1951
Sök

Stereo, passar?

535 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#61
Hehe^^ så sammanfattningsvis, jag köper en kondensator? Och fixar kablarna rätt osv?

Forummoderator
26 473 Inlägg
20 april 2011
#62
Fismumriken skrev:
Hehe^^ så sammanfattningsvis, jag köper en kondensator? Och fixar kablarna rätt osv?

Fixar du rätt kablar så behöver du inte en kondensator..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2011
#63
Sciroccogt2 skrev:
Obs!
Det är inte effekten som styr. Effekt kan man mäta på sååå många olika sätt. Att ett visst steg är "specat" till en viss effekt säger inte ett dugg om hur mycket STRÖM det behöver. Blir så trött när vissa "experter" uttalar sig om något de inte har en susning om.

SUCK!

Det du ska bygga kräver inga extra batterier. Konding fungerar utmärkt samt med bra kablar så har du ett fungerande system hyfsat billigt. Tänk på att använda grova kablar, säkra av batteriet och steget. Använd lika grova kablar till jord som till pluspolen. Dra strömkablarna på ena sidan av bilen och lågnivån på den andra (även om de är trippelmantlade). Undvik skarpa kanter, använd gummitutor vid genomföringar i plåten. Dokumentera med kamera så du kommer ihåg hur allting ligger.
Bygg lådan ordentligt. Tänk på att alla högtalare måste spelas in, även baselement.

Hm låt se nu.
Jag har inte byggt bilstereo i runt 17-18 år utan att ha lärt mig NÅGOT ALLS?
Dessutom HAR jag elutbildning i bagaget. SVAGSPÄNNINGSUTBILDNING!
Dvs jag vet MKT väl vad det hela innebär.

Mitt stora steg är avsäkrat till 100A (Audison LRx 5.1k) och mitt lilla är avsäkrat till 60A (Audison SRx 5 (numera SR 5, samma steg med annat skal)). Stämmer det inte med avsäkringen och effekten ut?
SYND att Audison har konstruerat sina steg väldigt effektivt.

Och en kille som inte kan spec. mkt om bilstereo hänger med ännu mindre om man börjar prata strömmar kontra spänning för att få effekt när man försöker förklara vad de behöver i batteri och kabelväg.
Ngt du uppenbarligen har missat.

Och tala gärna om för mig hur en kondensator ens GÖR ngn nytta vid såpass LÅNGSAMMA strömurtag som basfrekvenser rent elektriskt är?
Eller ÄNNU bättre......fråga vår aldeles egna el-ingenjör Sharky här på forumet eller sök bland hans inlägg så får man ett rätt långt utlägg kring kondensatorns reella funktion inom bilstereo.

Tala gärna om för mig var JAG sagt att man behöver extrabatteri till det HAN skall bygga?
INGENSTANS, däremot en FRISK och BRA strömförsörjning.

Har killen problem med blinkande ljus eller rättare sagt för dålig strömförsörjning så skall detta INTE maskeras med en kondensator, det ÄR som att stoppa en artärblödning med ett plåster.
Problemet skall ordnas vid dess källa.

Och så som jag ser det så är det sk "experter" och försäljare som propsar på kondensator.

Ett tillägg kring Optima Yellotop.......det har inte utvecklats ett enda dugg sedan det kom på 90-talet och jo det finns ABSOLUT bättre batterier för samma peng de kostar idag.
Lägre impendans än Optima, mer CCA och kortslutningsström och HÖGRE Ah....googla du runt så finner du dessa med.

Skall vi sedan kliva in på RIKTIGT stygga batterier så kan man leta rätt på riktiga torrbatterier som har knappt mätbar inre resistans, lämnar ALL ström RUKSIGT fort (Tänk dig att kunna få ur 5-7KA i kortslutningsspänning för EN burst som varar i 2-3 sekunder, snacka om att kräma ur det mesta ur steget under hela burpen) Dock kostar detta som 4-5 vettiga AGM-batterier....

Inspelning?
Vet du ens VARFÖR element skall spelas in?
Är det för bättre effekttålighet?
FEL!
Det är helt enkelt för att alla delar skall nötas in och mjukas upp och bete sig som konstruktören tänkt sig för att elementet till sist skall LÅTA som det är tänkt.
Det enda som egentligen händer är att elementets KARAKTÄR ändras.....

