, dvs spelar över sin förmåga eller får OREN effekt. När värmen blir för hög brinner talspolen upp och du kan slänga dom i soptunnan.

Alltid mer effekt än vad högtalarna tål, då kan du med örat lyssna hur mycket en högtalare klarar.

Tourrent
15 april 2011 · 10 Inlägg

Okej, fårstår inte jätte mkt här men man ska tydligen ha så mkt effekt som möjligt. De ja menade var att om ja hade högtalare på 60w och körde dem igenom slutsteg eller stereo på 100w så skulle dem förstöras eftersom det är 40w mer, men som sagt ja vet inte. Skulle ngn kunna rekomendera ngt slutsteg till mig? eller en lösning? Tack

huntelaar DLS
15 april 2011 · 1 147 Inlägg

Klart går det med för lite effekt, men högtalaren gör sig inte rättvis. Nu pratar vi inte om dina jvc som ligger på 30 rms, utan lite rejäla grejor över 100 rms. Om vi pratar högtalare då.

Det bästa är rejält med ren effekt, och låta örat avgöra när det låter illa, då vet du din högtalares maxkapacitet, det vet du inte om du ger den oren effekt att jobba med.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 april 2011 · 8 744 Inlägg

Att ha ett 100Wrms slutsteg till högtalare som tål 60Wrms är inga som helst problem, effekten är inte konstant utan varierar konstant då det är musik du spelar. Oavsett hur kraftigt slutsteg du har så gäller det att använda hörseln och sänka när det låter illa, men med ett "överdimensionerat" slutsteg så kommer du kunna använda högtalarna fullt ut utan att steget överbelastas och skickar ut en massa distortion som bara skapar oljud och förstör högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang