Opel Rekord 1960 går ojämnt/orent vid låg belastning

TheStoryteller
18 april 2011 · 55 Inlägg

Startar lätt och går i stort sett bra, men när man ligger i sakta mak i ca 40-50km/h på treans växel och bara behöver ge en smula gas så går motorn ryckigt och orent. edit: problemet uppstår alltså när jag "bara håller farten", ofta i lite lägre hastigheter vid låga varv och låg belastning.

Vad tror panelen; är detta symptom relaterat till bränsle eller tändning? Vad kan jag göra för att ställa diagnos?

Tack! smile

//Fredrik

Senast redigerat av TheStoryteller (19 april 2011)

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
18 april 2011 · 1 594 Inlägg

TheStoryteller skrev:
Startar lätt och går i stort sett bra, men när man ligger i sakta mak i ca 40-50km/h på treans växel och bara behöver ge en smula gas så går motorn ryckigt och orent.

Vad tror panelen; är detta symptom relaterat till bränsle eller tändning? Vad kan jag göra för att ställa diagnos?

Tack! smile

//Fredrik

Sliten/glapp fördelare vilket bla. innebär varierande kamvinkel
Sliten förgasare tex. glapp spjällaxel som ger ojämn bränsleblandning och tjyvluftar
Dålig kamdrivivning som "ligger efter" som ger dålig fyllning vid gaspådrag

Edit; Sedan har du ju 6Volt elsystem. Hur är det med laddning och strömförsörningen till tändningen. En likströmsgenerator eller rättare sagt relät kan dippa vid varvtalsförändring och är spänningen till tändningen redan dålig så...

Senast redigerat av hotrodder (18 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
caromania Forummoderator
18 april 2011 · 9 296 Inlägg

hotrodder skrev:

TheStoryteller skrev:
Startar lätt och går i stort sett bra, men när man ligger i sakta mak i ca 40-50km/h på treans växel och bara behöver ge en smula gas så går motorn ryckigt och orent.

Vad tror panelen; är detta symptom relaterat till bränsle eller tändning? Vad kan jag göra för att ställa diagnos?

Tack! smile

//Fredrik

Sliten/glapp fördelare vilket bla. innebär varierande kamvinkel
Sliten förgasare tex. glapp spjällaxel som ger ojämn bränsleblandning och tjyvluftar
Dålig kamdrivivning som "ligger efter" som ger dålig fyllning vid gaspådrag

Edit; Sedan har du ju 6Volt elsystem. Hur är det med laddning och strömförsörningen till tändningen. En likströmsgenerator eller rättare sagt relät kan dippa vid varvtalsförändring och är spänningen till tändningen redan dålig så...

Laddningen tror jag faktiskt inte på, jag har tex ingen laddning alls då min bil saknar dynamo och den går att köra ganska långt med.

Spjällaxelglapp är ju oftast när man bara håller farten. Så fort man ökar lite så slutar det rycka. Men jag tror ändå på glapp i spjällaxeln. Vad är det för förgasare på den? Det brukar gå att provisoriskt täta utifrån för att testa. Många gamla Zenith har väldigt hårt gods i förgasaren (tror det är zinklegeringar) så mässingsaxeln slits mer, vilket gör att det kan räcka med en ny axel, men ofta behövs bussningar som brotchas upp parallellt. Det kan man ganska enkelt lyckas med hemma i vedboden.

Gower and Lee i England är värda att googla upp om du behöver delar till förgasare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TheStoryteller
19 april 2011 · 55 Inlägg

Tack för svaren! Det är när jag "bara håller farten" som jag har problem, jag var kanske otydlig. Så fort jag gasar på lite så går den jämnt och fint igen.

Det är väl Opels egna förgasare det här, tror jag. Det står då Opel lite överallt på den iallafall. Här är en bild ur rephandboken:

http://dl.dropbox.com/u/7134990/rekord/carb.jpg

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
19 april 2011 · 1 594 Inlägg

Låter nästan som den går magert och accpumpen inte riktigt är med från början.
Edit; Läste igen och såg att den går bra när du gasar... Hmmm, tror ändå den går snålt och det i kombination med sliten spjällaxel = tjyvluft och då magrar den ju ännu mer.

Senast redigerat av hotrodder (19 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
caromania Forummoderator
19 april 2011 · 9 296 Inlägg

Håller med, garanterat spjällaxeln. Blandningen kan du nog säkert mixtra med sedan också i kombination med tändning, men kolla axelns glapp, dvs ta loss förgasaren. Planslipa då även foten mot ett fint papper ca 1000 på en laminatskiva tills den är blank och fin. 50 års åtdragning har garanterat gjort att den blivit lite skev.

Men inte gjorde Opel egna förgasare? Jag googlade lite men hittade bara att vissa av dessa är utrustade med Nikkiförgasare?

Här är nån länk till nåt, men det är nåt företag i USA?
http://classicgarage.com/oprecarekit.html

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Baberg
12 april 2021 · 1 Inlägg

Nu är ju det här en riktigt gammal tråd.
Men jag hade exakt samma problem med min Opel.
Det visade sig vara läckage i vacum slangen. Efter att ha dragit åt den lite extra så gick bilen perfekt.

Mazda MX-5 1.8 "Miata" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang