4509
Sök

Audi A3 1,8t "renovering"

10 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Hejsan!

Har nyligen fått ärva en A3a från -00 och jag har lite planer som jag ville sätta i rullning förhoppningsvis med er hjälp.

De planer jag har är följande:
- Trimma motorn till ca 250hk och öka vridmomentet.
- Montera dubbla avgasrör vid båda sidor om kofångaren.
- Få den att rulla så tyst som möjligt.
- Endast köra på 95 och inte 98.

Vad tycker ni? Är det genomförbart? Isåfall till vilken kostnad tror ni att det kommer hamna på?

mvh
Nima

1 915 Inlägg
23 april 2011
Allt går, bara man har tid, pengar och ork.
Ang trim så för 235hk kostar det ca 54k och för 330hk kostar det ca 207k.
Men gör du det mesta själv så kanske de blir billigare.
Sen om du ska köra på 95oktan så får du mappa motorn efter det. Men är bättre att köra på högre oktan vid trim.
Avgasrör kan du köpa universal och montera själv, då blir det inte så dyrt. Köper du färdiga satser kostar det en del.
Ska den rulla tyst så billigast är att köra hörselskydd/öronproppar smile Annars så får du riva ur all inredning och dämpa bilen överallt. Är mycket jobb och kommer kosta en del. Tänk även på att en del däck låter mer än andra.

http://www.dahlbackracing.se/

Max. effekt 235 hk (173 kW)
Max. vridmoment 380 Nm
Acceleration 0-100 km/h    6.2 s
Toppfart    245 km/h   

Byte av E-Prom, optimering av flöde till intercooler, ombyggnad luftfilterbox och insugssida, byte luftfilter, bränsletrycksregulator, turbo, grenrör, komplett rostfritt avgassystem.
Pris inkl. montering   
[53830:- inkl. moms]

Om du söker här i forumet och google.se så finner du fler trådar om trim osv på din motor.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

10 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Tackar!

Ang. tysthet refererade jag mer till tysta avgasrör tongue
Hur mycket tror du att det går på om man köper delarna och monterar själv?
Senast redigerat av nima (23 april 2011)

10 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Kollade lite på Dahlbäck racing och såg att de har en produkt där de byter E-Prom och detta ska då resultera i 193HK och 310Nm, priset landar på 5500 inkl. moms.
Kollade även hos BSR, deras steg 2 trim erbjöd omprogammering av chip samt "Sport Flow" avgasrör för 6201 kr, det skulle då resultera i 193hk och 302Nm
Det jag nu undrar är vad är den väsentliga skillnaden? Gör avgassystemet någon skillnad?

mvh
Nima

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 april 2011
nima skrev:
Kollade lite på Dahlbäck racing och såg att de har en produkt där de byter E-Prom och detta ska då resultera i 193HK och 310Nm, priset landar på 5500 inkl. moms.
Kollade även hos BSR, deras steg 2 trim erbjöd omprogammering av chip samt "Sport Flow" avgasrör för 6201 kr, det skulle då resultera i 193hk och 302Nm
Det jag nu undrar är vad är den väsentliga skillnaden? Gör avgassystemet någon skillnad?

mvh
Nima

avgassystemet gör skillnad då de använder programvara anpassad för ett mer öppet system än original, dock så ökar buller med mer öppet system, både i och utanför kupén...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

10 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Jaha okej! Blir det en märkvärdigt stor skillnad på ljudet? Vill helst att det inte ska låta mer än det den gör nu.
Vad skulle du ha valt?
Dahlbäcks byte av E-prom för 5500:- för 193hk och 310nM eller BSR tvåsteg byte av chip och montering av sportflow för 6201:- ska sluta i 193hk och 302Nm?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 april 2011
jag personligen hade valt Dahlbäck, men man ska ha i åtanke att oavsett om du väljer BSR eller Dahlbäck är det 98 oktan som gäller efter chipning...

edit: dock så är ju BSR många gånger ett smidigare val än Dahlbäck då de har fler återförsäljare, Dahlbäck finns så vitt jag vet bara i Borlänge?

edit II: om du däremot väljer en A3 -01 (som har can-bus) så är valet givet, BSR PPC, all day, any day...
Och varför PPC? det kräver ingen omlödning av chip i styrboxen utan görs helt elektroniskt via bilens diagnosuttag...
Senast redigerat av TS_quattro (23 april 2011)

Numera leg. grusligist!

10 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Avstånd är inget problem tongue
A3.an är en -99/-00
Hur kommer det sig att du väljer Dahlbäck? Du får ju mer valuta för pengarna så att säga hos BSR väl? Med tanke på avgassystemet.

edit: oktan 98 är väl rekommenderat? man kan väl köra med 95 oktan också men då med en smärre prestandaförlust?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 april 2011
med tanke på att du inte ville ha mer buller så går ju sportavgassystemet bort, hos BSR kostar enbart chip 3900 kr, och ja, det ger samma effekt både med och utan sportavgas... läste lite mer på deras hemsida nu, ska man bara ha chip så hade jag tagit BSR, sportavgassystemet kan du nog skita i, det ger bara mer BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL, roll inget annat...

edit: absolut, min A4 1.8TS (chippad av ACE) gick dessutom snålare på 98 än på 95 + att den var piggare med 98 i tanken...

Numera leg. grusligist!

10 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
hahaha jaha såpass!
de hade iallafall bra marknadsföring på avgassystemet "Turbon kommer snabbare upp i varv", "motorn får en snabbare gasrespons".
Men om allt är bara rappakalja så bör original uppsättning fungera.

Dahlbäck's it is then!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 april 2011
den må komma snabbare upp i varv, men om det är märkbart eller inte vetifan, jag hade iaf original system på min 1.8TS och den var inte speciellt seg vad gällde spoolup... man får ju ha i åtanke att oavsett vad de gör med programvaran så är det fortfarande samma minimala KKK K03/04 turbin som ska upp i varv, och det största motståndet den har är i form av katalysatorn och den byts inte av BSR när de hänger dit sitt "sport flow" system.... hade de hängt dit en racekat också för de pengarna så visst, men annars? nja...

Numera leg. grusligist!

10 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
haha! man lär sig nytt hela tiden.
a3an har ändå ett rostat avgassystem, den är ju inte ny så att säga.
kanske blir bsr, måste sitta med papper och penna och se fördelar mot nackdelar.

Sök