Sjukt ledsen, en bilrekond har skadat lacken på min bil

Quken
15 april 2011 · 28 Inlägg

Hejsan, igår lämnade jag in min pärla, en T-Gul som gått 10000 mil för rekondering, bilen va i perfekt skick, absolut inga vesäntligheter förutom att den tidigare ägaren lackerat om en bakskärm för 7-8 årsedan och jag lackera om huven för ca 4 årsen. Men iallafall när jag hämtade bilen så kom ägaren för firman fram och visa vid handtaget att det va lite färg kvar, och fråga om bilen vart hårt polerad förr, och jag sa till honom att under dom åren jag haft bilen har den bara varit vaxad, och det inte varit så vid handtaget förr, men jag strunta i det, tog bilen åkte hem och kolla över den ännu mer, och då såg jag att dom gått igenom lacken på flertal ställen vid veck och sånt på bilen, så jag åkte först till en annan rekond firma och fråga vad märkena berodde på, och fick till svar "Dom har kört för hårt, antingen har dom haft något medel med mycket slipmedel i eller bränt lacken". Sedan åkte jag till en billackerare och fråga samma fråga och fick samma svar.

Så jag ringde upp firman där jag gjort reconden, jag sa då till honom att jag hittat fler märken på bilen som inte varit innan, så han svarade mig ordagrant i telefonen "Du får komma och visa upp det du hittat, men vi har inte gjort det, det kan jag garantera.

Sagt och gjort så åkte jag dit, visade mina skador som jag ansett dom orsakat, ägaren följde med mig ut, och tvärbestämt "Det har inte vi gjort" och jag bara "men snälla det va knappt ett märke på bilen, bilen har gått en vinter sen 1995 så färg finns på bilen" men han stod på sig och sa "Du kan ta din skit och fara åt helvete" så påpeka jag att vingen va även färgen borta på, då sa han att han skulle hämta killen som polerat bilen, och han kom ut, dom kolla igenom skadorna igen på bilen, och sa att dom absolut inte gjort detta och dom såg skadorna när dom tvättade bilen. Jag ifrågasatte varför dom då inte ringde eller fotografera skadorna, för då hade vi inte haft denna diskussionen, han svarade då bara att om dom skulle fota varenda grej eller ringa kunden hade dom inte haft tid för annat. Men killen som polerat bilen sa att dom MÖJLIGTVIS kunde orsakat det på vingen, men absolut inte det andra. Så då fråga jag hur dom hade tänkt åtgärda skadan, om dom ska lackera om eller vad dom tänkt, då sa han att dom tänkt lägga i det med en färgpenna, och då sa jag att det är absolut inte acceptabelt, för det kommer synas, då sa han bara "Sluta va så snoffsig och stor i käften för isåfall skiter vi i allt så kan du ta din bil och dra åt helvete" och hela bilen är det för helvete färgskillnad på, och hans blick va rent hat, och hans smocka hängde i luften, så jag sa bara att jag går vidare med detta, och då satte jag mig i bilen och han bara kaxigt och retfullt "ha en trevlig helg du".

Så nu undrar jag, jag som konsument, vad har jag för rättigheter i detta? För skadorna va inte på bilen sen innan. Bilen har liksom rullat 10000 mil och dom får bilen att framstå som rena skiten bara för den är 18 år gammal. Bifogar lite bilder, vet inte om man kan få upp dom på sidan, annars får ni klicka på länken.

Tacksam för all hjälp.

OBS dom två första är länkade, fick inte upp dom på sidan

quuuken

quuuken

http://img545.imageshack.us/img545/5295/img0215q.jpg

http://img199.imageshack.us/img199/3901/img0221vj.jpg

Senast redigerat av Quken (15 april 2011)

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Miklen
15 april 2011 ·

Är väl klart att dom inte erkänner?... Du får gå till konsumentverket.. har dom många kunder kan det funka med lokaltidningen med.

Aero T16
15 april 2011 · 1 327 Inlägg

Ring till konsumentrådgivare.

http://www.konsumentverket.se/

Quken
15 april 2011 · 28 Inlägg

Tack för tipsen, det går inte att typ polisanmäla dom eller något? För det är väl skadegörelse eller dyl?

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Gendich
15 april 2011 · 287 Inlägg

dom verkar inte speciell måna om sin kund krets och om dom behanda dig på ett sånt sätt som du beskriver behöver dom nog se över sin attityd sad är det en stor eller liten firma om man får fråga?

BMW 116i (2006)
Quken
15 april 2011 · 28 Inlägg

Gendich skrev:
dom verkar inte speciell måna om sin kund krets och om dom behanda dig på ett sånt sätt som du beskriver behöver dom nog se över sin attityd sad är det en stor eller liten firma om man får fråga?

Nää eller alltså jag vet inte, vet att dom även håller på med att tona rutor och sånt, och då även bilvård i 3stad området (uddevalla,vänersborg,trollhättan)

Riktigt idiotiskt betedde dom sig iallafall.

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Bjokka
15 april 2011 · 63 Inlägg

Jobbar med bilar. Och ni anar inte hur många idioter som försöker med nånting när dom hämtar sina bilar eller kommer tillbaka nån månad senare och gnäller.

Själv fick jag min bil förstörd på verkstad... Kamrems ras och ventil sallad på det.
De hände på deras parkering när dom skulle köra in min bil för byte av just kam rem.

Jag KUNDE gått vidare med det... Men jag gav fan i det. Misstag händer ofta... Det händer oss alla.

Önskar att alla som klagar på verkstäder själva öppnar en verkstad. Skulle dom personerna i fråga erkänna att dom gjort fel när nån klagar? Nääää sad

Tråkigt med din bil. Speciellt med just en T Gul, dom har ju ett speciellt värde.
Hoppas det löser sig...

Ni kan klaga mitt inlägg. Jag kommer inte svara. Vill inte förstöra tråden helt. winkSäger bara min mening

Volvo 855 T5R "T-Gul" (1995)
Opel Vectra 2000 "dasset" (1990)
Quken
15 april 2011 · 28 Inlägg

Bjokka skrev:
Jobbar med bilar. Och ni anar inte hur många idioter som försöker med nånting när dom hämtar sina bilar eller kommer tillbaka nån månad senare och gnäller.

Själv fick jag min bil förstörd på verkstad... Kamrems ras och ventil sallad på det.
De hände på deras parkering när dom skulle köra in min bil för byte av just kam rem.

Jag KUNDE gått vidare med det... Men jag gav fan i det. Misstag händer ofta... Det händer oss alla.

Önskar att alla som klagar på verkstäder själva öppnar en verkstad. Skulle dom personerna i fråga erkänna att dom gjort fel när nån klagar? Nääää sad

Tråkigt med din bil. Speciellt med just en T Gul, dom har ju ett speciellt värde.
Hoppas det löser sig...

Ni kan klaga mitt inlägg. Jag kommer inte svara. Vill inte förstöra tråden helt. winkSäger bara min
mening

Mycket möjligt att folk försöker med sånt där, jag kan inte uttala mig om andra, utan bara om mitt fall, jag anser att när man tar emot en bil för recond,repration eller vad det nu kan gälla har man ett ansvar gentemot kunden att åtgärda om något blitt fel, som t.ex på min bil där, det är så uppenbart att det är dom som gjort det, jag prata som sagt med en bilrecond, samt en billackerare, det är färska skador, och då borde enligt min mening företaget jag lämnade in bilen till va lite tillmötesgående och faktiskt åtgärda skadorna, dom borde väl ha försäkringar som täcker sånt.

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2011 · 13 742 Inlägg

det där är enbart pga en idiot polerat som inte vet vad dom gör..
syns tydligt att det är nytt dessutom

kör man med maskin mot kanten så är det tvärkört direkt
och om lacken haft det skicket innan så åker man knappast och lämnar in bilen på polering
utan man åker direkt till lackfirman... det där är bara att lacka om hela bilen annars blir det aldrig bra igen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Quken
15 april 2011 · 28 Inlägg

Growe skrev:
det där är enbart pga en idiot polerat som inte vet vad dom gör..
syns tydligt att det är nytt dessutom

kör man med maskin mot kanten så är det tvärkört direkt
och om lacken haft det skicket innan så åker man knappast och lämnar in bilen på polering
utan man åker direkt till lackfirman... det där är bara att lacka om hela bilen annars blir det aldrig bra igen

