2188
Sök

Generatorn laddar inte, fel i kablage ?

Bilhora
51 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
Har en Subaru Impreza TYPE RA där generatorn inte laddar längre. Generatorn är hel.

* Jag har testat kompisens generator (exakt likadan) på min bil, och generatorn vill inte ladda ändå.
* Har bytt till nytt batteri.
* Kollat alla säkringar i motorrum samt inne i bilen.

Generatorn har en stor B+ matning på toppen, höljet jordar. Sen sitter det en tre pins kontakt på generatorn där en är L antar är lampa, S antar det är signal och C som tydligen ska vara computer.

Tillägg, när jag slår på tändning så har jag inte en någon batterilampa i instrumentet. Den lyser inte! Det är ingen glödlampa som på många andra bilar utan en liten diod som är fastlödad på baksidan av instrumentet.

Har även tagit loss alla kontaktstycken under säkringshållaren och gått igenom den med en dusch av WD40, hjälpte inte.

Om man mäter med "summer"  med en multimeter där man sätter ena på pluspolen och den andra i kontaktstyckets pin L, så summrar det inte alls på min bil, men på kompisens bil så summrar det (likadan bil)

Någon som vet vad felet kan ligga ? Vad kan jag göra mer ? Eller finns det någon som är grym på elfel och som vill åtasig att fixa detta fel ? Svårt att hitta bra folk känns det som hmm

Står lite mer i denna tråd: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89002

Hoppas på all hjälp jag kan få..

tack på förhand
Senast redigerat av mikael_st (20 april 2011)

Mikael W

Forummoderator
18 315 Inlägg
21 april 2011
Normalt sett laddar inte en generator om lampan i instrumenten gått sönder. Eftersom du har LED där blir jag osäker men skulle tro att felet ligger där.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Bilhora
51 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Japp men har led ja. Testat annat instrument men samma sak lampan lyser ändå inte. Testat annan ecu men hjälper ej. Allt pekar på kabelbrott. Men omöjligt nästan utan elschema

Mikael W

Motborgare
1 099 Inlägg
22 april 2011
mikael_st skrev:
Japp men har led ja. Testat annat instrument men samma sak lampan lyser ändå inte. Testat annan ecu men hjälper ej. Allt pekar på kabelbrott. Men omöjligt nästan utan elschema

Har kollat lite på elschemat som någon lade upp på Subaruklubben, som du länkade till, men där visar den ett schema (sidan 44) där det finns en glödlampa i laddkretsen.

När du mäter på kontaktstyckets kontakt L, vilken sida av kontaktstycket pratar du om? Generatorsidan eller ACC-sidan? Kolla att det kommer spänning ut på tändningslåsets ACC-terminal när du vrider den i ACC-läge.

-- K

Bilhora
51 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
a jag vet. det elschemat stämmer inte på den japanska type ra. Okej så jag ska mäta spänningen på baksidan av tändlåset då ?

http://www.northursalia.com/modificatio … iagram.pdf

Den ska också stämma hyffsat men min generator har 3 pin och inte 2 som detta elschemat visar.

Finns det något sätt att koppla om generatorn "manuellt" och få den att fungera ändå.

Ang att jag mätar på L så är det vid generator sidan. Tror att L kabeln går direkt till klustret. Sen har jag ju en C kabel och en S kabel som jag inte vet vart dom tar vägen riktigt.

Mikael W

Motborgare
1 099 Inlägg
22 april 2011
mikael_st skrev:
a jag vet. det elschemat stämmer inte på den japanska type ra. Okej så jag ska mäta spänningen på baksidan av tändlåset då ?

http://www.northursalia.com/modificatio … iagram.pdf

Den ska också stämma hyffsat men min generator har 3 pin och inte 2 som detta elschemat visar.

Finns det något sätt att koppla om generatorn "manuellt" och få den att fungera ändå.

Ang att jag mätar på L så är det vid generator sidan. Tror att L kabeln går direkt till klustret. Sen har jag ju en C kabel och en S kabel som jag inte vet vart dom tar vägen riktigt.

Om "L" verkligen går till fältlindningen så kan du försöka med att koppla en 4W lampa mellan "L" på generatorsidan och plusspolen och se om den börjar lysa.

Sen skall den slockna när generatorn börjar ladda.

-- K

Bilhora
51 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Men min laddlampa i instrumentet fungerar om jag har på tändningen och jag jordar den manuellt ifrån klustret så det är inget fel på den. För L i generatorn fungerar väl så att när man slår på tändning så jordar den.

Mikael W

Motborgare
1 099 Inlägg
23 april 2011
mikael_st skrev:
Men min laddlampa i instrumentet fungerar om jag har på tändningen och jag jordar den manuellt ifrån klustret så det är inget fel på den. För L i generatorn fungerar väl så att när man slår på tändning så jordar den.

Och du har inte spänning på L-kabeln som kommer från instrumenthuset?

Då gäller det bara att följa den kabeln tillbaks mot instrumenthuset och se var det är avbrott nånstans.

-- K

Sök