5203
Sök

Minusgrader på nätterna är Vinterväglag?

551 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Sommardäcken ska på 15 april istället för 1 Maj förut av miljöskäl vad jag minns. Sedan 15 april har det varit minusgrader flera nätter och ska bli kallare nu, under flera nätter i mellansverige där flest bor. Åker vi till rent vinterväglag nu får vi ha dubbdäck, men är det sommarväglag och ingen risk för halka med flera minusgrader på nätterna annars som i mellansverige?

http://dsp.forum24.se/dsp-about150.html
Senast redigerat av Rorys (26 april 2011)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
26 april 2011
Skulle inte tro att polisen blir speciellt glad på dej om du kör med dubbdäck nu, även om jag förstår din tanke...
Förra våren, i mitten på maj hade jag 7 minusgrader flera nätter i rad när jag for till jobbet, dock var de ca 15-20 grader varmt på dagen när man for hemmåt, och natten mot nationaldagen mätte jag upp 2,5 minusgrader, men skulle ändå inte kalla de vinterväglag och nödvändigt med vinterdäck då de var torra vägar, dock får man tänka sig för å köra försiktigt/lugnare...
Att flytta fram sista datum för dubbdäck till 15/4 tycker ja däremot var rätt korkat, då många åker på fjällsemester kring dom dagarna, samt att de endast ger en 2 veckor att byta däck på, då dom måste ligga på till 1/4 om vinterväglag råder, å iaf här i södra/mellersta norrland brukar de kunna vara både snö å halka då...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

723 Inlägg
26 april 2011
Bara för det är minusgrader är det ju inte vinterväglag.

Tror inte du behöver oroa dig för som tobbe skrev är det torrt ute..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

2 624 Inlägg
27 april 2011
Just nu tror jag det är rätt lugnt.. då folk fortfarande åker upp till fjällen osv och där är det fortfarande lite snö kvar.. bara hävda att man ska dit så ska det nog gå bra smile jag gjorde det förut när jag blev stoppad.. o jag kör fortfarande med dubbdäck! men ska byta nu i dagarna smile

Sök