Hej!
Det börjar dra ihop sig till projektarbete. Jag har bytt inriktning lite och utbildar mig inte till personbilstekniker längre, men är fortfarande kvar på fordon så jag känner att någonting tekniskt relaterat skulle passa perfekt. Då bensinpriset har visat en uppåtgående trend så tänkte jag att jag skulle försöka göra s.k. "economy tuning" på en V8-bil, och ser vi till tillgång och inköpspris känns Chevrolet Caprice/Chevrolet Malibu med V8 innan insprutningstiden helt rätt. Målet skulle vara att sänka bränsleförbrukningen, alltså är prestanda helt ointressant i det här fallet.
Då mina tekniska kunskaper är lite bristande ber jag er ha översikt med eventuella fel.Vad man kan göra- Ta bort all luftrening som satt på USA-bilarna på den tiden, så som luftpump och EGR.
- Byta ut 2-portsförgasaren mot en fyrports, förslagsvis en Rochester Quadrajet.
- 2 - 2,5'' headers för ett flöde med mindre motstånd.
- Ta bort katalysator/katalysatorerna förutsatt att det är en bil före 1989. Annars kan man byta ut dom emot högflödeskatalysatorer.
- Ett luftfilter ifrån K&N för mindre motstånd.
Mina funderingar- Finns det några andra förgasare som skulle fungera bättre för ändamålet?
- Skulle andra topplock kunna få ner förbrukningen ytterliggare?
- Finns det något att göra med avgasröret som kan bidra? Jag vill fortfarande att bilen går lika tyst som den dagen den lämnade Detroit.
- Har jag missat någonting som man skulle kunna göra?
Andra kommentarer/förslag är varmt välkommna!