5631
Sök

Hjälp ang avstämming av låda samt inställning av steg! - Kicker L7 12"

FOX Galning!
313 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Har räknat lite nu, lådan kommer byggas i 19mm MDF, och kommer enligt mina beräkningar bli ca 82,7L netto...Kommer andvända 2 st 30cm 4" Aero portar...Är det nån som skulle kunna räkna ut hur många Hz lådan kommer hamna på samt om jag ska kapa portarna eller ej..smile

Tack på förhand

//krille

21 761 Inlägg
30 april 2011
41-42 Hz får jag det till. Då har jag räknat på 82,7 liter eftersom du skrev att det var nettovolymen, sedan har jag utgått ifrån totallängden på en egen 4" tratt för att räkna ut hur långa dina portar är ur "luftsynpunkt". smile

FOX Galning!
313 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
41-42 Hz får jag det till. Då har jag räknat på 82,7 liter eftersom du skrev att det var nettovolymen, sedan har jag utgått ifrån totallängden på en egen 4" tratt för att räkna ut hur långa dina portar är ur "luftsynpunkt". smile

Tack så mkt big_smile så om jag gör det jag skrev åvanstånde med 30cm aero portar så blir de ca 41-42Hz? :p
De lär väll bli ganska djupbas va? tongue

//krille

3 187 Inlägg
1 maj 2011
Krille_Fox skrev:
Drönirettab skrev:

Tack så mkt big_smile så om jag gör det jag skrev åvanstånde med 30cm aero portar så blir de ca 41-42Hz? :p

//krille

i teroin, behöver inte bli så i praktiken (snarare blir aldrig så) wink

FOX Galning!
313 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
Krille_Fox skrev:
Drönirettab skrev:

//krille

Haha men man får la hoppas de blir bra big_smile

Har en till fråga medan jag ändå är igång...hur gör ni hålen till ex portarna? Finns det så stora hålborrar som 4"?

//krille

3 187 Inlägg
1 maj 2011
Krille_Fox skrev:
big-jepp skrev:
Krille_Fox skrev:

//krille

Har en till fråga medan jag ändå är igång...hur gör ni hålen till ex portarna? Finns det så stora hålborrar som 4"?

//krille

sticksåg fungerar bra wink

FOX Galning!
313 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
Krille_Fox skrev:
big-jepp skrev:

//krille

Hoppas de, lär la ändå få täta med nått runt rören? tongue

3 187 Inlägg
1 maj 2011
Krille_Fox skrev:
big-jepp skrev:
Krille_Fox skrev:

//krille

Hoppas de, lär la ändå få täta med nått runt rören? tongue

ja det kommer du få göra.

1 435 Inlägg
1 maj 2011
Krille_Fox skrev:
big-jepp skrev:
Krille_Fox skrev:

//krille

//krille

Om du kör med exempelvis de här portarn: http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/b … rt-p79379/

Då behöver inte hålet vara exakt 100% runt, för du skruvar dit porten som en högtalare i lådan. Om du ska låta röret gå in i lådan en bit och ha tratten inne i lådan så måste det dock vara bättre passform smile

21 761 Inlägg
1 maj 2011
Krille_Fox skrev:
så om jag gör det jag skrev åvanstånde med 30cm aero portar så blir de ca 41-42Hz? :p

Ja, om nettovolymen är 82,7 liter så blir avstämningen någonstans däromkring teoretiskt sett. Nettovolym är ju när både bas och port sitter i lådan, dvs den volym som blir kvar när sakerna sitter på plats. Det är detta jag har utgått ifrån i min beräkning. smile

41-42 Hz är oftast inte någon jättedjup avstämning, i mellanstora/stora bilar kan det funka som ganska allround avstämning.

FOX Galning!
313 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Krille_Fox skrev:
så om jag gör det jag skrev åvanstånde med 30cm aero portar så blir de ca 41-42Hz? :p

Ja, om nettovolymen är 82,7 liter så blir avstämningen någonstans däromkring teoretiskt sett. Nettovolym är ju när både bas och port sitter i lådan, dvs den volym som blir kvar när sakerna sitter på plats. Det är detta jag har utgått ifrån i min beräkning. smile

41-42 Hz är oftast inte någon jättedjup avstämning, i mellanstora/stora bilar kan det funka som ganska allround avstämning.

aaajjjhh dåå...ber om ursäkt, tänkte lite skeft där, menar att lådan blir 82,7 L UTAN basen, portar å stag..

Skulle vara jättetaksam om du kunde räkna ut vad avstämmningen blir då...smile

samt svara på hur många cm röret skall vara? och om det ska skicka upp *xx* antal cm från lådan igenom "hatthyllan"...

//krille
Senast redigerat av Krille_Fox (1 maj 2011)

FOX Galning!
313 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
UPDATE ME NYA FRÅGOR PÅ FÖRSTA INGÄGGET!

Tacksam för hjälp big_smile

//krille

Sök