6636
Sök

Frågor kring ett kommande projektarbete - ekonomitrimning

345 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Hej!

Det börjar dra ihop sig till projektarbete. Jag har bytt inriktning lite och utbildar mig inte till personbilstekniker längre, men är fortfarande kvar på fordon så jag känner att någonting tekniskt relaterat skulle passa perfekt. Då bensinpriset har visat en uppåtgående trend så tänkte jag att jag skulle försöka göra s.k. "economy tuning" på en V8-bil, och ser vi till tillgång och inköpspris känns Chevrolet Caprice/Chevrolet Malibu med V8 innan insprutningstiden helt rätt. Målet skulle vara att sänka bränsleförbrukningen, alltså är prestanda helt ointressant i det här fallet.
Då mina tekniska kunskaper är lite bristande ber jag er ha översikt med eventuella fel.

Vad man kan göra
- Ta bort all luftrening som satt på USA-bilarna på den tiden, så som luftpump och EGR.
- Byta ut 2-portsförgasaren mot en fyrports, förslagsvis en Rochester Quadrajet.
- 2 - 2,5'' headers för ett flöde med mindre motstånd.
- Ta bort katalysator/katalysatorerna förutsatt att det är en bil före 1989. Annars kan man byta ut dom emot högflödeskatalysatorer.
- Ett luftfilter ifrån K&N för mindre motstånd.

Mina funderingar
- Finns det några andra förgasare som skulle fungera bättre för ändamålet?
- Skulle andra topplock kunna få ner förbrukningen ytterliggare?
- Finns det något att göra med avgasröret som kan bidra? Jag vill fortfarande att bilen går lika tyst som den dagen den lämnade Detroit.
- Har jag missat någonting som man skulle kunna göra?

Andra kommentarer/förslag är varmt välkommna! smile

5 111 Inlägg
16 april 2011
Wheels hade en liknande artikelserie i slutet på 70-talet där de, om jag minns rätt, gjorde liknande operationer på en tidig 70-tals El Camino, kanske skulle vara matnyttigt försöka få tag i de tidningarna?

345 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Wheels hade en liknande artikelserie i slutet på 70-talet där de, om jag minns rätt, gjorde liknande operationer på en tidig 70-tals El Camino, kanske skulle vara matnyttigt försöka få tag i de tidningarna?

Du råkar inte ha en exakt årgång? smile

5 111 Inlägg
16 april 2011
Hittade nu vilka nummer det är.
11/78
12/78
1/79

345 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Hittade nu vilka nummer det är.
11/78
12/78
1/79

Kan du tänka dig att far min hade dom bland andra gamla nummer i källaren, tack! smile

Flera förslag är välkommna. smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 april 2011
Byt motor till en modernare diesel smile V8 skrot köper man inte för att åka billigt smile även om dem är duktiga på förbrukning per Litervolym på motorn.
Senast redigerat av AcesHigh666 (16 april 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

5 111 Inlägg
16 april 2011
Men det skulle väl gå lite stick i stäv med projektplanen...

Jag tror ju att syftet är att kunna se vad man kan göra åt den befintliga maskinen och utvärdera det.

Inte att åka billigt i sig... wink

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 april 2011
I så fall så smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
16 april 2011
Jag hade bytt ut förgasaren mot en tbi-insprugning från t.ex en chevavan. Komplett sprut med kabelhärva och databox går att få tag i för samma eller lägre pris än en annan förgasare. Och med en adapterplatta passar det rakt på det befintliga insuget, alternativt om man får med ett insug ihop med tbi:n. Förhållendevis simpelt insprutningssystem med få givare. Chippar man sen får men ner förbrukningen ytterligare, och bättre gång.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

345 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Byte till TBI känns nästan lite fusk, jag vill ju egentligen se vad som kan göras med en gammal förgasarmotor. smile

Volvo544special65 skrev:
Men det skulle väl gå lite stick i stäv med projektplanen...

Jag tror ju att syftet är att kunna se vad man kan göra åt den befintliga maskinen och utvärdera det.

Inte att åka billigt i sig... wink

Helt rätt, målet är väl inte att lyckas i sig, utan mera att försöka och se vad man faktiskt kan göra.

Sök