10138
Sök

Krockat bilen, tror ni FB lagar den ? Eller blir det skrot ? - Måste man byta ut barnstolar efter en krock ?

killercow
12 maj 2011
FB använder sig av blocket när dom värderar din bil. det sa folksam rakt ut till mej när dom löste in saaben.

Motorrenovering mm är inget dom bryr sig om direkt. dom kollar vad det är för modell, årgång, mil, utrustning och jämför med priser på andra som är tillsalu. sen får du ett lågt första bud av dom. detta ska man ALDRIG godta.
Det är då du ska berätta om tex motor renoveringen eller liknande saker.

Min saab (ca 5 årsen) jämförde dom med liknande å kom fram till att den var värd 3000. då svarade jag bara att jag skulle ha 10,000 eller så fick dom laga bilen. hej då å la på. 15 min senare ringde dom upp igen å hade pratat med nån chef å blev erbjuden 5000. då la ja bara på. sen ringde dom efter nån timma å sa jag fick 10,000 smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
12 maj 2011
Jag fick 20,000:- Direkt för min 945 Turbo som dom löste in, som var värd typ 10-15 tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

killercow
12 maj 2011
_Performance_ skrev:
Jag fick 20,000:- Direkt för min 945 Turbo som dom löste in, som var värd typ 10-15 tongue

Kanske kunde fått ännu mer wink

Min saab var nog inte värd mer än 3000 igentligen

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
12 maj 2011
killercow skrev:
_Performance_ skrev:

Kanske kunde fått ännu mer wink

Min saab var nog inte värd mer än 3000 igentligen

Aa men orkade inte tjafsa med dom tongue så va nöjd med 20.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Fri fart för ett fritt folk!
15 051 Inlägg
12 maj 2011
Louksor skrev:
Ja barnstolarna ska bytas, de har inte ens frågat efter kvitto på dom.
Nu fick jag besked om att åka till butiken där jag köpte dom och lämna de gamla o hämta 2 nya, sen får butiken skicka faktura till försäkringsbolaget. Bara jobbigt att det inte är här i stan...

Så det blir nog bra.
Kunde de ha sagt från början istället för att säga att volvoverkstan ska hjälpa mig med det, som inte ens visste hur det funkade.

Har kvitton på delarna för motorrenoveringen och finns många bilder oxå, så har iaf lite bevis om de vill ha.

dom skiter totalt i vad du gjort med bilen så det kvittar tror nog att du får så dåligt betalt att det kommer löna sig för dig att att byta dörrarna och rikta tröskeln

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
12 maj 2011
Growe skrev:
Louksor skrev:
Ja barnstolarna ska bytas, de har inte ens frågat efter kvitto på dom.
Nu fick jag besked om att åka till butiken där jag köpte dom och lämna de gamla o hämta 2 nya, sen får butiken skicka faktura till försäkringsbolaget. Bara jobbigt att det inte är här i stan...

Så det blir nog bra.
Kunde de ha sagt från början istället för att säga att volvoverkstan ska hjälpa mig med det, som inte ens visste hur det funkade.

Har kvitton på delarna för motorrenoveringen och finns många bilder oxå, så har iaf lite bevis om de vill ha.

dom skiter totalt i vad du gjort med bilen så det kvittar tror nog att du får så dåligt betalt att det kommer löna sig för dig att att byta dörrarna och rikta tröskeln

jo, renovering/reparationer är inte något dom tar hänsyn till i en värdering då detta räknas som normalt underhåll för en bil.
de flesta FB betalar ut "marknadsvärdet" för en likvärdig bil, inte vad handlare begär, nu vet jag inte hur Volvia fungerar.
Hoppas det blir rätt pengar.

1 915 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Volvia hörde av sig via idag.
De bjöd 15tkr.
Var mer än jag trodde iaf, men tänkte iaf försöka öka priset nån tusing smile

Snart klart med bilen, tagit bort extraljus, stereo, osv bara kvar att pumpa ur lite bensin, känns dumt o skicka med halvtank till skroten när bensinen kostar så mycket. Sen blir det att köra bort till volvo o vinka hej då smile

De ringde mig förut idag o kollade om jag hade lämnat bilen än, och de meddelade att den nu är avställd och har  körförbud, så jag visste om det när jag kör bort den till volvo på måndag. Som jag sa till dom så hade jag inte hunnit plocka ur bilen ännu.
Senast redigerat av Louksor (18 maj 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 maj 2011
Ojojoj, inte smart att skriva att det sitter chip osv i bilen! Om bolaget får syn på tråden kan dom neka dig all ersättning.

Sen tycker jag att du bara har tur som får ut något, med tanke på att din sambo körde omkring i bilen med en 2a från besiktningen.

Då tänker jag på detta som står på baksidan av besiktningsprotokollet, eller var hon påväg till/från verkstan? ;

Vad innebär efterkontroll?

Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet.
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

Vanligt att folk tror "jag får ju iaf köra en månad..." men så är inte fallet.
Trist dock det inträffade, skönt att höra att det inte blev några personskador.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (13 maj 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

killercow
13 maj 2011
Louksor skrev:
Volvia hörde av sig via mail idag.
De bjöd 18tkr -självrisk.
Var mer än jag trodde iaf, men tänkte iaf försöka öka priset nån tusing smile

Snart klart med bilen, tagit bort guldbox,chip,extraljus, stereo, osv bara kvar att pumpa ur lite bensin, känns dumt o skicka med halvtank till skroten när bensinen kostar så mycket. Sen blir det att köra bort till volvo o vinka hej då smile

Kolla med FB innan du plockar bort saker från bilen, vad du får ta och inte får ta. dom betalar ju för bilen som den var när den undersöktes. Inte du som skrotar den. Utan dom som köper den av dej, sen väljer dom om den skall skrotas eller säljas vidare. i 99% av fallen går bilarna vidare till en skrot eller liknande.

Men dom köper bilen av dej i det skicket som är. Lite som att du skulle sälja bilen via internet. å köparen betalar innan han hämtat. sen när han hämtar så fattas saker på bilen som fanns i annons och köpekontraktet. blir ju lite bedrägeri då. samma sak här

395 Inlägg
13 maj 2011
te_wik skrev:
Ojojoj, inte smart att skriva att det sitter chip osv i bilen! Om bolaget får syn på tråden kan dom neka dig all ersättning.

Sen tycker jag att du bara har tur som får ut något, med tanke på att din sambo körde omkring i bilen med en 2a från besiktningen.

Då tänker jag på detta som står på baksidan av besiktningsprotokollet, eller var hon påväg till/från verkstan? ;

Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet.

Mvh Tommy

Vad jag sett så finns inga bilder på bilen där man ser regnumret vilket gör att även om försäkringsbolaget skulle hitta tråden så kan dom inte bevisa vilken bil det gäller även om dom har sina misstankar smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 maj 2011
Victorduvet skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Vad jag sett så finns inga bilder på bilen där man ser regnumret vilket gör att även om försäkringsbolaget skulle hitta tråden så kan dom inte bevisa vilken bil det gäller även om dom har sina misstankar smile

Vill dom så kan dom, finns tillräckligt med info för att ta reda på vem skribenten är och vilken bil det handlar om.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

395 Inlägg
13 maj 2011
te_wik skrev:
Victorduvet skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Vill dom så kan dom, finns tillräckligt med info för att ta reda på vem skribenten är och vilken bil det handlar om.

Mvh Tommy

Fast dom kan ändå inte fastställa att han skrev och att det var den bilen då det inte finns något regnummer? eller är jag verkligen helt ute och cyklar? smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 maj 2011
Kan inte tänka mig att det är några problem för dom att kolla om det nu skulle vara så.

IP.nr kanske går att spåra hem till TS, sen kolla mot transportstyrelsen..har han fler än en 940, om inte så är det väl löst redan där.

Sen kan det räcka med misstanke om något som gör att försäkringen inte skulle gälla för att bolaget ska kunna neka.

Mvh Tommy

1 915 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Nej, kanske inte. Men när krocken skedde så satt det inget trimchip i bränsleboxen, då jag höll på o testade skillnaden på bränsleförbrukningen, det sätte jag tillbaks några dagar efter krocken..

Men det är ju ändå inte körförbud på bilen och beror väl lite på vad det är för sorts fel oxå.
Felet var ändå åtgärdat och efterkontroll var bokad 2/5.
Men aldrig hört talas om nån som åkt dit för att ha kört en bil med anmärkning på SBP.

te_wik skrev:

Mvh Tommy

De ersätter ändå inte extrautrustning..
Dom betalar för bilen i originalskick och det är vad de får.
Stereon osv tillhör inte originalutrustningen, men lägger de på ett gäng tusenlappar så kan de få med den oxå. Annars får de nöja sig med originalbandspelaren.
De har inte ens sett min bil, enda som sett den är bilplåt firman som gjorde skadebesiktningen och enda han kollade var skadan, brydde sig inte om att kolla invändigt eller bilens helhet.
Frågade bara om den hade AC, annars var det inget snack om utrustning osv.

killercow skrev:
Kolla med FB innan du plockar bort saker från bilen, vad du får ta och inte får ta. dom betalar ju för bilen som den var när den undersöktes. Inte du som skrotar den. Utan dom som köper den av dej, sen väljer dom om den skall skrotas eller säljas vidare. i 99% av fallen går bilarna vidare till en skrot eller liknande.

Men dom köper bilen av dej i det skicket som är. Lite som att du skulle sälja bilen via internet. å köparen betalar innan han hämtat. sen när han hämtar så fattas saker på bilen som fanns i annons och köpekontraktet. blir ju lite bedrägeri då. samma sak här
Senast redigerat av Louksor (14 maj 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

711 Inlägg
14 maj 2011
Försäkringsbolaget bryr sig inte ett skit om man plockar ur stereon,byter fälgar etc.
Men skulle man däremot börja plocka dörrar och grejor så är det en annan femma.

