5116
Sök

Dålig bas efter inkoppling

1 253 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Kopplade in min baslåda jag haft liggande. En liten låda med 12" JBL bas modell lite äldre. Steget är ett Mds Classic Amp 2 två kanalers. En kompis som haft det men det blir ju inte mycke till bas om man inte vrider på volymen ordentligt på h-enheten. Borde vara mer djupbas än vad det är... kan det vara att det inte finns någon bassboost justering på steget eller vad är felet?? Grymt besviken o har kört med billigare steg o även bas förut men då har det varit mycket bra djupbas och man vad verkligen sett att basen rört sig det gör den inte mycket nu även med gain på absolut max. Är det en tungdriven bas eller vad är det frågan om eller orkar inte steget?

Lev livet nu innan det är för sent

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2011
Lite mer information om vad det är för bas och steg vore inte fel, samt vad är det för bil?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 253 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Basen är en JBL 12 " GT series det är allt som står. Steget är ett Mds Classic amp 2 med okänd watt för det står inte hmm men hittade info på nätet att det är 2x75 w rms och 1x150 w rms 4ohm. Bilen är en Citroën Xantia -99 kombi cupe. Men saken är den att det finns ingen bassboost så jag får inte mycket till djupbas hmm

Vet att det inte är det bästa steget men haft andra billiga steg som ger mer bas än detta. Men då har jag kunnat ställa bas boost på steget med... Jodå jag är kräsen när det gäller bas även om det är billiga saker så brukar jag hitta saker som funkar utmärkt om man inte tänkt tävla smile
Senast redigerat av opeldrifter (17 april 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2011
Bassboost ska inte bvehövas, eller rättare sagt, det SKA inte användas! Troligtvis så är ditt steg för klent för den basen, eller så är det fel bas i fel låda. Du har ingen bild på lådan så man kan lista ut va det är för nåt?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 253 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Tyvärr ingen bild men kan fixa under morgondagen. Det är en sluten låda iaf av märket Avant. Inte jag som monteratbasen i den lådan men den jag köpte den av hade haft den i sin V70 o han hade varit nöjd o han hade likadant steg som mig, misstänker att han inte var så kräsen isf för gain på max o ja det händer inte så mycket på normal volym
Senast redigerat av opeldrifter (17 april 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2011
Om du har gainen på max så antar jag att du har en väldigt klen lågnivåsignal? Annars ska gainen absolut inte stå så högt, den är ingen volymkontroll!!! Gainen är till för att matcha stegets ingångskänslighet mot huvudenhetens lågnivåsignal, om du sen ändå tycker att det inte spelar på nog bra så är det för klent steg. Men troligtvis så är det då fel låda för den basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 253 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Klen o klen vet jag inte hur vet man det ? Hur mycket ska jag ha gainen på då? I normala fall med andra steg har jag haft den på drygt 50%  kör jag så  på detta steget låter det knappt något alls. Hmm okej ska jag testa med en större låda då, har en liggandes dock sluten den med kanske ska porta den ?

1 435 Inlägg
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
Kan tyvärr inte svara på hur gainen ska stå då det beror på hur stark utsignalen från huvudenheten är. Bästa sättet för att ställa in gainen korrekt är med oscilloskop, kolla efter klipp.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 253 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Hej

Köp ett större steg så ska du se att det händer grejer.

Får göra det framöver smile fått det att dunka bra mycke bättre nu iaf genom att vända basen mot bakluckan ist för mot ryggstödet/skidluckan. Blev betydligt snärtigare o djupare så steget är inte så dumt iaf men blir ett annat steg framöver för att slippa ha så mycket gain på
Senast redigerat av opeldrifter (18 april 2011)

1 253 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Vet inte vad jag gjorde men nu är det bas så det räcker o blir över. Tror jorden inte var bra, det är den dock nu big_smile

1 253 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Behöver man ett starkare steg när det inte basar så mycket på lite mer normal volym?? I normala fall lyssnar jag med volym på kanske 18-20 max, ska jag få "hyfsad" bas så måste jag vrida upp mot 30-35 på volymen...

3 187 Inlägg
26 april 2011
opeldrifter skrev:
Behöver man ett starkare steg när det inte basar så mycket på lite mer normal volym?? I normala fall lyssnar jag med volym på kanske 18-20 max, ska jag få "hyfsad" bas så måste jag vrida upp mot 30-35 på volymen...

skruva upp till ca 75% av max på stereon, sen skruvar du upp gainen tills basen börjat låta illa och då skruvar du ner lite, så det låter bra igen.

1 253 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Japp done smile Gainen står nu på typ max men gissar på att detta steget mds Amp 2 inte lämpar sig för baslåde drivning. Visst det basar helt okej vid höög volym på stereon men baskonen rör sig knappt så JBL 12:an verkar ha mycket mer att ge tongue Funderat på ett beggat MDS GP3 steg som finns på blocket för 5 hundring som verkar ha en del kräm att ge min bas. Eller så vet jag inte, vill inte eller kan inte lägga mer än 5-600 kr max på ett steg o antar att det är beggat som gäller då. Finns ju nya mutant 2 kanals steg för 500 kr o jag har haft ett sådan till en mds fanatic 12" o steget funkade riktigt bra o fick baskonen att röra sig en hel del med bra ljud men vet inte, några tips smile?

Sök