4098
Sök

Hjälp med koppling av El-försörjningen

236 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena alla glada, fick lite prylar från CTEK idag. Så nu började jag skissa lite på schemat.

Fråga nummer 1 tänker jag rätt?

På med följande inkopplings beskrivning till min  D250, som jag förstår det menar dem att man ska dra minus kablar från batterierna till laddaren, är inte det onödigt kan jag inte likaväl jorda från laddaren i Chassit ?

Jag har ett relä som jag hade tänkt att använda, nåt slags "Autoleads PC4-30 relä" (http://www.blekingebilradio.se/product. … c4-30-rela
ersätter Ctek D250 laddaren det reläet? Eller kan jag fortfarande använda det? och var ska det vara monterat då?


https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104630/104630-47107dcf6a97242b615cc3f8645e6a3c.jpg



MVH /Carl:D


236 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#2
Nån som vet? smile


1 523 Inlägg
19 april 2011
#3
Carl_bmw316 skrev:
Nån som vet? smile

reläet ska sitta innan extrabatteriet smile


21 761 Inlägg
19 april 2011
#4
Carl_bmw316 skrev:
På med följande inkopplings beskrivning till min  D250, som jag förstår det menar dem att man ska dra minus kablar från batterierna till laddaren, är inte det onödigt kan jag inte likaväl jorda från laddaren i Chassit ?

Det bör gå bra att jorda i chassit. Att man rekommenderar separata minuskablar direkt till batteriet är nog för att vara säker på en ordentlig kontakt, det kan ju bli dålig kontakt via chassijord ifall man slarvar med att slipa plåtrent. En trolig förklaring enligt mig iaf. smile

Carl_bmw316 skrev:
Jag har ett relä som jag hade tänkt att använda, nåt slags "Autoleads PC4-30 relä" (http://www.blekingebilradio.se/product. … c4-30-rela
ersätter Ctek D250 laddaren det reläet? Eller kan jag fortfarande använda det? och var ska det vara monterat då?

Som jag tolkar beskrivningen till D250S dual så hålls batterierna separerade hela tiden, dvs de kopplas inte ihop av laddaren. Det innebär i så fall att slutstegen bara får ström via bakre batteriet, inte från båda batterierna. Om den tolkningen är fel vet jag inte, skulle nog vara bra om andra också läste manualen. hmm

Skiljerelät (PC-4) borde väl inte behövas med tanke på att laddaren separerar batterierna.

236 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#5
Okey så D250S löser det då? smile Jag tyckte att bruksanvisningen var lite luddig så har någon annan läst or förståt den ? smile



Sök