Rykte: Volvo intresserade av Saab?

TurbOla Reservdansk
22 april 2011 · 6 271 Inlägg

http://www.svd.se/naringsliv/rykte-volv … 111331.svd

Nya rykten cirkulerar idag kring Saab. Volvo PV, som ägs av kinesiska Geely, påstås förhandla med svenska regeringen om att lägga ett bud på krisdrabbade konkurrenten Saab Automobile. Uppgiften dök upp i nederländsk press – men Volvo PV dementerar.

Verkar som om det är falskt - men svårt att säga.

Med de kinesiska ägarna i ryggen saknar nog Volvo inte direkt några resurser.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
22 april 2011 · 6 271 Inlägg

Det är en god, patriotisk tanke.

Problemet är att Saab inte har några möjligheter till att stå på egna ben.
De måste få in relativt stora pengar snabbt för att inte bli avskurna från sina leverantörer och snart - sina anställda.

Volvo går ju förhållandevis bra nu, bättre än många biltillverkare på den europeiska marknaden - förhållandevis till sin storlek iaf.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2011 · 10 427 Inlägg

1977 var det på menyn senast, kanske går vägen denna gång smile

Ett svenskt (/kinesiskt) "Volkswagen" med Volvo och SAAB är nog inte så dumt.

Senast redigerat av steifan (22 april 2011)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Slash Saabifierad
23 april 2011 · 2 026 Inlägg

Jag tvivlar starkt på detta, på samma sätt som att det tjatades om att nya Saab 9-5 skulle bli bakhjulsdriven och utrustas med V8 hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Chavy
23 april 2011 · 59 Inlägg

Det är då inget jag har hört talas om i alla fall och jag tror inte de är särsklit troligt heller. föresten var de inte någon ryss som köpte saab??

Allt är möjligt det omöjliga tar bara lite längre tid.
Volkswagen Golf MK2 "Retro" (1990)
FatManCustoms grön aktivist
23 april 2011 · 846 Inlägg

Slash skrev:
Jag tvivlar starkt på detta, på samma sätt som att det tjatades om att nya Saab 9-5 skulle bli bakhjulsdriven och utrustas med V8 hmm

Det var en viss herre på GM som faktiskt ville att nya 9-5:an skulle baseras på Monaron , bakhjulsdrivet och V8:a samt att den skulle vara enorm.
Han backade på det när han förstod att SAAB's hjärta och själ ligger i 4-cylindriga stressfläktar.
Synd bara att dom motorerna dog med  9000 =/.
Jag själv kan inte se det samarbetet även om det hade kunnat bli bra.
För mycket Volvo-folk som skulle spy galla över att Volvo gör något så hemskt som att ingå ett förbund med djävulen x).

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
twin_cam Smålänning
23 april 2011 · 7 877 Inlägg

Lika stor chans att det blir av nu som 1977...

Tycker VW kan köpa bägge märkena och få monopol. Volvo kanske kan lära VAG ett och annat om hur man bygger bilar som är trevliga för mekanikerna också...

EDIT: Å andra sidan..
Kineserna är jävliga, och med Geely i ryggen skulle säkerligen Volvo ha ekonomi att köpa upp Saab, och kanske göra det till sitt eget nischmärke...

Senast redigerat av twin_cam (23 april 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
FatManCustoms grön aktivist
23 april 2011 · 846 Inlägg

twin_cam skrev:
Lika stor chans att det blir av nu som 1977...

Tycker VW kan köpa bägge märkena och få monopol. Volvo kanske kan lära VAG ett och annat om hur man bygger bilar som är trevliga för mekanikerna också...

Jepp , dom kan hämta inspiration av XC90 xD!

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Turbocab
23 april 2011 · 83 Inlägg

Inte en chans. Enda vinsten för Volvo att göra detta är att lägga ner Saab sen och få än ännu andel tjänstebilar i Sverige och öka försäljingen av lyxiga super-säkra bilar i utlandet. Det föll 1977 och det kommer inte funka nu heller tror jag.

Volvo framstår ju just nu som en framtids-saga, men jag gissar att om 15 år så är fokus och hjärnorna i det företaget inte kvar i Sverige längre utan det är en ren Produktionsenhet kvar i Sverige och resten finns i Kina. Nån Svensk bil kommer det inte vara då.

Rquired Allmänt envis
23 april 2011 · 12 512 Inlägg

Tror inte på detta, Saab kommer ta död på Volvo rent ekonomiskt. Må så vara att Volvo gått bättre på den senaste tiden men jag tvivlar på att de har resurser att dra runt sina egna problem och Trollhättans. Även om det ligger kinesiska intressen i bakgrunden så varför skulle dessa vara beredda att pumpa in enorma mängder pengar?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2011 · 13 757 Inlägg

Turbocab skrev:
Inte en chans. Enda vinsten för Volvo att göra detta är att lägga ner Saab sen och få än ännu andel tjänstebilar i Sverige och öka försäljingen av lyxiga super-säkra bilar i utlandet. Det föll 1977 och det kommer inte funka nu heller tror jag.

Volvo framstår ju just nu som en framtids-saga, men jag gissar att om 15 år så är fokus och hjärnorna i det företaget inte kvar i Sverige längre utan det är en ren Produktionsenhet kvar i Sverige och resten finns i Kina. Nån Svensk bil kommer det inte vara då.

läst mina tankar??

det sämsta som kunde hända volvo var att just geely köpte volvo för det kommer inom en snar framtid vara borta från sverige

kortsiktigt skulle det vara väldigt bra för volvo att saab går omkull
men som svensk hoppas man att saab ska kunna komma på fötter även om det känns väldigt osanorligt

gillar personligen inte saab men landstrogen är jag så man hoppas iallfall att det ska gå bra för dom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang