Jag bor för tillfället i Tromsö och här är vädret inte gott.

Tänkte även höra om du/ni har någon aning om varför detta höga oljetryck har uppstått?
Ska berätta min lilla historia om bilköpet,
Var så att jag for hem till Umeå för ca 1 mån sedan och skulle besikta min 86:as celica (har 3st 162). Var så att jag fick avslag från besiktningen och var därför väldigt stressad att hitta en ny bil för att ta mig till tromsö då jag pendlar från troms till kvalöya (ca 2mil) var dag.
Och tiden var väldigt knapp, besiktningen var på fredagen och vi for hem till sverige på torsdagen och skulle vara tillbaka på måndagen.
Hittade då den fina silverfärgade 88:an. Den var besiktad och skattad men ett fel var enligt ägaren att den läckte bensin från en ledning.
Jag fixade ledningen på plats och begav mig hemmåt och kände mig väldigt nöjd med köpet.
Dagen efter så bestämde jag mig även för att byta kamrem/rullar och vattenpump då detta inte var gjort sedan 97. Allt gick som smort med bytet och passade även på att kolla oljan innan avfärd.
Då såg jag att motorn var helt tom på olja och var orolig att jag kört 30 mil utan. Ska även säga att oljetrycksmätaren var i mitten altså normal fast det var helt slut olja när jag hämtade bilen. och det gjorde mig lite fundersam om hur det kunde komma sig.
Fyllde på med olja och startade bilen och såg att oljetrycket var skyhögt och garanterat det höga trycket som förmodligen skjutit packboxen till vevaxeln.
Nu till mina frågor: Hur kommer det sig att trycket var normalt när ingen olja fanns i motorn? Tycker att det borde sjunka då det gör det på min 86:a.
Och varför det extremt höga trycket när man har i normalt med olja? Täppt vevhusventilation? vart sitter den?
Ett tillägg är också att bilen bytt ägare 3ggr detta år och säkerligen pga oljeläkaget.
Man är ju en riktig klant som litade på oljetrycksmätaren och ej kollade på oljenivån.
Och är ju synd att man ska tillbaka till Sverige igen då jag har jobb till hösten här, men har man ombesiktning så har man. VIll som inte åka på fetböter här i Norge för dom är inte å leka med.
/Patrik