2766
Sök

Billjud re se 12'' hjälp

435 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
hej jag har två t´stycken tolvor re se 600 rms, i en 940 hur ska jag rikta elementen?? rev nyss ut hatthyllan ska bygga en ny låda men vet inte vilken volym jag ska ha.. det ska vara en dubbel låda. har planer på att bygga så att utblåsen är igenm hatthyllan där det orginal ska vara 6x9or och elementena mot ryggstödet.. hur blir det? eller ska jag rikta elementen bakåt?? kom med förslag. och ja... jag har slutsteg och batterier som orkar driva dom. är bara ute efter tips pålådbygget och hur ja ska ha elementen riktade.
mvh

21 761 Inlägg
22 april 2011
Bygg lådan på 50 liter per bas och sätt 4" port i varje låddel, rören görs till att börja med 31 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar. Avstämningen blir i teorin någonstans runt 35 Hz och utifrån detta kan du korta av rören ifall basen spelar för djupt. Basarna riktas helst mot ryggstödet. smile

435 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
vart ska utblåsen vara? kan jag bygga så som ja hade tänkt? portarna upp i hatthyllan och basarna mot ryggstödet?? eller hur skulle du göra??

21 761 Inlägg
22 april 2011
Ja, det fungerar att ha portarna upp genom hatthyllan och basarna mot ryggstödet. smile

435 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
hur skulle du byggt ? basarna bakåt eller  yikes? förklara lite smile

21 761 Inlägg
22 april 2011
Jag skulle ha byggt med basarna fram mot ryggstödet, sedan gjort en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet. På så sätt kan inte ljudet åka bakåt i skuffen utan "tvingas" in i kupen genom ryggstödet. Har du skidlucka så bör den också fällas ner för att underlätta att ljudet kommer in i kupen.

Avståndet mellan basar och ryggstödsplåt får inte vara så litet att basarnas upphängning riskerar att ta emot, åtminstone 4-5 cm bör det vara från upphängningen till ryggstödsplåt. smile

435 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
okey smile ska bygga nåt sånt får se hur det blir.. men utblåsen genomm hatthyllan eller mot baksätet?

21 761 Inlägg
22 april 2011
Portarna genom hatthyllan, inte mot ryggstödet. Enda gången det är vettigt att rikta portarna mot ryggstödet är om de kan sticka ut genom en skidlucka och på så sätt ha fritt utrymme framför sig. smile

435 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
okey de va exakt så ja tänkte bygga ska bygga en mall nu och se hur de blir ^^ blir klurigt med elementen 0ch utblåset..

Sök