4083
Sök

Rätta till kamremmen 850 t5, nu startar inte bilen?!

2 174 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Tjena, hade isär motorn för nån vecka sen och bytte ventiltätningar m.m. Sen blev bilen väldigt slö efteråt.

Jag skulle märkt kamdreven nu såhär i efterhand kan jag känna, För märkningarna på dreven som var stämde inte för 5 öre.

Bilen starta och allt men gick piss, hade naturligtvis dragit runt motorn för hand innan.

Jag köpte mig en tolk och nollade motorn på riktigt sätt, släppte spännaren och flytta veven ett kugg. Allt ser nu bra ut. Men bilen startar inte, har haft borta fördelarlock, rotor, kamgivaren.

Rotorn ska ju peka på nr 1 i fördelarlocket när motorn är nollad på veven, så långt är jag med, men tror jag kanske satte kamgivarens "kopp" fel den är ju som en halvmåne, någon som vet hur den ska stå? Med halvmånen uppåt eller neråt när motorn är nollad? Några andra tips? jag tog bort 1a cylinderns stift och kolla, det kommer gnista dock är den inte super stark.

nytt fördelarlock är det också, bilen gick innan med det. Malde slut på batteriet så ska prova senare ikväll.

Alla tips hur jag kan felsöka, tändsystem, soppasystem är varmt välkomna!

8 284 Inlägg
25 april 2011
Det går att sätta bländaren till kampositionsgivaren åt fel håll. Ta loss den och kolla så att styrstiften på den hamnar i spåret på kammen.

2 174 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Det går att sätta bländaren till kampositionsgivaren åt fel håll. Ta loss den och kolla så att styrstiften på den hamnar i spåret på kammen.

Yes gjorde det, tog bort stiften och jorda dom får gnista, men det borde floffa upp soppa ur cylindrarna vilket det inte gör, är och hämtar en annan bensinpump nu den kan ha med att göra att bilen hackar vid gaspådrag läste jag. Återkommer senare!

2 174 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Tjena, idag har jag felsökt och felsökt. Börja med att mäta ström till bensinpumpen, och den fick ström, då bytte jag även till en pump som jag VET funka, utan förbättring.

Sen vände jag på bländaren till kamgivaren flera gånger utan resultat. Kolla även soppa tryck och det finns duschar ordentlig stråle när man drar på luftnippeln på fuelrailen. Kolla även gnista på stiften det finns en fin gnista.

Jag tänker på tändföljden om den blivit knas när jag bytte fördelarlock, men tändkablarna går typ bara sätta på rätt för dom är så tighta.

Bilen gick innan iof när jag hade det nya fördelarlocket så det kan inte sitta fel heller.

Kan man mäta kamgivaren på något sätt eller är det bara prova en annan? Jag skulle vilja ha en bild på hur bländarplåten sitter, i förhållande till rotorn, men det är väll ingen som har sad

Tack för alla svar

8 284 Inlägg
26 april 2011
hangman skrev:
Kan man mäta kamgivaren på något sätt eller är det bara prova en annan? Jag skulle vilja ha en bild på hur bländarplåten sitter, i förhållande till rotorn

Man kan väl på sin höjd ohm-mäta den. Bländaren ska bara kunna sitta på ett sätt lossar man bulten lite så känner man om den sitter rätt, alltså med klackarna i spåret på kammen. Sen gäller det ju naturligtvis att kammen som sådan står rätt.

2 174 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
hangman skrev:
Kan man mäta kamgivaren på något sätt eller är det bara prova en annan? Jag skulle vilja ha en bild på hur bländarplåten sitter, i förhållande till rotorn

Man kan väl på sin höjd ohm-mäta den. Bländaren ska bara kunna sitta på ett sätt lossar man bulten lite så känner man om den sitter rätt, alltså med klackarna i spåret på kammen. Sen gäller det ju naturligtvis att kammen som sådan står rätt.

Tjena, Kammarna står rätt jag använde nu en tolk så det kan inte bli fel vad jag förstått hehe... Veven står likaså rätt.

Yes jag släppte bulten kände på den, men spåren i kammen är ju hela vägen på kammen, så det går sätta den där plåten ett halvt varv fel, det är bara 2 klackar som går i. Men jag får gnista och har provat båda hållen så tror felet ligger någon annanstans, det är som att han inte vet när han ska starta, för han får gnista och soppa allt är kollat nu.

Sök