2157
Sök

Tips på hur man får folk att sakta ner?

Muttley
24 april 2011
Trådstartare
Vettemannen skrev:
tkd_rille skrev:
guppen hjälper noll. De satte ett gupp här. Men när de kommit över guppet så gasar de på utav bara helvete ändå-. Upp mot 70 ibland närmare 80 på en 50 väg med bara hyreshus och förbannat mycket ungar som springer hur som. Och de tycker jag är väldigt synd. De jävliga är att de är folk som kommer hit och hälsar på sina vänner.

Det behöver inte bara vara dom som hälsar på utan det kan vara dom som gnäller på möten över hur snabbt alla kör på "våran" 30-sträcka. Men sedan när det gäller att ta sig till jobb och dagis då har dom bråttom och har helt plötsligt "glömt" vilken hastighet det är på denna väg dom satt och spydde galla över hur "andra" kör för fort. Så kan det va!

/Benny

Om de kunnat vara så. Men de är samma snorungar varje gång. Gatan jag bor på är ingen genomfart direkt så de kommer folk som hälsar på i husen. Men visst sen är där ett konditori, igår hoppa en kille på bågen och drog fullt ös över guppet. Hur begåvat de nu är när de är barn ute och leker överallt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
24 april 2011
tkd_rille skrev:
Vettemannen skrev:
tkd_rille skrev:
guppen hjälper noll. De satte ett gupp här. Men när de kommit över guppet så gasar de på utav bara helvete ändå-. Upp mot 70 ibland närmare 80 på en 50 väg med bara hyreshus och förbannat mycket ungar som springer hur som. Och de tycker jag är väldigt synd. De jävliga är att de är folk som kommer hit och hälsar på sina vänner.

Det behöver inte bara vara dom som hälsar på utan det kan vara dom som gnäller på möten över hur snabbt alla kör på "våran" 30-sträcka. Men sedan när det gäller att ta sig till jobb och dagis då har dom bråttom och har helt plötsligt "glömt" vilken hastighet det är på denna väg dom satt och spydde galla över hur "andra" kör för fort. Så kan det va!

/Benny

Om de kunnat vara så. Men de är samma snorungar varje gång. Gatan jag bor på är ingen genomfart direkt så de kommer folk som hälsar på i husen. Men visst sen är där ett konditori, igår hoppa en kille på bågen och drog fullt ös över guppet. Hur begåvat de nu är när de är barn ute och leker överallt.

Jag håller med dig, det är hur obegåvat som helst. Ja, kanske väldigt tanklöst kanske. Möjligen har dom inga barn själva så dom förstår inte bättre...tyvärr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 011 Inlägg
24 april 2011
Själv tycker jag att vägbulor ibland har fel verkan. Blir irriterad över dem och när man passerat gasar man på ännu mer än att hålla 50 Km/h hela tiden på streckan.

Är själv inte den laglydigaste alltid, men försöker alla fall ta det lugnt vid villlor/bostäder.

Har själv barn och bott i hus vid väg tidigare och där vart många som susade förbi i långt över 50:i.

Har du långt till vägbulan från ditt hem? Tänkte på en längre utformad skylt som du placerar vid vägbulan exempelvis.

" Kan ni vara snälla och hålla 50 förbi villorna. Väldigt många barn som leker här och finns risk att de springer ut på gatan/vägen. Tack på förhand"

För egen del blir jag irriterad när det funnits gubbar som leker polis, med att skrika, vifta med nävar osv. Nästa gång man passerat ska det bara dönas ännu mer. Får man ett mer trevligt bemötande kan man svara med detsamma och ta det lilla lugna.

Detta hjälper ju inte på alla, men det hjälpte en bar bit på vägen faktiskt där jag bodde tidigare med längre utformad skylt/text. Lycka till.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Biltokig
310 Inlägg
24 april 2011
Skaffa en gammal 740 och ställ på garageuppfartwen och måla den som en polisbil, funkar häromkring!

