Eran första bil - berätta om den!

dahlens SÄNK MER!
7 maj 2011 · 389 Inlägg

första bilen köptes vid 16 års ålder bara för att bygga atraktor av. en 745 från -88 som hade gått som isbil en vinter smile

en månad innan jag blev 17 köpte jag min första bil som jag hade tänkt att fixa med. en safariblå volvo 142 från -74 med lite över 20 000 mil på mätaren. dum som man var så böt jag bort den ett år senare. saknar den som fan nu...

bild på den:
https://www1.garaget.org/archive/91/90706/171079/171079-1906246.jpg

Volvo 240 GL "Max" (1988)
JDMCRAZE
7 maj 2011 · 2 077 Inlägg

Jag kan ju berätta om min första då med..
Den stod aldrig officiellt på mig, men den var i princip min..

2v innan jag skulle flytta så dock sa turbon upp sig,pappa som än hade bilen sålde den eftersom han inte orkade fixa med den och jag hade inte ens ekonomi till och äga den redigt då..

Bilen var en nästan fullutrustad Saab 9-5 2,3T med beige läder inredning..
Skit kul och köra fast växellådan var väl i det sämsta laget..

Vet dock inte om det räknas då den inte stog på mig?
Men jag saknar min KNAS som satan..

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
DuelBall Seg bôvel
8 maj 2011 · 322 Inlägg

Min första bil (Samma som nu) är en Polo 1.6, som rullade som hyrbil hos Avis mellan 97-99.
Därefter köptes bilen upp av en gammal gubbe, som dog 2003, varpå bilen såldes till en bilfirma och köptes av min moder. Våren 2010 fyllde jag 18 och tog över bilen.
Numera jävligt rostig och sliten (Visserligen förhållandevis lågt miltal), men går igenom besiktningen varje år, och kommer inte att göra mig av med den innan den totalhavererar. smile

GiSS
8 maj 2011 · 25 Inlägg

Då jag inte visste bättre, så efter taget KK 1984 köptes det in en Ford Taunus Coupé 1975'a, snygg i lacken (silver) gick bra i motor o låda, den hade ju bara 9år på nacken vid inköp men motorn var ändå redan bytt en gång hmmm hmm Sedan gick allt hand i hand motor-ras#1, växelspak i handen (mitt i en kurva inte kul alls), växellåde-ras#1, motor-ras#2, bakaxelbyte, växellåde-ras#2, efter detta gav jag upp och köpte mig en Opel Manta -79 och har sedan-dess hållit mitt löfte, ALDRIG MERA EN FORD mad

granadadr
8 maj 2011 · 7 290 Inlägg

GiSS skrev:
Då jag inte visste bättre, så efter taget KK 1984 köptes det in en Ford Taunus Coupé 1975'a, snygg i lacken (silver) gick bra i motor o låda, den hade ju bara 9år på nacken vid inköp men motorn var ändå redan bytt en gång hmmm hmm Sedan gick allt hand i hand motor-ras#1, växelspak i handen (mitt i en kurva inte kul alls), växellåde-ras#1, motor-ras#2, bakaxelbyte, växellåde-ras#2, efter detta gav jag upp och köpte mig en Opel Manta -79 och har sedan-dess hållit mitt löfte, ALDRIG MERA EN FORD mad

nja Taunusar är ingen höjdare,,

min första bil Är Granadan,, å som sagt den lever ju än wink dock så såg den ju inte ut så orginal,, då var den röd,,, hittade inga jättegammla bilder på när den var helt orginal,, men en på när den var Röd iaf

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/SilverkulanCossyn.jpg

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
bamw
8 maj 2011 · 87 Inlägg

Jag kommer ihåg att jag fick bära tidningar genom svenska reklam eller något liknande, i flera år, för att få ihop pengar till körkort + bil, så ni kan förstå hur det känndes när man kom där med sin bil som man inte skulle byta mot 10 top model brudar smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Niklas1987 NO
8 maj 2011 · 2 182 Inlägg

Min första bil som jag ägde var en svart Golf MK1 GTi -79, gick som en go kart på vägen men rosten tog stakarn, köpte bilen när man var fattig 16 årig pöjk så hade inga möjligheter å köpa svets för att svetsa ditt nytt golv tongue

Första bilen som jag köpte efter att jag tog kortet vara en Volvo 740 GL -88, Vit med 23 000 mil på mätarn. Asfin men tråkig, B230F satt det i  den om jag inte minns helt fel.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
einar-
18 maj 2011 · 326 Inlägg

åh min första bil var en vit Volvo 740 GL av den fina årgången 88 smile Köptes för 2000 då den stod och rostade på en gräsmatta. Fick laga golvet på bägge sidorna och på besiktningen visade det sig att ett stag till bakaxeln var av men efter det fick den tjäna mig troget över hösten och vintern.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_39/29500000-29509999/640x480/29505085.jpg
Den må ha varit rostig, ful som stryk med sina sönderrostade framskärmar (som jag gjorde nya skärmkanter på med en smideshammare), penselmålade bakskärmar, trasiga bakljus, tokslöa motor, slirande koppling, skramlande värmesköldar och skrikande bromsar men den gick som en dröm på vägen och startade ALLTID oavsett hur kallt det än var på vintern utan motorvärmare big_smile

Fick byta generator på den en gång då lagren totalrasade men annars var det aldrig några fel. Mer än att bensinmätaren inte funkade och att tripp och kilometerverket gav upp efter 20mil så det blev att gissa resten av vintern.
Oljan i lådan frös på vintern så lagren ven i flera mil innan oljan tinade så dom fick smörjning igen men den skar aldrig.