Joo det är väl dessvärre så, men när jag som sagt försökte påpeka att det va dom som orsakt skadorna, sa dom att dom inte använde polermedel med slipmedel i, inte "grusaktigt" utan nåt kemiskt framtaget, men då sa jag att det spelar ingen roll vad du kör med, blir det för varmt går det igenom, då fick jag bara till svar att för att gå igenom lacken får man stå 5 minuter på samma ställe, och det va mer eller mindre mitt fel för det blitt så då bilen varit polerad "4 miljoner gånger tidigare" enligt dom.

Senast redigerat av Quken (15 april 2011)

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Gendich
15 april 2011 · 287 Inlägg

Quken skrev:

Growe skrev:
det där är enbart pga en idiot polerat som inte vet vad dom gör..
syns tydligt att det är nytt dessutom

kör man med maskin mot kanten så är det tvärkört direkt
och om lacken haft det skicket innan så åker man knappast och lämnar in bilen på polering
utan man åker direkt till lackfirman... det där är bara att lacka om hela bilen annars blir det aldrig bra igen

Joo det är väl dessvärre så, men när jag som sagt försökte påpeka att det va dom som orsakt skadorna, sa dom att dom inte använde polermedel med slipmedel i, inte "grusaktigt" utan nåt kemiskt framtaget, men då sa jag att det spelar ingen roll vad du kör med, blir det för varmt går det igenom, då fick jag bara till svar att för att gå igenom lacken får man stå 5 minuter på samma ställe, och det va mer eller mindre mitt fel för det blitt så då bilen varit polerad "4 miljoner gånger tidigare" enligt dom.

5 min hahaahaha då kör dom nog för hand! hmmm konstigt att polera en bil med ett medel som inte inehåller slip medel. du skulle frågat om dom polerade din bil med Vax. sicken firma.

BMW 116i (2006)
Quken
15 april 2011 · 28 Inlägg

Gendich skrev:

Quken skrev:

Growe skrev:
det där är enbart pga en idiot polerat som inte vet vad dom gör..
syns tydligt att det är nytt dessutom

kör man med maskin mot kanten så är det tvärkört direkt
och om lacken haft det skicket innan så åker man knappast och lämnar in bilen på polering
utan man åker direkt till lackfirman... det där är bara att lacka om hela bilen annars blir det aldrig bra igen

Joo det är väl dessvärre så, men när jag som sagt försökte påpeka att det va dom som orsakt skadorna, sa dom att dom inte använde polermedel med slipmedel i, inte "grusaktigt" utan nåt kemiskt framtaget, men då sa jag att det spelar ingen roll vad du kör med, blir det för varmt går det igenom, då fick jag bara till svar att för att gå igenom lacken får man stå 5 minuter på samma ställe, och det va mer eller mindre mitt fel för det blitt så då bilen varit polerad "4 miljoner gånger tidigare" enligt dom.

5 min hahaahaha då kör dom nog för hand! hmmm konstigt att polera en bil med ett medel som inte inehåller slip medel. du skulle frågat om dom polerade din bil med Vax. sicken firma.

haha joo men jag frågade faktiskt det, om det bara va vax på bilen då, för min polare har jobbat på en recondfirma som körde med Lahega produkter, så la han en klick polermedel på min fingerspets en gång så gnugga jag det mellan fingrarna, och man kände ju det va fin fin sand där, men enligt dom så finns det inga sådana produkter längre, utan sånt hade man när min bil va ny, för ca 18 årsedan, numera är det nån kemisk sammansättning som inte innehåller sånt hmm så därför va det omöjligt att gå igenom lacken, såvida man inte stod 5 minuter på samma ställe. Samt att min bil varit polerad ca " 4 miljoner gånger innan" så det inte fanns någon färg kvar på bilen. Men jag vet inte, du som är recondare borde väl se ganska omgående när du jobbar med en bil om det är tunnt med färg? och i skarvar osv är det väl alltid runt med färg? Därav måste man va extra försiktig när man polerar där med maskin.

