4238
Sök

Sämre bas när vi byggde frammåt, varför?

dB Jägare!
732 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har stött på lite problem i polarns Volvo 850!
Tidigare har vi bara kastat in allt lite snabbt och spelat med basen och porten vänd mot bakluckan, och spelade med fällda baksäten.

Idag så byggde vi allt frammåt och gjorde allting riktigt tätt!
Vi har fogskummat, limmat, dämpat dörrar,bagagelucka,bagagegolv,hatthylla ovan och undersida.

MEN, det vart mycket mycket sämre bas när allting var klart än när vi bara spelade in basen och allt var ikastat bakåt. Frågan är varför?
Det är verkligen 100% tätat och 100% stumt.

Bas: MDS 1214
Slutsteg: MDS Torque T5
Generator: 100amp
Jord: 50mm2 i bältesfäste
Pluskabel: 50mm2
Batteri: Running bull 95aH
Jord ifrån batteri till kaross och motor: 50mm2
Plus ifrån generator: 50mm2
Volt vid batteri tomgång: 13.9V
Volt vid slutsteg tomgång: 13.9V

Volt vid batteri samt slutsteg vid full basning på tomgång: 13.8-13.2V

Låda: 90L avstämd till 45Hz, byggd i 22mm MDF och 44mm baffel.

Bild på det hela
http://i278.photobucket.com/albums/kk99/Wiesel_92/IMAG0121.jpg

Mvh Wiesel

I love 20Hz !
1 327 Inlägg
15 april 2011
#2
prova å stäma ned lådan?

Kolla in Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212774/
#hemåsänk
Team VA!?

dB Jägare!
732 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#3
skoda104 skrev:
prova å stäma ned lådan?

Detta kan provas!
Förstår dock inte hur det kan spela sämre frammåt med samma avstämning?
Rätta mig om jag har fel!

395 Inlägg
15 april 2011
#4
Provade en färdigbyggd DD låda. Spelade först mot skuffen med ryggstödet nere. och det spelade ju bra.
Sedan vände jag på lådan så basen spelade direkt i kupén å de lät rent ut sagt SKIT! smile

Men varför det blir så kan jag däremot inte svara på. känns väll som att själva skuffen agerar lite baslåda smile


I love 20Hz !
1 327 Inlägg
15 april 2011
#5
Wiesel skrev:
skoda104 skrev:
prova å stäma ned lådan?

Detta kan provas!
Förstår dock inte hur det kan spela sämre frammåt med samma avstämning?
Rätta mig om jag har fel!

jadu, vet inte om avstämningen ändras eftersom de blir en liten vägg där.. annars så vet ja int.
men prova en lite djupare avstämning tongue

Kolla in Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212774/
#hemåsänk
Team VA!?

dB Jägare!
732 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#6
Victorduvet skrev:
Provade en färdigbyggd DD låda. Spelade först mot skuffen med ryggstödet nere. och det spelade ju bra.
Sedan vände jag på lådan så basen spelade direkt i kupén å de lät rent ut sagt SKIT! smile

Men varför det blir så kan jag däremot inte svara på. känns väll som att själva skuffen agerar lite baslåda smile

Ett tips är, om du skall spela frammåt måste det vara helt 100% tätt runt om! smile
Denna kombination spelar tydligen bäst i sedan/coupe bilar. Så förstår inte varför det blev som det blev.
Du kan även läsa om detta i många många trådar här på garaget! smile

Mvh Wiesel

dB Jägare!
732 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#7
skoda104 skrev:
jadu, vet inte om avstämningen ändras eftersom de blir en liten vägg där.. annars så vet ja int.
men prova en lite djupare avstämning tongue

Får la göra det imorn då! smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 april 2011
#8
gissar på fel avstämd låda då ni minaskde utrymmet i bilen då ni montera på detta vis.

I love 20Hz !
1 327 Inlägg
15 april 2011
#9
christofer_k skrev:
gissar på fel avstämd låda då ni minaskde utrymmet i bilen då ni montera på detta vis.

*host* Kolla in mina inlägg! har redan skrivit de !

Kolla in Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212774/
#hemåsänk
Team VA!?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 april 2011
#10
skoda104 skrev:
christofer_k skrev:
gissar på fel avstämd låda då ni minaskde utrymmet i bilen då ni montera på detta vis.

*host* Kolla in mina inlägg! har redan skrivit de !

läste inte igenom alla svar... förlåt om jag nu gjorde nå fel

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2011
#11
Om man bara är ute efter tryck och struntar i hur det låter så spelar det i 99% av fallen bäst med lådan bakåt, men vill man även att det låter bra så gör man så som ni gjort. Men som sagt, testa ändra avstämningen, 45Hz lät högt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

I love 20Hz !
1 327 Inlägg
15 april 2011
#12
christofer_k skrev:
skoda104 skrev:
christofer_k skrev:
gissar på fel avstämd låda då ni minaskde utrymmet i bilen då ni montera på detta vis.

*host* Kolla in mina inlägg! har redan skrivit de !

läste inte igenom alla svar... förlåt om jag nu gjorde nå fel

Nej de var inte så jag menade tongue

Kolla in Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212774/
#hemåsänk
Team VA!?

dB Jägare!
732 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#13
ChriZtoffer skrev:
Om man bara är ute efter tryck och struntar i hur det låter så spelar det i 99% av fallen bäst med lådan bakåt, men vill man även att det låter bra så gör man så som ni gjort. Men som sagt, testa ändra avstämningen, 45Hz lät högt.

Okej!
Vi ska se över avstämningen imorgon.
Men nu ikväll så satte vi i en Pioneer p88rs, och ojojoj vilken skillnad det vart!
Trycker på sjukt bra nu, och kit systemet fram (drivs av slutsteg) spelar renare än någonsin!
Men som sagt, ska prova att labba lite med avstämningen för det sista lilla lilla av den musikaliska delen av basen också! smile

Mvh Wiesel


Sök