5034
Sök

Basarna går för fullt å tjuter i högtalarna inne i bilen.

1 813 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
tjena. någon kunnig på billjud ?

jo ja har fått ett konstigt problem med mitt billjud.
funkade perfekt innan. sen plocka ja ut min baslåda för att ja skulle komma åt min tank amatur för mätaren slutade funka. det felet e fixat. men nu e mitt ljud i bilen helt sjukt konstigt.

kopplar ja in basarna så slår dom för fullt i jämn takt om man säger snabbt som fan )= och det tjuter i högtalarna inne i bilen. men musik spelar den om ja höjer på stereon som vanlig men basarna slår för fullt å dunkar ej te musik och inne högtalarna låter å tjuter men spelar ljud men det tjuter som fan )=

har ett steg för ljudet inne i bilen å ett steg te basarna.

ja har inte kopplat om något lr rört något som har med steg å så att göra )=

kan koppla ut strömsladdar m.m från stereon ändå slår basarna som fan å det tjuter i högtalarna inne.
så fort RCA kablarna e inkopplade i stereon men inte ström i stereon.

har kondensator oxå om det kan vara något skumt. men något har hänt )=

någon som vet ?? tacksam för svar

Mvh padde

Åk före du så väntar jag på dig där..!

3 187 Inlägg
19 april 2011
dj_padde skrev:
tjena. någon kunnig på billjud ?

jo ja har fått ett konstigt problem med mitt billjud.
funkade perfekt innan. sen plocka ja ut min baslåda för att ja skulle komma åt min tank amatur för mätaren slutade funka. det felet e fixat. men nu e mitt ljud i bilen helt sjukt konstigt.

kopplar ja in basarna så slår dom för fullt i jämn takt om man säger snabbt som fan )= och det tjuter i högtalarna inne i bilen. men musik spelar den om ja höjer på stereon som vanlig men basarna slår för fullt å dunkar ej te musik och inne högtalarna låter å tjuter men spelar ljud men det tjuter som fan )=

har ett steg för ljudet inne i bilen å ett steg te basarna.

ja har inte kopplat om något lr rört något som har med steg å så att göra )=

kan koppla ut strömsladdar m.m från stereon ändå slår basarna som fan å det tjuter i högtalarna inne.
så fort RCA kablarna e inkopplade i stereon men inte ström i stereon.

har kondensator oxå om det kan vara något skumt. men något har hänt )=

någon som vet ?? tacksam för svar

Mvh padde

dålig jord, sen har du dragit ut signalkablarna vilket man inte ska göra..
men mitt tips är dålig jord och så har du troligtvis bränt signaljorden.

1 813 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
får kolla jorden då.. hur kollar man signaljorden då? går det att fixa ? )=

3 187 Inlägg
19 april 2011
dj_padde skrev:
får kolla jorden då.. hur kollar man signaljorden då? går det att fixa ? )=

gör det.
vart har du jordat?
ja signaljorden kollar du genom att ta en liten tunn kabel, jorda ena änden i chassit san den andra löder du eller sätter den i alla fall mot rca kabelns yttersta hölje. (spelar ingen roll vilken)

1 813 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
inte en aning vad jorden e i bilen tyvärr köpte den med ljudet i.. och kan säga att det ser ut som ett dagis barn som dragit kablarna.. men ska kolla detta med rca kablarna om det nu blir tyst lr vad det ska bli med jordning där. e det kabel byte som gäller lr vad e det då ? efter som det låter från steget te basarna och från steget te innehögtalarna. har 2st steg ett te basarna ett ssl 5000W och ett annat steg på 800w te inne ljudet.

fattar inte vad ja gjort då ja inte pillat på något så sätt. fixade bara amaturen i tanken sen slog ja på tändningen för å kolla om min bensinmätare funkade å så börja det låta. tänkte om ja kanske klämt en kabel för där e en kabel som er mosad ut men inte hål i gummit om man säger. )=

DLS
1 147 Inlägg
19 april 2011
Låter det samma skit om du stänger av bilen? Låter det fortfarande är det 100 % signaljord.

1 813 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
stänger ja av bilen låter det inte asså om ja drar ut nyckeln. men sätter ja den på radio läge så börjar det. men nu har ja strömen igång på stereon men inga RCA kablar i då e den tyst. drar ja ut strömen ur stereon å sätter dit RCA kablen/kablarna då går det igång direkt fast där inte ens e ström på stereon)=

3 187 Inlägg
19 april 2011
dj_padde skrev:
stänger ja av bilen låter det inte asså om ja drar ut nyckeln. men sätter ja den på radio läge så börjar det. men nu har ja strömen igång på stereon men inga RCA kablar i då e den tyst. drar ja ut strömen ur stereon å sätter dit RCA kablen/kablarna då går det igång direkt fast där inte ens e ström på stereon)=

låter det även när du inte har stereon ikopplad? kan du dra ut iso kablaget och sedan bara ha i rca kablarna och basarna spelar ändå?

1 813 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
japp exakt.. jävligt konstigt lr hur ?? :S någon stans måste det ju vara direktström lr något )=

DLS
1 147 Inlägg
19 april 2011
Okej gör då som big-jepp sagt så får du det konstaterat också.

Kontrollera jordpunkten. Plåtrent och rejäla kabelskor och en bult är att föredra.

DLS
1 147 Inlägg
19 april 2011
Har du möjligtvis en aktiv bas?

1 813 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
ska kolla jordkablen direkt i morgon lr fan springer ut nu å ser om ja kan hitta den smile återkommer strax smile

DLS
1 147 Inlägg
19 april 2011
Följ vägen från steget så är det nog inga problem.

3 187 Inlägg
19 april 2011
dj_padde skrev:
japp exakt.. jävligt konstigt lr hur ?? :S någon stans måste det ju vara direktström lr något )=

snacka om partytrick borde inte folk bli rätt förvånade om man kan spela musik utan stereo wink

DLS
1 147 Inlägg
19 april 2011
big-jepp skrev:
dj_padde skrev:

snacka om partytrick borde inte folk bli rätt förvånade om man kan spela musik utan stereo wink

Haha dagens goding lol

Dock undrar jag vad TS har för bas.

1 813 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
jorden e nyrengjord å riktigt fint runt om kring. men blev inte ett dugg bättre )= stor bult rätt ner i karrosplåten som ja gjorde plåtren nu samt slipade kabelskon men icke )= fast nu e basen tyst om ja inte har ström på stereon men inneljudet låter typ ppppiiiiippppp hela tiden. höjer man en bra bit så hör man inte att det piper men sänker man så piper det piper ju när man spelar oxå men åå blir förbannad haha !

men basen så fort ja kopplar in den så slår bara basarna höjer ja volymen så höjs inte ljudet på basarna dom bara slår slår slår i samma volym )=

3 187 Inlägg
19 april 2011
dj_padde skrev:
jorden e nyrengjord å riktigt fint runt om kring. men blev inte ett dugg bättre )= stor bult rätt ner i karrosplåten som ja gjorde plåtren nu samt slipade kabelskon men icke )= fast nu e basen tyst om ja inte har ström på stereon men inneljudet låter typ ppppiiiiippppp hela tiden. höjer man en bra bit så hör man inte att det piper men sänker man så piper det piper ju när man spelar oxå men åå blir förbannad haha !

men basen så fort ja kopplar in den så slår bara basarna höjer ja volymen så höjs inte ljudet på basarna dom bara slår slår slår i samma volym )=

testa byt stereo.

1 813 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
får göra det. se om ja kan låna en annan. denna e inte så gammal men inget kvitto kvar )= dum som man e :S!

6 851 Inlägg
19 april 2011
dj_padde skrev:
får göra det. se om ja kan låna en annan. denna e inte så gammal men inget kvitto kvar )= dum som man e :S!

Bränd signaljord brukar inte alltdi gå på garanti. Det är mest sbs som gör bränd signal jord.

1 813 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
provade en annan stereo idag. samma sak där )=
råkade komma emot med RCA kablen mot växelknoppen som e gjord i alminium lr något sådant. då gick basarna igång och hade ingen stereo monterad lätt exakt som när ja hade stereo i.. e det jord fel någon stans lr vad kan problemet vara )= hade tändningen igång när ja kom åt med RCA kablen..

tacksam för svar

Sök