Harè bra

Colaberoende
1 219 Inlägg
24 april 2011
Nått som verkligen gör ont i själen och troligen på bilen är en platta som täcker hela vägen som är ca 15mm hög.
När dom la in fjärrvärme i min by så täckte dom vägarna med stora stålplattor och satan vad det kändes om man inte saktade ner. Kändes lika illa med lågprofil som gubbprofil på däcken. Trodde hela bilen skulle ramla ihop-
Det får ju inte vara för vassa kanter för så går ju däcken sönder Kanske skulle funka med en båtplyfa eller nått.

/Ena

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
24 april 2011
Rikspuckona i Härryda Kommun höjde hastigheten från 50 till 60 och tog bort (!) två fartgupp utanför mina föräldrars kåk. Många bilar körde 60-70 när det var skyltat 50. Nu när det är skyltat 60 går det ännu fortare, speciellt för motorcyklarna.

Funderar på att ringa polisen och se om de kan ställa sig och mäta någon dag nu i sommar.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
24 april 2011
Be kommunen sätta upp ett par fartkameror och säg att dom kommer få igen kostnaden för dessa redan första månaden pga alla fortkörare.

Man får ju inte göra mycket själv så det enda man kan göra är ju att tjata på kommunen att bygga fartdämpande medel. Gå ihop så många grannar som möjligt så kanske dom lyssnar iallafall.

155 Inlägg
24 april 2011
Prata med grannarna, går ni ihop och gnäller hos polisen så åker de nog ut en dag och ställer sig med lasern. Eller ännu bättre drar dit deras äckliga kamra vagnar. Synnerligen effektiva! Hade en kamrat som bor i ett villa område där det var problem med att folk hade lite svårt att respektera farten. Kärran ställdes dit lite då och då i ca en månad. Det va 3 år sen farten är lägre nu smile

I det fallet var det flera grannar som gick ihop och gnällde. Kan juh tänka mig att det finns flera barnfamiljer i närheten.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
24 april 2011
Om det inte är huvudled så parkera bilar på vägen, gärna i ett zick zack mönster. Så att de är tvungna att sakta ner. Det är inte heller olagligt.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

1 265 Inlägg
24 april 2011
Ta ledigt från jobbet och kasta/sparka ut en fotboll när nån kommer i hög fart, de ska tydligen vara jävligt effektivt,

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 april 2011
p-nyhlen skrev:
Om det inte är huvudled så parkera bilar på vägen, gärna i ett zick zack mönster. Så att de är tvungna att sakta ner. Det är inte heller olagligt.

Funkar inte på alla ställen eftersom det i regel är datumparkering i tätorter.
Klurar på om man inte skulle nå syftet om man bygger en fartkameratrapp. Lägger man bara ner lite möda på att få den så lik en riktig det bara går så borde problemet vara löst.
Senast redigerat av hotrodder (24 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

KHRacing
24 april 2011
Trådstartare
p-nyhlen skrev:

Glöm inte att om de parkerade fordonen står "för tätt" och en brandbil kommer, så får man INGEN ersättning efter att de puttat bort din bil för att ta sig förbi !

1 212 Inlägg
24 april 2011
undrar om det är olagligt att fixa en egen skylt med uppsättning en sen natt. en stolpe, lite akrylplast samt folie i blått och vitt... gör en test: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … HaIq7b6FeA

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Muttley
24 april 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
undrar om det är olagligt att fixa en egen skylt med uppsättning en sen natt. en stolpe, lite akrylplast samt folie i blått och vitt... gör en test: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … HaIq7b6FeA

De är troligen förbjudet att sätta upp skyltar som ser ut som riktiga vägmärken med tanke på att de är registrerade och så.

1 212 Inlägg
24 april 2011
det fanns en undermening med: med uppsättning en sen natt.

Arg Snickare
875 Inlägg
24 april 2011
lägg ut några stora stenar. typ 7x7 cm.

då är det ingen som kör för fort.
och det kunde ju lika gärna vara "barnen" som lagt ut stenarna.. big_smile

1 212 Inlägg
24 april 2011
Helvete_racing skrev:
lägg ut några stora stenar. typ 7x7 cm.

då är det ingen som kör för fort.
och det kunde ju lika gärna vara "barnen" som lagt ut stenarna.. big_smile

eller någon annan:rolleyes:

yrkeschaufför
709 Inlägg
24 april 2011
killercow skrev:
zeddan skrev:
Jag förstår dig mycket väl, det är inte så mycket du kan göra som är lagligt. Jag förslår att du införskaffar dig blomsterlådor med reflexer på som du ställer ut till en lagom slalom bana.

Ett annat alternativ är att du ringer kommunen och frågar om de kan lösa med betongsuggor.

Inte troligt att man får ställa upp nått på denna gatan då det av någon konstig anledning är huvudled...

30väg vet jag dom gör detta på. dock inte på 50väg. dom ställen dom gjort det på tycker vissa det är jätte kul att köra fort genom de här så effekten på detta blir nog nästan tvärt emot

Det är för att det är en 50 väg man inte brukar få ställa lådor, brukar bara vara 30 vägar.
förstår din oro för barnen, men pga av bristande åtgärder så kan du gott ta ditt ansvar som förälder och lära barnen att på vägen ska man inte leka det är en farlig plats,
Här i trakterna är det en förälder som har satt upp en lekande barn skylt på en 70 väg, det tycker jag är jävligt orimligt, vist fungerar det för att varna trafikanterna att barn kan finnas i närheten, men det är mer ren idioti att lära barnen att bilarna ska ta hänsyn till att dom kanske råkar springa ut på vägen, för det finns riktiga as i trafiken som skiter i allt och alla och dess konsekvenser om dom kör på en 4a åring.

OBS! menar inget illa riktat mot dig, absolut inte.
mvh jocke

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

yrkeschaufför
709 Inlägg
24 april 2011
Rspeter skrev:
Be kommunen sätta upp ett par fartkameror och säg att dom kommer få igen kostnaden för dessa redan första månaden pga alla fortkörare.

Man får ju inte göra mycket själv så det enda man kan göra är ju att tjata på kommunen att bygga fartdämpande medel. Gå ihop så många grannar som möjligt så kanske dom lyssnar iallafall.

sverige har fått krav på sig att ta bort 2000 hastighetskameror då sverige har allt för många mot vad eu tillåter. så det kommer inte upp några fler kameror,

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Muttley
24 april 2011
Trådstartare
volvonisse440 skrev:
killercow skrev:
zeddan skrev:
Jag förstår dig mycket väl, det är inte så mycket du kan göra som är lagligt. Jag förslår att du införskaffar dig blomsterlådor med reflexer på som du ställer ut till en lagom slalom bana.

Ett annat alternativ är att du ringer kommunen och frågar om de kan lösa med betongsuggor.

Inte troligt att man får ställa upp nått på denna gatan då det av någon konstig anledning är huvudled...

30väg vet jag dom gör detta på. dock inte på 50väg. dom ställen dom gjort det på tycker vissa det är jätte kul att köra fort genom de här så effekten på detta blir nog nästan tvärt emot

Det är för att det är en 50 väg man inte brukar få ställa lådor, brukar bara vara 30 vägar.
förstår din oro för barnen, men pga av bristande åtgärder så kan du gott ta ditt ansvar som förälder och lära barnen att på vägen ska man inte leka det är en farlig plats,
Här i trakterna är det en förälder som har satt upp en lekande barn skylt på en 70 väg, det tycker jag är jävligt orimligt, vist fungerar det för att varna trafikanterna att barn kan finnas i närheten, men det är mer ren idioti att lära barnen att bilarna ska ta hänsyn till att dom kanske råkar springa ut på vägen, för det finns riktiga as i trafiken som skiter i allt och alla och dess konsekvenser om dom kör på en 4a åring.

OBS! menar inget illa riktat mot dig, absolut inte.
mvh jocke

Varför skulle de vara orimligt att ha en "lekande barn" skylt på en 70 väg ? De varnar för att de finns barn i närheten och att man ska ta de försiktigare förbi, det finns på rätt många platser om du köra lite utanför riksvägar och motorvägen.
Klart barn inte ska leka på vägen MEN ett barn är ett barn och barn lyssnar inte ett dugg på sina föräldrar utan de lever i en annan värld jämtemot vad en vuxen människa gör. De lär de även ut när man tar körkort.

Sök