Kvar från den har jag vingen och vinterfälgarna (14" volvo ats alufälgar) och jag saknar den fortfarande fast kopplingens gälla tjut varje gång man växlade kunde väcka döda tongue

Rinnegan Malleus Malificarum
18 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Första bilen var en Ford F1 1949, inhandlades för ett antal tusen samt ett 4bultat 454 block i inbytes. Utrustad då med en 302 EFI motor som var konverterad till förgasar-drift, samt fram och bakvagn från en 1996 års BMW 325. Airrides runtom.

Varenda vinkel i bilen var fel, den var låg, bred, pustade och brölade genom raka 2.5 tums rör som slutade under hytten. Ryckig och jävlig efter vägen, men satan vad brutalt rolig den var. Kändes som om den skulle kunna våldta bilen framför om den så ville. Såldes pga för mycket jobb för tiden, samt att man var ju effektkåt, och ramen skulle inte hålla för de vridmonster jag hade satt ögonen på. Saknar bettan fortfarande, önskar att man aldrig sålde henne.

https://www1.garaget.org/archive/58/57762/114925/114925-1090893.jpg

https://www1.garaget.org/archive/58/57762/114925/114925-1090882.jpg

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Navkapsel
19 maj 2011 · 4 637 Inlägg

Ford Sierra. Självklart med knackande motor och oljelukt.
Förstabilen är min nyaste hittills och hade en såndäringa insprutningsmotor...

bamw
21 maj 2011 · 87 Inlägg

Ursäkta att jag inte kunnat skriva här på ett tag.
Men jag var faktiskt iväg med en kompis förra veckan när han skulle köpa sin första bil.

Tyvärr gick det inte som väntat p.ga att bilen var i så dåligt skick och inte ens stämde överrens med beskrivning a la blocket.

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Jeppe_89
22 maj 2011 · 56 Inlägg

Långt innan jag tog körkort, har jag haft en röd Ford Fiesta -91 som jag fick från min mormor men det visade att den var för rostig och såldes till en grannes kompis. Nu är forden skrotad.
Min riktiga första bil, efter jag tog körkort, var en vit Volvo 740 GL -88a som har gått ca 23 000 mil som jag köpte för 5500 men tyvärr blev den en misslyckande bilaffär för mig men bilen var ändå älskvärd.
När efter jag köpte den, märkte jag att bilen hade problem med varmstart och den problemet hade aldrig hittats trots massor av motordelar byttes...

Såldes till en bekant till min syster för 1000 kr med ombesiktning plus en rosthål, stort som en golfboll eller innebandyboll, mellan tröskeln och golvet efter nästan två och halv års ägo. Har tänkt leta efter den och köpa tillbaka den men det visar att den har inte överlevt vintern -10/11 och hamnade i bilkyrkogården under våren. sad

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
Marticus Meldem
22 maj 2011 · 917 Inlägg

Celican i min profil! Kommer ihåg första blicken på den dagen jag köpte den..... Där stod den på garageuppfarten, låg och blänkande. fyfan jag blev störtkär på 1 sekund!<3<3

kommer svida när jag säljer den snart, har smått separationsångest just nu.....

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
-Michael :-)
22 maj 2011 · 367 Inlägg

En Saab 9000 2,3t -96(?) i lysande skick, trodde jag.
Gled omkring i en dag eller två innan det första felet uppstod - en blinkande ABS-lampa.
Sen tog det inte lång tid innan helvetet brakade lös.

Växlarna hoppade ur, backen gick att få i ibland, bromsarna nitade fullt och pulserade någon gång om dagen bara man hade foten på pedalen, grenröret började läcka, spolarvätskebehållaren sprack, förardörren gick att rycka upp även om den var låst. Tror det var allt.
Allt detta på bara någon vecka.

Fick sålt den 2 veckor senare. Gick en jävla många tusenlappar back, kändes otroligt skönt.

Senast redigerat av -Michael (22 maj 2011)

Bjork OEM <3
22 maj 2011 · 6 957 Inlägg

Började min karriär som många andra i en hederlig 740 GL -88, tänkte det var en bra start då den inte kosta mkt att köpa + att jag tog körkortet mitt i vintern = sladda!