Låter man stereo och andra dyrare saker vara kvar i bilen så är det bara nån mekaniker
eller bilskrotare som blir glad.

Evildan
15 maj 2011
te_wik skrev:
Kan inte tänka mig att det är några problem för dom att kolla om det nu skulle vara så.

IP.nr kanske går att spåra hem till TS, sen kolla mot transportstyrelsen..har han fler än en 940, om inte så är det väl löst redan där.

Sen kan det räcka med misstanke om något som gör att försäkringen inte skulle gälla för att bolaget ska kunna neka.

Mvh Tommy

Vill FB verkligen ta reda på detta är det knappast något problem.

Jag har en gång fått frågan av polisen vart jag var på väg när jag blev stoppad i min 244L -77 med anmärkning av SBP, jag var snabbtänkt nog att påstå att jag var på väg till en polares verkstad åt det hållet jag var på väg.
Dom hänvisade till den regeln som du tog upp tidigare i tråden.
Vet även en kompis som med sin Syclone blev stoppad (efter ett visserligen större antal anmärkningar då han valt att köra och besiktade utan karossen på) och sedan blev hemskickad av lagens långa men orättvisa arm och var inte välkommen ut på vägen innan anmärkningarna var åtgärdade.
Edit (Typhoon ändrat till korrekt bil Syclone)
Senast redigerat av Evildan (15 maj 2011)

1 270 Inlägg
15 maj 2011
jimbon skrev:
Försäkringsbolaget bryr sig inte ett skit om man plockar ur stereon,byter fälgar etc.

Låter man stereo och andra dyrare saker vara kvar i bilen så är det bara nån mekaniker

Jo dom bryr sig! När jag krocka min saab med i stort sätt nya vinterdäck fick inte min far ta dom till sin och sätta på sina sämre! fick heller inte ta mina extraljus på volvon. Båda gånger fick man som svar ska ni ta det får vi dra av lite på priset för vi köper bilen i skicket som den är i, och att man endast fick ta saker som va lösa i bilen!

2 452 Inlägg
15 maj 2011
du får plocka din stereo som du vill från din bil då den ej räknas i bilens värde...tänk så här du har utrustning för 20000 kr bilen kostar 50000 kr...dom värderar bilen till markpriset utan stereo typ säg 25000...vill dom att man skall lämmna kvar stereo så måste dom ju betala den delen med..o det gör dom inte.

döden kommer tillbaka

1 915 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
"Vid inlösen ska bilen alltid vara utrustad med originalhjul. Skulle bilen vid skadetillfället ha andra hjul exempelvis vinterhjul ska du därför byta dessa till bilens originalhjul."

Sen vet ju inte de heller vad som sitter på eller i bilen, då de aldrig sett bilen. Så byta ut tex cd/mp3 stereon mot originalstereon är inget de kommer bry sig om. Hade jag fått extra ersättning för tex stereon så hade den självklart fått suttit kvar.

Edit: fick upp ersättningen till 20tkr.
Det var jag nöjd med, hade inte fått så mkt om jag sålt den.....

Köpte en V70 Greyline -99 istället, underbar bil o vilket upplyft de kändes jämfört med min 945a.

Bara turbon och bakhjulsdrift som saknas..
Men får nog börja fixa min gamla 244 -76 så jag har en bil att leka med i vinter och har ju även en 15G turbo + 940 grenrör liggandes, så kanske får bli en förgasarturbo, man vet aldrig smile
Senast redigerat av Louksor (2 juni 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

killercow
15 maj 2011
J_Erixzzon skrev:
jimbon skrev:

Jo dom bryr sig! När jag krocka min saab med i stort sätt nya vinterdäck fick inte min far ta dom till sin och sätta på sina sämre! fick heller inte ta mina extraljus på volvon. Båda gånger fick man som svar ska ni ta det får vi dra av lite på priset för vi köper bilen i skicket som den är i, och att man endast fick ta saker som va lösa i bilen!

De här med däcken kollade dom å skrev upp mönsterdjup och märke på min saab innan dom löste in den. frågade varför å fick bara svar på saab att fb ville ha såna uppgifter till inlösningen. dom skrev även upp x-tra utrustning och ÄVEN vad det satt för stereo i så stereon har nog visst inverkan på vad det är för ersättning du får. Jag ville ta ur orginalverktyg å varnings triangeln när jag lämnade bilen på saab men han jag lämnade den hos sa att man inte fick plocka saker. kollade de med fb efter å dom bekräftade att den uppgiften stämde

Kolla upp själv istället med fb vad du får ta och inte ta så du slipper åka på nått i efterhand om dom kontrollerar. kan kosta mer än de smakar i efterhand

Sök