Så vem av oss är "experten" i detta fall?

Förlåt mig om jag gick hårt fram men jag tog åt mig och tog det personligt med den attityden du hade i detta inlägg.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

30 Inlägg
20 april 2011
#64
Oj! Här har vi en expert... smile

Ett element behöver spelas in för att mjuka upp dess delar och kan spela (inte högre eller tåla mer) som konstruktören har tänkt sig att det ska låta.

Om du nu har utbildning är det väl lättare att berätta att effekten inte är det man ska mäta hur bra ett steg är? Eller hur?

Vi har provat att koppla en 4" mellanregister till vägguttaget. Det höll i några sekunder. Då, precis innan det smälte, tålde det 10A x 230 V = 2300 W    Skulle man då speca den 4" elementet till 2300W???

Kom ner på jorden och berätta för killen vad som gäller och berätta för honom vad han behöver för den budget HAN har och inte vad du TYCKER han ska ha.

Visst, Audison gör bra steg. Har dock aldrig ägt ett själv. Kör själv med 2 st Soundstream Reference 705s. Om du nu har varit i branschen i 17-18 år så bör du veta vad Soundstream reference är för steg... och kanske också vet vad soundstream continuum var?

Är inte ute efter att klanka ner på någon men ge killarna här på forumet en chans till att köpa och förstå vad bra grejer är och sluta dilla om watten hela tilden.

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

30 Inlägg
20 april 2011
#65
Och sen kan du förklara för mig varför ett slutsteg har kondensatorer... Om du nu inte har behov av dem så löda bort dem så ska vi se vad som händer.... smile

Eller inte. Alla har sina egna ideer. För många år sedan i ett annat forum var det en kille som hela tiden klagade på att folk inte hade rätt generator. Alla skulle byta ut sina generatorer och då skulle det bli bra. De skulle strunta i att byta batterier, köpa grövre kablar, kondensatorer mm. Med den inställningen har man svårt att komma vidare.

Haka inte upp er på vad NI tycker är bäst utan se på hur deras behov är. Det är sååå lätt att "bara" köpa in och byta om man har pengar tid och ork.

Problemet för många "experter" är att de har oftast inte provat sina teorier själva utan har bara läst sig till det.

Jag brukar prova först och lär mig av det. Yellow Top är ett bra exempel. Jag fick tag i ett "provbatteri" dvs det första innan de såldes i butik. Hade det i några år men så började det läcka vid en av polerna... Då tog Optima tillbaka det och jag fick ett nytt... Har använt det i många år och har också god erfarenhet av mina röda Optima.

Erfarenhet får man av att prova sig fram och jobba med det och använda det. Inget man kan läsa sig till på Google.

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2011
#66
Precis som du säger så är det erfarenhet som man lutar sig mot.

Och att sätta sig och börja förklara effektlagen för en NOVISS är befängt.

Dessutom har killen redan bestämt sig för steg och basar, vilket jag hjälpt honom och talat om hur han skall koppla utefter vad steget klarar.

Har även rekomenderat strömkabel utefter behov.

Att jag även tipsar om att hellre lägga 500:- på laddkablage istället för en kondensator och tar upp mina bilar är praktiska exempel vilket visar att det funkar.
Att jag sedan förespråkar det har även att göra med att jag är uppvuxen med bilar på ett annat sätt än många andra då min far är gammal bilmekniker. Så jo jag VET att om man har problem med att tex. ljuset blinkar eller att det låter illa eller stegen stänger av så har man grova strömförsörjningsproblem redan från början och bör, nej SKALL åtgärda detta annars föreligger det risk att man blir ståendes någonstans på vägen med dött batteri eller ännu värre...en generator som har gett upp...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
#67
Sciroccogt2: Varför ska TS, som uppenbarligen inte har alltför mycket pengar att lägga på ljud, slösa 500kr på en kondensator? Bättre då att spara dom pengarna och se till så man har korrekta kablar med bra säkringshållare (ANL eller mini-ANL) och bra anslutningspunkter samt ett fräscht batteri. Är dett fixat så ska en kondensator absolut inte behövas, men om det mot all förmodan ändå inte finns nog med ström så har Biltema fina batterier för ca 700kr.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

30 Inlägg
20 april 2011
#68
ChriZtoffer skrev:
Sciroccogt2: Varför ska TS, som uppenbarligen inte har alltför mycket pengar att lägga på ljud, slösa 500kr på en kondensator? Bättre då att spara dom pengarna och se till så man har korrekta kablar med bra säkringshållare (ANL eller mini-ANL) och bra anslutningspunkter samt ett fräscht batteri. Är dett fixat så ska en kondensator absolut inte behövas, men om det mot all förmodan ändå inte finns nog med ström så har Biltema fina batterier för ca 700kr.

Har skrivit tidigare att "Konding fungerar utmärkt samt med bra kablar så har du ett fungerande system hyfsat billigt."

Med bra kablar menas väl BRA kablar? Eller vad tror du?

Förutsätter att de som säljer bilstereo över disk kan rekommendera rätt sorts kablage till kunden. Där ingår "väl" kablar, säkringsdosor och kabelskor?

Men det var väl fel av mig att tänka så?

Så här tänkte jag: Killen har inte byggt så mycket bilstereo innan. Han drar kablarna, sätter säkringsdosorna och kopplar in allt. Vill han sen ha lite mer så är det lättare att koppla in en kondensator än att köpa på sig ett batteri till som ska installeras, köpa en solenoid, fler säkringsdosor, Ev grövre kablage, tänka extra mycket på ventilationen kring batteriet (beroende på vad för batteri han väljer)

Om ni nu inte vill förklara för killarna här på forumet om effekten så ska ni ju inte gå in på extra batterier heller.

Håller fullkomligt med om att bra kablar är ett måste men det är ju så uppenbart så det räknar jag med att man har.



Det jag vill är att hjälpa folket här på forumet så de kan köra säkert och ha ett bra ljud.

Over and out!
Senast redigerat av Sciroccogt2 (20 april 2011)

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

535 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#69
blev en kondensator med. han övertygade mig. med tanke på att strömmen får gå 5 meter. (5 m kabel), så skulle det behövas kondensator.

nu har jag smällt ihop en låda. blev väl så där... kanske för liten egentligen men... är det bara att borra hål i baksidan, dra igenom kablar, ta och täta, och det är okej?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
#70
Suck... jaja, butiken blev 500kr rikare iaf då. Kondensatorn gör fortfarande ingen märkbar skillnad för ditt ljud, speciellt inte en skillnad så stor som 500kr! Det den KAN göra nytta för är mellanregistret, möjligtvis. Basen är för seg för att kondensatorn ska göra nytta, där hjälper batteri/er minst lika bra. Ja du kan borra hål för kablarna och sen täta, eller så sätter du dit en riktig anslutningspanel så kan du enkelt koppla i & ur lådan.

Sciroccogt2: Ursäkta mig, måste ha missat den delen i ditt inlägg, satt med telefonen på jobbet och rasten var på väg att ta slut. Men jag står fast vid mitt påstående, kondensator är överflödig, den kan icke ersätta ett batteri! Butikerna tjänar dock en del pengar på att lura på dom på folk, speciellt nybörjare. Vist den är enkel att koppla in och det krävs inget särskilt för det, men sen då. Nej bättre att lägga dom pengarna på ett rejält batteri där fram, eller om man har en rejäl anläggning, extra batteri/er.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

30 Inlägg
20 april 2011
#71
Lonefox skrev:
Tja rockfordbasen "vill" ha minst 250W RMS för att spela på, och "max" 500W innan spolen bränner.

JBLen o andra sidan stoltserar med högre effekttålighet, hela 1400W roll innan talspolen bränner.
Dock vill den ha minst 350W för att spela mer som den skall.

Däremot måste jag påpeka att det är mer bara fingervisningar då man med REN bra effekt kan överstiga dessa värden.
Problemet DÅ är dock att man mer riskerar att knäcka högtalaren rent fysiskt, antingen i upphängningen eller att talspolen gör ett för hårt besök ner i bottenplattan vid magneten än att man bränner talspolen.

Oren effekt bränner spolar snabbare än vad ren effekt gör.