Sen om det är så dom säger att bilen är gammal osv och är dåligt med färg, borde dom väl va ännu mer försiktiga vid kanter och sånt? är väl ganska självklart?

Senast redigerat av Quken (15 april 2011)

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Gendich
15 april 2011 · 287 Inlägg

Quken skrev:

Gendich skrev:

Quken skrev:

Joo det är väl dessvärre så, men när jag som sagt försökte påpeka att det va dom som orsakt skadorna, sa dom att dom inte använde polermedel med slipmedel i, inte "grusaktigt" utan nåt kemiskt framtaget, men då sa jag att det spelar ingen roll vad du kör med, blir det för varmt går det igenom, då fick jag bara till svar att för att gå igenom lacken får man stå 5 minuter på samma ställe, och det va mer eller mindre mitt fel för det blitt så då bilen varit polerad "4 miljoner gånger tidigare" enligt dom.

5 min hahaahaha då kör dom nog för hand! hmmm konstigt att polera en bil med ett medel som inte inehåller slip medel. du skulle frågat om dom polerade din bil med Vax. sicken firma.

haha joo men jag frågade faktiskt det, om det bara va vax på bilen då, för min polare har jobbat på en recondfirma som körde med Lahega produkter, så la han en klick polermedel på min fingerspets en gång så gnugga jag det mellan fingrarna, och man kände ju det va fin fin sand där, men enligt dom så finns det inga sådana produkter längre, utan sånt hade man när min bil va ny, för ca 18 årsedan, numera är det nån kemisk sammansättning som inte innehåller sånt hmm så därför va det omöjligt att gå igenom lacken, såvida man inte stod 5 minuter på samma ställe. Samt att min bil varit polerad ca " 4 miljoner gånger innan" så det inte fanns någon färg kvar på bilen. Men jag vet inte, du som är recondare borde väl se ganska omgående när du jobbar med en bil om det är tunnt med färg? och i skarvar osv är det väl alltid runt med färg? Därav måste man va extra försiktig när man polerar där med maskin.

Sen om det är så dom säger att bilen är gammal osv och är dåligt med färg, borde dom väl va ännu mer försiktiga vid kanter och sånt? är väl ganska självklart?

det är alltid dåligt med färg/klarlack i skarvar kanter osv alla som recondat vet att det krävs inte så mycke för att bränna igenom på en kant eller dylikt. dock syns det väl inte direkt att det är dåligt med färg men det blir en speciell känsla när du e påväg igenom en lack.

BMW 116i (2006)
Quken
15 april 2011 · 28 Inlägg

Gendich skrev:

Quken skrev:

Gendich skrev:

5 min hahaahaha då kör dom nog för hand! hmmm konstigt att polera en bil med ett medel som inte inehåller slip medel. du skulle frågat om dom polerade din bil med Vax. sicken firma.

haha joo men jag frågade faktiskt det, om det bara va vax på bilen då, för min polare har jobbat på en recondfirma som körde med Lahega produkter, så la han en klick polermedel på min fingerspets en gång så gnugga jag det mellan fingrarna, och man kände ju det va fin fin sand där, men enligt dom så finns det inga sådana produkter längre, utan sånt hade man när min bil va ny, för ca 18 årsedan, numera är det nån kemisk sammansättning som inte innehåller sånt hmm så därför va det omöjligt att gå igenom lacken, såvida man inte stod 5 minuter på samma ställe. Samt att min bil varit polerad ca " 4 miljoner gånger innan" så det inte fanns någon färg kvar på bilen. Men jag vet inte, du som är recondare borde väl se ganska omgående när du jobbar med en bil om det är tunnt med färg? och i skarvar osv är det väl alltid runt med färg? Därav måste man va extra försiktig när man polerar där med maskin.

Sen om det är så dom säger att bilen är gammal osv och är dåligt med färg, borde dom väl va ännu mer försiktiga vid kanter och sånt? är väl ganska självklart?

det är alltid dåligt med färg/klarlack i skarvar kanter osv alla som recondat vet att det krävs inte så mycke för att bränna igenom på en kant eller dylikt. dock syns det väl inte direkt att det är dåligt med färg men det blir en speciell känsla när du e påväg igenom en lack.

Joo det är väl så, men men är väl inte mycket att göra åt nu, utan hoppas det löser sig på nåt sätt, bilen lär få stå i garaget till det åtgärdats iallafall för när bilen ser ut så kommer jag inte ta ut den.

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Quken
16 april 2011 · 28 Inlägg

Nu har dom även bilder på min bil på deras facebook sida har en polare berättat för mig, måste dom inte ha tillstånd för att lägga ut bilder på min bil så? Eller hur funkar det?neutral

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Marlboroman
16 april 2011 · 8 233 Inlägg

Quken skrev:
Nu har dom även bilder på min bil på deras facebook sida har en polare berättat för mig, måste dom inte ha tillstånd för att lägga ut bilder på min bil så? Eller hur funkar det?neutral

Så länge dem inte skriver ut att du står som ägare eller visar registreringsnumret så kan man inte göra så mycket åt det egentligen

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Quken
16 april 2011 · 28 Inlägg

Marlboroman skrev:

Quken skrev:
Nu har dom även bilder på min bil på deras facebook sida har en polare berättat för mig, måste dom inte ha tillstånd för att lägga ut bilder på min bil så? Eller hur funkar det?neutral

Så länge dem inte skriver ut att du står som ägare eller visar registreringsnumret så kan man inte göra så mycket åt det egentligen

Okej okej då vet jag smile man ser ju halva typ, men det kanske inte räknas?

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
TLO
16 april 2011 · 1 062 Inlägg

Tyvärr är det alltid ord mot ord i dessa situationer. Låg/ligger i samma tvist med en skojjarfirma till Lackverkstad i Norra Stockholm, vände mig till både försäkringsbolag samt KO. KO ringde upp firman, och medlade, dock kan det inte bevisas att skadan var där innan, som de orsakade (trots en vän som var med o kan vittna), därav kom de undan.

Yrkesheder existerar knappt längre hos verkstäder, även om guldkorn finns som bara gäller att hitta som verkligen BRYR sig om kunden!

Tyvärr försöker många oseriösa bilägare likaså att köra en rövare mot många firmor med, vilket har startat denna onda cirkel där alla bara slår ifrån sig numera....

Kontentan är att du kommer sannolikt inte komma någonvart med ditt ärende, hur fel man än kan tycka att det är.

"You Go, we go!"
Quken
16 april 2011 · 28 Inlägg

TLO skrev:
Tyvärr är det alltid ord mot ord i dessa situationer. Låg/ligger i samma tvist med en skojjarfirma till Lackverkstad i Norra Stockholm, vände mig till både försäkringsbolag samt KO. KO ringde upp firman, och medlade, dock kan det inte bevisas att skadan var där innan, som de orsakade (trots en vän som var med o kan vittna), därav kom de undan.

Yrkesheder existerar knappt längre hos verkstäder, även om guldkorn finns som bara gäller att hitta som verkligen BRYR sig om kunden!

Tyvärr försöker många oseriösa bilägare likaså att köra en rövare mot många firmor med, vilket har startat denna onda cirkel där alla bara slår ifrån sig numera....

Kontentan är att du kommer sannolikt inte komma någonvart med ditt ärende, hur fel man än kan tycka att det är.

Joo det är ju mycket möjligt det blir så du säger, men skall försöka så gott jag kan, har åtskilliga vittnen på hur bilen såg ut innan, både vänner,en verkstad jag va på 2 dagar innan,lackerare,bilrecondare, samt försäkringsbolaget som jag kom på fotat bilen. Men det lär väl va ungefär 2% chans jag får igenom det. Men man får ju försöka.

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Quken
16 april 2011 · 28 Inlägg

Har nu varit i kontakt med lokaltidningen och förklarat allting, dom vill faktiskt skriva en artikel om detta och komma och fota bilen imorgon (söndag), vet dock inte riktigt hur jag ska göra, tipsa dom när jag va allmänt arg och förbannad, ska ju anmäla detta till konsumentverket på måndag, kanske försämrar mina chanser om det hamnar i media?

Porsche 911 Carrera "Turbo optik" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang