Sciroccogt2 skrev:
Obs!
Det är inte effekten som styr. Effekt kan man mäta på sååå många olika sätt. Att ett visst steg är "specat" till en viss effekt säger inte ett dugg om hur mycket STRÖM det behöver. Blir så trött när vissa "experter" uttalar sig om något de inte har en susning om.
SUCK!
Det du ska bygga kräver inga extra batterier. Konding fungerar utmärkt samt med bra kablar så har du ett fungerande system hyfsat billigt. Tänk på att använda grova kablar, säkra av batteriet och steget. Använd lika grova kablar till jord som till pluspolen. Dra strömkablarna på ena sidan av bilen och lågnivån på den andra (även om de är trippelmantlade). Undvik skarpa kanter, använd gummitutor vid genomföringar i plåten. Dokumentera med kamera så du kommer ihåg hur allting ligger.
Bygg lådan ordentligt. Tänk på att alla högtalare måste spelas in, även baselement.
Hm låt se nu.
Jag har inte byggt bilstereo i runt 17-18 år utan att ha lärt mig NÅGOT ALLS?
Dessutom HAR jag elutbildning i bagaget. SVAGSPÄNNINGSUTBILDNING!
Dvs jag vet MKT väl vad det hela innebär.
Mitt stora steg är avsäkrat till 100A (Audison LRx 5.1k) och mitt lilla är avsäkrat till 60A (Audison SRx 5 (numera SR 5, samma steg med annat skal)). Stämmer det inte med avsäkringen och effekten ut?
SYND att Audison har konstruerat sina steg väldigt effektivt.
Och en kille som inte kan spec. mkt om bilstereo hänger med ännu mindre om man börjar prata strömmar kontra spänning för att få effekt när man försöker förklara vad de behöver i batteri och kabelväg.
Ngt du uppenbarligen har missat.
Och tala gärna om för mig hur en kondensator ens GÖR ngn nytta vid såpass LÅNGSAMMA strömurtag som basfrekvenser rent elektriskt är?
Eller ÄNNU bättre......fråga vår aldeles egna el-ingenjör Sharky här på forumet eller sök bland hans inlägg så får man ett rätt långt utlägg kring kondensatorns reella funktion inom bilstereo.
Tala gärna om för mig var JAG sagt att man behöver extrabatteri till det HAN skall bygga?
INGENSTANS, däremot en FRISK och BRA strömförsörjning.
Har killen problem med blinkande ljus eller rättare sagt för dålig strömförsörjning så skall detta INTE maskeras med en kondensator, det ÄR som att stoppa en artärblödning med ett plåster.
Problemet skall ordnas vid dess källa.
Och så som jag ser det så är det sk "experter" och försäljare som propsar på kondensator.
Ett tillägg kring Optima Yellotop.......det har inte utvecklats ett enda dugg sedan det kom på 90-talet och jo det finns ABSOLUT bättre batterier för samma peng de kostar idag.
Lägre impendans än Optima, mer CCA och kortslutningsström och HÖGRE Ah....googla du runt så finner du dessa med.
Skall vi sedan kliva in på RIKTIGT stygga batterier så kan man leta rätt på riktiga torrbatterier som har knappt mätbar inre resistans, lämnar ALL ström RUKSIGT fort (Tänk dig att kunna få ur 5-7KA i kortslutningsspänning för EN burst som varar i 2-3 sekunder, snacka om att kräma ur det mesta ur steget under hela burpen) Dock kostar detta som 4-5 vettiga AGM-batterier....
Inspelning?
Vet du ens VARFÖR element skall spelas in?
Är det för bättre effekttålighet?
FEL!
Det är helt enkelt för att alla delar skall nötas in och mjukas upp och bete sig som konstruktören tänkt sig för att elementet till sist skall LÅTA som det är tänkt.
Det enda som egentligen händer är att elementets KARAKTÄR ändras.....
Så vem av oss är "experten" i detta fall?
Förlåt mig om jag gick hårt fram men jag tog åt mig och tog det personligt med den attityden du hade i detta inlägg.