Hur förklarar du detta inlägg? Hur vet du att RF-basen vill ha mer än 250 W för att spela på? Så ett litet steg typ DLS Genesis SA30 med sina 2x15W kan inte driva den basen i bryggat läge?

Watten är ju så diffus Så det blir svårt att räkna så. Och sen går du in på REN bra effekt... Vad är det då?

Vad är då skillnaden på REN och OREN effekt och var går gränsen?
Är det märkena som styr? Eller hur man räknar? Eller är det hur grova kablar du har dragit? Eller är det hur stor trafon är? Eller är det antalet KONDENSATORER i steget? Eller är det prislappen på steget?

Det är väl lika bra att reda ut detta en gång för alla. Ber bara forumtrådens författare om ursäkt för detta tilltag. Sorry!

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

535 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#72
Jag vet vart alla kablarna ska sitta typ, men hur får jag in kablarna till stereon, respektibe batteriet?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
#73
Kabeln mellan batteri och slutsteg drar du genom torpedväggen (den stora plåten mellan motorrum och kupé, utrymmet där du sitter). Det brukar finnas färdiga hål med gummigenomföringar för detta, om inte så får du borra ett nytt hål och sätta dit en riktig gummigenomföring för att skydda mot genomträngande fukt & nötning av kabeln.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

30 Inlägg
20 april 2011
#74
ChriZtoffer skrev:
Suck... jaja, butiken blev 500kr rikare iaf då. Kondensatorn gör fortfarande ingen märkbar skillnad för ditt ljud, speciellt inte en skillnad så stor som 500kr! Det den KAN göra nytta för är mellanregistret, möjligtvis. Basen är för seg för att kondensatorn ska göra nytta, där hjälper batteri/er minst lika bra. Ja du kan borra hål för kablarna och sen täta, eller så sätter du dit en riktig anslutningspanel så kan du enkelt koppla i & ur lådan.

Sciroccogt2: Ursäkta mig, måste ha missat den delen i ditt inlägg, satt med telefonen på jobbet och rasten var på väg att ta slut. Men jag står fast vid mitt påstående, kondensator är överflödig, den kan icke ersätta ett batteri! Butikerna tjänar dock en del pengar på att lura på dom på folk, speciellt nybörjare. Vist den är enkel att koppla in och det krävs inget särskilt för det, men sen då. Nej bättre att lägga dom pengarna på ett rejält batteri där fram, eller om man har en rejäl anläggning, extra batteri/er.

Klart att en kondensator inte kan ersätta ett batteri... Och det ska inte heller vara en ersättning för att kablarna blir, som i detta fall, 5 meter långa. Absolut inte! I ett sådant fall lurar butiken kunden på ren osanning.

Enligt min erfarenhet så har jag provat att koppla in en kondensator i ett bra system och jag tyckte att skillnaden var påtaglig. Då körde jag med bra kablage, MTX Thunder steg (ett 280 och ett 2160) och MTX Thundercast 12:a och ett Infinity framsystem (med EMIT-diskanterna).

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
#75
På vilket sätt upplevde du en skillnad då? Säker på att det inte var en ren placeboeffekt? Jag har tre batterier i mitt system varav två alltid matar ljudsystemet, plus en kondensator (Autoleads) som köptes billigt för att användas som kopplingsplint samt spänningavläsning. Kan inte påstå att den gjorde någon skillnad för ljudet, möjligtvis då att mellanregistret blev lite öppnare och tydligare men det kan även vara ren inbillning. Ett extra batteri där bak (innan jag fick i ett till) gjorde däremot underverk för HELA ljudsystemet! Allt lät betydligt bättre, speciellt på höga volymer.

En kompis bytte nyligen batteri i sin bil från sunkigt original till Banner RB 75Ah, även där gjrode det underverk och kondensatorn är mest en prydnad.

Ursäktar trådkapningen Fismumriken.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#76
Okej, att mellanregister stärks eller vad man ska säga, tycker jag är helt okej. Hatar ljudet från bas och diskant men saknaden av mellanregister.

Okej motorrummet okej.... Hm men sen till stereon? Och hur kopplas kondensatorn?

