5521
Sök

Första bilen, VW Golf III Variant 94, allmänna tips

6 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Hejsan allihopa!

Har precis skaffat mig min första bil, en VW Golf III Variant 94 (SNM514) och är väldigt sugen på att lära mig mera och se till att bilen lever i förhoppningsvis många år, gärna att jag kan fixa det mesta själv då jag är student. Har lite saker jag skulle behöva/vilja göra och undrar om ni kan ge mig lite allmänna tips om hur ska gå till väga i min lärandeprocess smile Instruktionsmanualen som jag har är nämligen på tyska så just nu har jag ingen aning om hur jag fixar ngt med bilen. Jag tänker mig:

* Köpa en Haynes manual för VW Golf III
* Byta motoroljan (& filtret?), något jag bör göra själv?
* Byta de trasiga baklampor (har prövat att försöka komma åt dem via insidan av bakluckan men har inte listat ut hur än, rätt väg?)
* Byta kamremmen (enligt säljaren har den som just nu är isatt varit där i runda slängar 6000 mil, ska kolla exakt miltal mot serviceboken men gissar att den bör bytas snart)
* Sätta in en baslåda (tips på modell, vad jag bör tänka på?)
* Sätta fast ett fake-larm a la 30 kr från Biltema. Det ska ju kopplas in till instrumentpanelens belysning, har hittat vad jag tror är säkringarna men har noll koll på hur det ska kopplas.

Har byggt datorer och gjort mycket annat tekniskt men bilar är helt nytt så ge mig gärna så mycket tips och länkar som möjligt smile

3 292 Inlägg
18 april 2011
Roligt att du vill lära dig att skruva själv..

* Bra med en verkstadshandbok
* Byta olja och filter kan du klara själv, det är en bra grej att börja med om man inte skruvat tidigare
* Byta baklampor kan du åxå göra själv.. ganska lätt när man väl kommer åt dom
* Njaa byta kamremmen bör du inte göra själv då jag uppfattar det som du inte vet vad det handlar om, det är många steg som är oerhört viktigt att det blir rätt och till att börja med skulle jag säga att du tittar på nån som byter så du lär dig på det sättet..
* Baslåda och stereo kan du klara själv.. se bara till att säkra strömkabeln till steget samt att du inte lägger nån kabel kläm så det blir kortis, då kan hela bilen brinna upp om du har otur.
* Fakelarm.. ja har du intruktioner kan du nog klara av det utan problem..

Datorer och bilar är så olika som det kan bli.. att byta moderkort på en dator är raka motsatsen till att byta kamrem på en bilmotor

Lycka till... smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 665 Inlägg
19 april 2011
Vilken motor har du i den? 1,8  2,0  2,9 ??

Om du har kamrem då är det inte 2,9 för den har kamkedja.

Gissar på 1,8 den som heter abs som motorkod. Det är den vanligaste 1,8L med 90hk.
Om du har den behöver du inte tänka på kamremmen. Den håller länge och jag tror inte något går sönder i den motorn om den går av, den bara stannar.

Angående baslåda: Man måste inte ha 4st 15" med flera tusen watt för att det ska låta ända fram till förar platsen. Även om de flesta verkar hävda det här på garaget. En kvalitetsbas på 12" o några hundra watt räcker längre än man tror. Då ska du ha en basreflexlåda. Alltså en låda med ett rör i. Den lådan släpper ut basljudet som finns inne i lådan alltså det som ljud som baksidan av konen gör.

Man kan nästan enkelt utryckt säga att du får ljud från 2st högtalare. O 1st med en sluten låda (inget rör som släpper ut basljudet)

Surftips:
gtiklubben.nu
vwgolf.se

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök