5521
Sök

Första bilen, VW Golf III Variant 94, allmänna tips

6 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Hejsan allihopa!

Har precis skaffat mig min första bil, en VW Golf III Variant 94 (SNM514) och är väldigt sugen på att lära mig mera och se till att bilen lever i förhoppningsvis många år, gärna att jag kan fixa det mesta själv då jag är student. Har lite saker jag skulle behöva/vilja göra och undrar om ni kan ge mig lite allmänna tips om hur ska gå till väga i min lärandeprocess smile Instruktionsmanualen som jag har är nämligen på tyska så just nu har jag ingen aning om hur jag fixar ngt med bilen. Jag tänker mig:

* Köpa en Haynes manual för VW Golf III
* Byta motoroljan (& filtret?), något jag bör göra själv?
* Byta de trasiga baklampor (har prövat att försöka komma åt dem via insidan av bakluckan men har inte listat ut hur än, rätt väg?)
* Byta kamremmen (enligt säljaren har den som just nu är isatt varit där i runda slängar 6000 mil, ska kolla exakt miltal mot serviceboken men gissar att den bör bytas snart)
* Sätta in en baslåda (tips på modell, vad jag bör tänka på?)
* Sätta fast ett fake-larm a la 30 kr från Biltema. Det ska ju kopplas in till instrumentpanelens belysning, har hittat vad jag tror är säkringarna men har noll koll på hur det ska kopplas.

Har byggt datorer och gjort mycket annat tekniskt men bilar är helt nytt så ge mig gärna så mycket tips och länkar som möjligt smile

3 292 Inlägg
18 april 2011
Roligt att du vill lära dig att skruva själv..

* Bra med en verkstadshandbok
* Byta olja och filter kan du klara själv, det är en bra grej att börja med om man inte skruvat tidigare
* Byta baklampor kan du åxå göra själv.. ganska lätt när man väl kommer åt dom
* Njaa byta kamremmen bör du inte göra själv då jag uppfattar det som du inte vet vad det handlar om, det är många steg som är oerhört viktigt att det blir rätt och till att börja med skulle jag säga att du tittar på nån som byter så du lär dig på det sättet..