30 Inlägg
20 april 2011
#77
Om jag nu minns rätt så blev basen lite tajtare som om den blev mer kontrollerad. Tyvärr kan jag inte jämföra med ett extra batteri bak för det är några år sedan... Måste varit innan -97 iaf. MEN tror säkert att extra batteri är bättre än kondensator. Eller jag tror inte... jag vet. smile Håller på att bygga en bil nu med Batteri bak i bagaget.

MEN här gällde det inte hur många batterier VI har i bagaget utan vad Fismumriken skulle ha och jag är säker på att någon skillnad blir det. Men jag kan ha fel. smile

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
#78
Fismumriken skrev:
Okej, att mellanregister stärks eller vad man ska säga, tycker jag är helt okej. Hatar ljudet från bas och diskant men saknaden av mellanregister.

Okej motorrummet okej.... Hm men sen till stereon? Och hur kopplas kondensatorn?

Stärks är fel ord, mellanregistret kommer inte spela högre eller så, utan det som kan hända är att det möjligtvis låter lite bättre OM man har bra högtalare och slutsteg!

Har du inga kablar dragna till stereon (annars kallad för huvudenhet, förkortas HU)? Lågnivån drar du bara mellan huvudenheten och slutsteget, brukar gå att gömma under listerna på sidorna i bilen. Tänk på att dra strömkabel och lågnivåkabel på olika sidor bara, annars finns risk för störningar.

Kondensatorn kopplas mellan batteri och slutsteg, så nära slutsteget sopm möjligt för att ge någon effekt. Innan du kopplar in den bör du dock ladda upp den för att inte få gnistbildning. Detta görs genom att ansluta jorden så som den ska sitta (fäst jordkabeln i en rejäl bult där du slipat rent plåten under från färg, bältesfäste t.ex. brukar fungera bra), plusen kopplar du dock inte in utan du tar en vanlig bilglödlampa (H1/H3/H7 eller vad du nu har) och sätter mellan kondensatorns plus och pluskabeln, när lampan slocknar så är kondensatorn uppladdad och pluskabeln kan anslutas.

Sciroccogt2 skrev:
Om jag nu minns rätt så blev basen lite tajtare som om den blev mer kontrollerad. Tyvärr kan jag inte jämföra med ett extra batteri bak för det är några år sedan... Måste varit innan -97 iaf. MEN tror säkert att extra batteri är bättre än kondensator. Eller jag tror inte... jag vet. smile Håller på att bygga en bil nu med Batteri bak i bagaget.

MEN här gällde det inte hur många batterier VI har i bagaget utan vad Fismumriken skulle ha och jag är säker på att någon skillnad blir det. Men jag kan ha fel. smile

Någon lite skillnad kan det bli med kondensator ja, men jag anser det inte vara värt 500kr, inte i hans fall när det är ont om pengar. Ser han till så att han har rejäla kablar som sitter fast korrekt och att batteriet är sjyst så är kondensatorn överflödig och han kan lägga sina 500kr på något annat roligt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

30 Inlägg
20 april 2011
#79
Fismumriken skrev:
Okej, att mellanregister stärks eller vad man ska säga, tycker jag är helt okej. Hatar ljudet från bas och diskant men saknaden av mellanregister.

Okej motorrummet okej.... Hm men sen till stereon? Och hur kopplas kondensatorn?

Mellanregistret kommer inte stärkas av en kondesator...  Det är detta som kan hända. Fismumriken läser det ni skriver och får en helt annan bild av verkligheten är vad ni hade tänkt er. Tänk på vad ni skriver här i forumet...

Har du en saknad av mellanregister är det fel sorts högtalare i bilen. Vissa element är bara lämpade att ge ifrån sig ett visst spektrum. Andra kan ge ifrån sig större spektrum. Diskanter låter olika, mellanregister låter olika och basar låter olika. Det är en djungel men återigen är det DU som bestämmer vad du vill lyssna på.

Det bästa hade ju varit om du känner någon på din ort som kan dema lite för dig och som kan förklara för dig hur det fungerar. Gå ut med att du vill ha en temadag och fråga runt om det finns fler som hänger på.
Nu till sommaren är det lättare med tanke på alla tävlingar och utställningar. Är det inte mässa på Elmia snart?

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

535 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#80
Thanks:P hur får jag inte kablarna bakom stereon? nån väg man kan gå?


Sök