5493
Sök

Clio söndrig fjäder??

9 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
hej,

Jag är en tjej som har absolut nollkoll på bilar. Har dock en renault clip -05 som idag besiktigades. Killen som gjorde detta sa att en fjäder någonstanns mittbak var sönder, en liten del hade tydligen trillat av oxå. (Fjädern satt typ mitt mellan bakhjulen fast lite mer innåt mitten av bilen). Han sa att denna fjäder "lixom höll uppe bilen".

Någon här som vet vad för fjäder det är och vad det kan kosta att fixa det? Jag behövde inte göra ngn ombesiktning...

tack för alla svar!!

1 043 Inlägg
19 april 2011
Det är en bakfjäder och den är inte så svår att byta

9 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
oki...som du nog förstår är det inte aktuellt för mig att ens försöka, vad tror du det kostar på verkstad?

1 043 Inlägg
19 april 2011
Beror på deras timpris men det tar nog c:a 15 min att byta + fjäderkostnad.

9 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
tack så mkt för ditt svar!!!

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 april 2011
15 min att byta? Mja, men det kan gå fort om konstruktionen är enkel, helt klart. Du får nog räkna med att bli debiterad minst 1 timmes arbete + reservdelskostnad, så nånstans kring 1500 kr gissar jag att det landar på, o det är billigt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 043 Inlägg
19 april 2011
Jag bytte min på 5 min på en 4 pelarlyft, bara lossa nedre bulten på stötdämparen och sedan hissa bilen lite plocka ur fjädern och dit med den nya sänka och skruva tillbaka bulten.

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 april 2011
Norpan: O du tror på fullaste allvar att en verkstad debiterar 5 min arbetstid? Minst en halv-timme är min gissning, o då är det en bra schysst verkstad...Dessutom räknar de säkert tiden från det att nycklarna hämtas i "nyckel-rummet", meken skall gå o hämta bilen, köra upp den på lyften, hitta rätt verktyg, byta fjädern, sänka ner den, parkera den o därefter antagligen lämna nån arbetsrapport eller liknande, tveksamt med 5 min, men om allt går som smort så klarar man det förmodligen på 30 min, sen är frågan vad minimidebiteringen är... Men jag tror att det räcker med 1500 om man lämnar till en bra "allbilverkstad", märkesverkstaden vill nog ha mer än så, eller så lämnar man till "Nisse runt hörnet" som byter för en 500-ing om man har med sig eget material*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök