AKUT 850 T5 kamrems problem!

hangman
15 april 2011 · 2 174 Inlägg

Tjena, körde hem bilen från en verkstad där motorn precis blivit renoverad, gjort det mesta själv, bilen ska iväg på lack på måndag så det blev lite hastigt och sätta ihop allt, jag montera kamrem och spännare, hade märkena i kamkåpan och ställde kammarna kl 2 och kl 10 som dom ska, men på vevaxel drevet, hade jag tagit bort stora remskivan, då såg jag ett märke utanpå drevet som jag drog så det stod exakt vid oljepumpens märke, drog runt motorn och det tog inte i, bilen starta lätt men det är uppenbart att den sitter helt galet den har max 50 hk nu typ helt orkeslös, Då läste jag haynes boken och såg att märket på vevaxeldrevet, ska sitta i tandroten, INTE på sidan som jag trodde, då det såg ut som ett märk märke, Det är något annat som inte ens har med kamremmen och göra tydligen.


Nu till min fråga!

Kan någon snälla länka en bild eller berätta EXAKT vart märkningen på vevaxel drevet sitter för jag har kollat noga och jag ser det inte!

Tacksamm för snabba bra svar!

zebzz
15 april 2011 · 12 Inlägg

Om jag inte minns helt fel så ska det vara en öppning i sprängkåpan på undersidan av motorn, där ska man kunna se en markering på svänghjulet som ska stå mit i mot en markering, på sprängkåpan så är det vartfall på V70 TDI gen1 kommer i håg från v70 tdi att den var väldigt svår att se den på svänghjulet. Kolla där så får du se lycka till.

Senast redigerat av zebzz (15 april 2011)

Marlboroman
15 april 2011 · 8 234 Inlägg

http://forumbilder.se/images/6d201051609PM67dd.jpg

Märkena man går efter är markerade med vitt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hangman
15 april 2011 · 2 174 Inlägg

Tack ännu en gång marlboroman, Vet du även hur många kugg det kan sitta fel innan det slår i ventiler och har sig? Jag dubbelkolla nyss och jag tycker märkningarna stämmer exakt överens, ventilkåpan är momentdragen kors och tvärs, precis som sist, så förstår inte varför bilen har typ 50 häst nu, Imorgon åker stiften bort så ska jag dra upp första cylindern till vändpunkt och kolla så märkningen stämmer överens med veven, och kolla så rotorn står på nr 1 i fördelarlocket, för det kan ja ha vänt fel i  värsta fall, men då borde den misstända, och det gör den inte. Går som en klocka på tomgång men såfort man börjar gasa kväver sig motorn, film kommer imorgon

Marlboroman
16 april 2011 · 8 234 Inlägg

På vevaxeln kan så börjar det bli farligt redan vid en kugg, men beror ju på år vilket håll det står fel och vilka kammar man kör med. Annars så räcker det ofta med att kolla på fördelarlocket eftersom uttagen är märkta 1-5 om man kör med original fördelarlock.

Märkningarna stämmer inte med TDC på 1:an eftersom dessa motorer inte har sitt 0-läge där. Det skiljer 20 vevaxelgrader mellan 0 om man går efter markeringarna och 1:an i TDC. OCh det är märkningarna som gäller om man inte har tolk.

Frågan är ju om kammarna står rätt? Och glöm det där med märkningarna på dreven och kolla spåren i bakänden som man ska göra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hangman
16 april 2011 · 2 174 Inlägg

Marlboroman skrev:
På vevaxeln kan så börjar det bli farligt redan vid en kugg, men beror ju på år vilket håll det står fel och vilka kammar man kör med. Annars så räcker det ofta med att kolla på fördelarlocket eftersom uttagen är märkta 1-5 om man kör med original fördelarlock.

Märkningarna stämmer inte med TDC på 1:an eftersom dessa motorer inte har sitt 0-läge där. Det skiljer 20 vevaxelgrader mellan 0 om man går efter markeringarna och 1:an i TDC. OCh det är märkningarna som gäller om man inte har tolk.

Frågan är ju om kammarna står rätt? Och glöm det där med märkningarna på dreven och kolla spåren i bakänden som man ska göra.

tack, Imorgon plockar jag bort fördelarlock, rotor, kamgivare och kollar läget, har sett en bild på hur dom ska stå, den ena lågt den ena högt. Fördelarlocket på en del bilar har styrspår så man inte kan sätta fel, tog nog för givet att min hade det när jag skruva dit fördelarlocket, men den starta direkt och går så fint så jag är tveksam till att det är det, Volvo hade en tolk, men då var man tvungen ta bort startmotorn och krångla det jag inte direkt sugen på.

Marlboroman
16 april 2011 · 8 234 Inlägg

Locket som sådant kan man bara sätta på ett sätt. Däremot kan man flytta runt kablarna, men har du inte lossat kablarna från fördelarlocket så lär dem sitta rätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hangman
16 april 2011 · 2 174 Inlägg

Marlboroman skrev:
Locket som sådant kan man bara sätta på ett sätt. Däremot kan man flytta runt kablarna, men har du inte lossat kablarna från fördelarlocket så lär dem sitta rätt.

Ok kablarna har jag inte tagit bort bara la undan locket. Jag prata med en kompis dom har en glt motor ståendes, utan topp, när cylinder längst näsmast kamremmen är exakt på topp då är vev markeringen överens med oljepumpshus markeringen.  Update imorgon kväll kommer !

hangman
16 april 2011 · 2 174 Inlägg

Update! Beslutade att jag skulle bara ordna det här idag då jag måste ha bilen och åka i, ska iväg på lack på måndag också.

Jag nollade motorn på veven så den markeringen stämde, då stämmde även markeringarna på kamdreven överens. Kände ändå att det var åt skogen fel, så jag plockade bort fördelarlock och rotor, och kamgivaren, för att se "spåren" marlboroman nämner. Redan när jag tog bort fördelarlocket såg jag att det här ser inte bra ut, en spricka i botten av fördelarlocket var det första, sen hade jag ju nollat motorn, men rotorn stod EJ på cyl 1 i locket, utan på 5! (ett halvt varv fel), tog bort kamrems spännaren och lossa remmen, dubbelkolla veven, drog runt kammarna manuellt så den yttre kammen hade spåret överst, och den inre mot torpedväggen hade spåret neråt, Dubbelkolla allt igen, och som marlboroman sa, är inte 1ans cylinder vändläge, nollningen på motorn utan det fela med ca 20 grader.

Drog dit kamremmen och spännaren, drog runt motorn på veven manuellt för att se att den gick runt, och det gjorde den, kolla igenom allt återigen så jag inte missat något, och starta bilen den spann som en katt, förutom att den misständer på riktigt höga varv, måste va fördelarlocket som var sprucket.

Tack för all hjälp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang