20 april 2011
Trådstartare
Hej,
Jag har precis beställt en ny S-MAX tdci 2.0 140 2011 och undrar om det är någon som kan eller har erfarenhet av mappning av dessa motorer till s-maxen. Bilen ska ha original 138 hk och 340 Nm tror jag, vissa skriver att den har 320 Nm. Ford ska ha 10 000 för att ändra effekten till 163 hk 340 Nm och nu får man gratis uppgradering till 200 hk när man uppgraderar till 163. Så jag tänkte att motorn måste vara förbered för betydligt högre effekt än 138 hk... Nån som vet skillnaden på dessa effektalternativ, är det bara ändring av programvara?
Som jag har förstått så ska man inte använda dieselboxar pga att man bara lurar systemet och färddator visar fel, abs mm fungerar inte som det ska. Automatlådan får fel info om vrid mm.
Så jag har tittat på trim/uppgradering som byter ut programvaran via data/service porten. De två jag har hittat som verkar vettiga är Bluefin och V-Tech RTS. Bluefin är billigare ca 400 pund och ger 173 hk och 394 i vrid. V-Tech ger mer 195 hk och 440 nm i vrid för 7900kr. Är det någon som har erfarenhet av dessa uppgraderingar till S-MAX. Min S-MAX har partikelfilter och nyckellöst tändningssystem med startknapp, kan det påverka? Jag tycker V-Techs siffror är lite extrema, kan de påverka automatlådan, motor mm?
Vet nån hur mycket vrid (Nm) som fords nya power shift låda klarar?
Hur är det med garanti? Kan Ford upptäcka en sån uppdatering även om man flashar tillbaks till original innan service...?
Det blev många frågor, men jag har letat på nätet i olika forum och det verkar inte finnas så många trådar om S-Maxen tdci. Så det kan vara bra att bena ut det nu.
Tacksam för svar!
Johan