Den funka toppen, det enda som paja var ett kyl och en laddningsregulator men oj vad kul den vintern var tongue
Såldes ca 7 mån efter köp i förmån för en Mk2a (som även den bjöd på mkt kul, toppen på sommarn med taklucka tongue)

Bild:

https://www1.garaget.org/archive/17/16132/127307/127307-1183012.jpg

Min såg ut som den till vänster vid köp tongue Gick faktiskt lite plus på den om man inte räknar med soppan..

Senast redigerat av Bjork (22 maj 2011)

OEM <3
Tenchi
23 maj 2011 · 99 Inlägg

Fick min första bil av farsan när jag fyllde 18. Det var en röd passat från 86 där det enda som funkade bra var motorn.
Den var slö men den funkade som första bil i ett par år.
Tyvärr dog den en vinter efter att ha blivit påkörd av en betongpelare....
Vilket var lika bra för den hade aldrig klarat besiktiningen som skulle vara en månad senare.

Echonator Köpingsbo i exil
26 juni 2011 · 507 Inlägg

Första bilen var och är en Ford Escort 1.6 L -82. 79hk med 4vxl låda, ett riktigt monster med andra ord!
Fick den av en kollega till morsan då de behövde göra plats i garaget. Dom hade körit sönder kamremmen och några ventiler var krökta så fick den gratis om man tog den från platsen. Nya ventiler och en kamrem senare så var den igång. Hade lite trassel med höga avgasvärden i början och att den gick fett, bytte förgasare och sedan dess har den gått igenom besiktning med blanka papper i flera år smile

man växer ihop med den första bilen så det blir smått ångestladdat att göra sig av med henne!

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Stofer
27 juni 2011 · 738 Inlägg

Jag saknar min första bil!


Köpte en 205 GTI ´90 helt orginal!

Körde den som den var och var grymmt nöjd! Servade den med ny olja och filter.. Körde ett par veckor, helt plötsligt började de knacka och ha sig i motorn.. Visade sig vara ett lagerras..

Fick tag i en kille på peugeotklubben, som sa att han kunde hjälpa mig byta motor.. !

När vi skulle riva ur den gamla motorn så upptäckte vi att jag visst hade glömt spänna oljefiltret och all olja hade runnit ur motorn! Cred till motorn som höll 2 veckors körande utan olja! haha
Iallafall så åkte en 1.9 16v i bilen från en 405 mi16.. alltså 148hk istället för de 122 som var där från början! Bilen blev sjukt mycket snabbare och jag var supernöjd!

De blev dags för besiktning.. bilen gick igenom utan anmärkning och inget klagande på att de satt fel motor i! Jag var glad som få!

På vägen hem tänkte jag att jag skulle se vad biljäveln kunde göra och gasade upp till ca 200 km/h.. sjukt bra tänkte jag! Nån mil senare nör jag körde i 120 så uppmärksammas min blick av att vattentempen stiger fort! På typ 2 sek åker den från 90 grader till 150! Jag får panik och stänger av motorn och rullar av motorvägen. Öppnar huven och de bara rycker så satan! Märker efter ett tag att en vattenslang har gått av! Får bilen bogserad till garaget och där får den stå i ett par veckor..!

Vi börjar sedan riva motorn efter ett dåligt komptest.. Eftersom bilen fick stå ett par veckor så låg de vatten i den ena cylindern och där hade de givetvis börjat rosta! sad

Då började de stora bygget av bilen och en 2.0 turbo motor hinkades i! Bilen blev de bra drag i.. Tröttnade på fwd och mycket effekt.. sålde den och köpte evon!


Ångrar nu att jag sålt den.. och önskar jag haft lite mer tålamod och ställt den i ett garage tills jag fick tillbaka suget för den...

Men men.. den rullar iallafall fortfarande och den nya ägaren är fortfarande nöjd! smile

Aviation
27 juni 2011 · 16 Inlägg

Alla kompisarna hade volvo som förstabil och jag ville inte ha likadan bil som de, (inget fel på volvo) så jag  kikade runt på olika bilar och föll för Nissan 200SX:s snygga linjer och det låga priset på just den bilen. Sedan gjorde den sig bra i rött så det fick helt enkelt bli den.

Skulle säga att förstabilsköpet mer var en slump än planering.

Var lycklig ägare av bilen i ett par år innan jag sålde iväg den då jag skulle börja plugga, och insåg att jag inte längre hade användning av bil.

Senast redigerat av Aviation (27 juni 2011)

BMW 123D (2011)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
28 juni 2011 · 1 874 Inlägg

Min första bil var en 1990 års Volvo 240 GLT. Skrotig, skitig och jävligt ful. Det som är det mest ironiska är nog bara det att det är den bilen som har hållt bäst, på långa vägar. Krockade med ett rådjur och fick världens hål i kylaren, men det var bara att köra ändå. Den bilen tålde nog fasen det mesta.

Jag hoppas att min nya S80 funkar lite bättre än alla andra nyare bilar jag har haft.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang