3032
Sök

Vilka slitage delar får man räkna med vid 17kmil

30 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Tjena! hittat en a4 2,0tdi -06 som jag är lite småsugen på! har dock 17,000mil på mätaren men vid rätt peng kanske den kan vara ett bra köp ändå är min tanke.  Nu är bara frågan vilka delar kan man räkna med att måste byta ut vid det här laget? (mycket beror väll givetvis på skick också) men rent generellt.smile

MVH

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 april 2011
Mycket svårt att sia om. Leder, bromsskivor slits ju med mil/vägtyp. Dämpare likaså. Det är ju en ganska ny bil och det är ju bra. En -89a med 17000 mil på mätaren är med största sannolikhet i sämre skick då den varit med om fler vintrar tex.

Servicehistorik är ju bra att känna till. Är kylsystemet ursköljt och bytt vätska i? Oljekvalitet och byten?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

104 Inlägg
16 april 2011
On top of my head:

Turbo
Stötdämpare/fjädrar
Hjullager
bromsar

30 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
ja precis! bromsar,dämpare och lager känns väll som typiska grejer. Men som du säger caromania så känns det iaf lite betryggande att det är en nyare årsmodell och att det dessutom gått som tjänstebil,därav milen. Så service ska enligt utsago vara gjort som det skall.

Däremot är det saker som turbo osv jag känner lite oro över, börjar väll dra iväg lite slantar då? samt hur det ligger till med kammremsbyten på den? någon som vet den intervallen?

Fri fart för ett fritt folk!
14 626 Inlägg
16 april 2011
tycker inte du ska fundera speciellt mycket eftersom den rullat relativt mycket under kort tid så är den säkert i ganska bra skick

det är värre med bilar som står och körs korta sträckor det sliter i regel mer på många delar

men man kan aldrig förutsätta vilka problem du kan tänkas eller inte tänkas få
det är standard grejerna för modellen man får kolla

normalt sätt rullar dagens turbosar minst det dubbla innan problemen börjar
det största problemet jag kan se är att den troligen är longlife servad vilket dom mesta bilarna är
så riv ner tråget direkt och gör rent silen så slipper du framtida problem

Kör fort så hinner inget hända...

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 april 2011
Inte fan ska man behöva vara nära ett turbobyte vid 17k mil om man inte kör Saab 9-5 med GT17?

Inga turbobilar bland släkt och bekanta jag kan komma på förutom just Saab 9-3/9-5 med GT17 har gått sönder före 30k mil.

Tycker du bör kolla igenom leder och hjulupphängning, speciellt eftersom både den här vintern och förra inneburit en massa ishålor i vägarna. Men det har ju Bilprovningen förhoppningsvis gjort nyligen, och var den OK där så var den ju.
Senast redigerat av Andromeda (16 april 2011)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 april 2011
spindellederna i framvagnen. glappar dom kan det bli dyrt då bulten som håller dom oftast sitter fastrostad.

fälg fantast
1 086 Inlägg

Sök