4648
Sök

Eftermontera insprutning på Volvo B20

13 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Jag har en Volvo C202, en terrängbil som ser ut Valpen.

Det är ju alltså ingen racer vi pratar om här, men jag skulle vilja få upp lite högre effekt
och så småningom sätta i en 5 vxl låda, t.ex. M47.
I dagsläget gör den lite över 120 kmH och det gör den alltså redan från original.

Men, jag har bytt till K-kam, ståldrev och har satt dit en B20F topp.
Så nu är frågan - var hittar jag spridare som passar till toppen, jag vill inte lägga ut en förmögenhet på nya spridare. Kan jag ta något jag hittar på skroten, från vilken bil/motor eller kan man göra någon adapter?

Just nu är det spridarna och gasspjället som jag ser som det svåra.
Det långa insuget får visserligen inte plats utan det får bli till att ersätta förgasaren med ett spjäll och använda original grenrör.
Pumpar m.m. går alltid att hitta och tändsystemet blir antagligen Megasquirt.

930 Inlägg
28 april 2011
Varför insprutning?
Effektmässigt kommer du inte att tjäna någonting vs en BRA förgasare.

Ska du köra i extrema lutningar så kan det vara en viss fördel med sprut, Annars skulle jag satsa på en förgasarbrygga från en MC. Vaccum förgasare gör att du får bra bottendrag och samtidigt bra flöde så du får bra maxeffekt. Dock kan det bli problem, som med andra förgasare, att vid extrem lutning är det svårt att få fram soppa. Men även en Insprutning måste suga soppa när det lutar mycket.....

Mats

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 april 2011
Köp en rostig insprutare och slakta annars? Jag har haft ögonen på en ett tag som jag tänkt köpa och slakta, måste ju finnas fler.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

13 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Man kanske inte tjänar så mycket effektmässigt, men jag har haft så mycket problem med krånglande förgasare. Jag har även testat en 36/36 DCD, det blev inte heller bra fast det kan ha berott på problem med toppen.

Men jag hoppas på ett system där jag ska kunna välja om jag vill ha mer vrid (för terrängkörning) eller en någorlunda hyfsad bränsleekonomi (för landsväg).

Just nu ligger förbrukningen på ca 1.4 liter på landsväg.
Det finns givetvis en massa andra faktorer som påverkar förbrukningen som t.ex. däckmönster, tryck i däcken och obefintlig aerodynamik.
Med ett insprutningssytem borde det finnas en chans att få ner förbrukningen en aning.

Ska nog leta efter ett rostobjekt som RD_87 säger, men vad ska jag söka efter då?
140 antar jag, kanske någon tidig 240?
Vad heter modellen som har insprutning?

612 Inlägg
28 april 2011
Raccoon skrev:
Men jag hoppas på ett system där jag ska kunna välja om jag vill ha mer vrid (för terrängkörning) eller en någorlunda hyfsad bränsleekonomi (för landsväg).

Med en korrekt inställd insprutning finns inget behov av att välja mellan ekonomi och effekt - när man bara använder lite effekt som vid vanlig körning går det ekonomiskt, när man gasar mer får man ut max effekt som det går få med det gaspådraget...

Funderat på Megasquirt annars? Det borde ju ha vissa fördelar över ett 40 år gammalt originalsprut som du kanske(?) inte ens kan justera in för att funka optimalt med din kam etc.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 april 2011
Raccoon skrev:
Jag har en Volvo C202, en terrängbil som ser ut Valpen.

Det är ju alltså ingen racer vi pratar om här, men jag skulle vilja få upp lite högre effekt
och så småningom sätta i en 5 vxl låda, t.ex. M47.
I dagsläget gör den lite över 120 kmH och det gör den alltså redan från original.

Men, jag har bytt till K-kam, ståldrev och har satt dit en B20F topp.
Så nu är frågan - var hittar jag spridare som passar till toppen, jag vill inte lägga ut en förmögenhet på nya spridare. Kan jag ta något jag hittar på skroten, från vilken bil/motor eller kan man göra någon adapter?

Just nu är det spridarna och gasspjället som jag ser som det svåra.
Det långa insuget får visserligen inte plats utan det får bli till att ersätta förgasaren med ett spjäll och använda original grenrör.
Pumpar m.m. går alltid att hitta och tändsystemet blir antagligen Megasquirt.

Varför vill man åka 120km/h i en Valp? I terräng körning behöver man en flack vridmomentkurva med mycket vrid och det får du absolut inte ut ur en K-kam

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 april 2011
Orginalsprutet är väl kanske inte någon hit men jävligt enkelt då det är färdigt för B20. Bilarna som hade det hette 142/144/145GL och och P1800 72-74.
I ditt läge låter det som en billig och enkel lösning, ett eftermarknadssprut är ju självklart bättre men svårare. Jag kan också rekomendera automatlåda istället för tex m47, skulle jag få för mig att byta i min skulle jag satsa på automat direkt.

1 594 Inlägg
28 april 2011
RD_87 skrev:
Orginalsprutet är väl kanske inte någon hit men jävligt enkelt då det är färdigt för B20. Bilarna som hade det hette 142/144/145GL och och P1800 72-74.
I ditt läge låter det som en billig och enkel lösning, ett eftermarknadssprut är ju självklart bättre men svårare. Jag kan också rekomendera automatlåda istället för tex m47, skulle jag få för mig att byta i min skulle jag satsa på automat direkt.

Precis blev en jädra skillnad och så mycket bättre när jag monterade automat i Willysen. Helt oslagbart vid tung terrängkörning.

men även en å annan Saab

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 april 2011
hotrodder skrev:
RD_87 skrev:

Precis blev en jädra skillnad och så mycket bättre när jag monterade automat i Willysen. Helt oslagbart vid tung terrängkörning.

Jag har ju min stora kluns med 4-petad osynkad låda, helt omöjligt att ångra sig mitt i en backe. Cherokeen jag hade förvånade i skogen, mycket tack vare att den var så jävla snabb jämfört med många andra terrängbilar. Automat och en maskin med lite knuff i är inte fel, i ditt fall borde väl B230E & AW71 vara det perfekta om man inte är rädd för lite jobb. smile

13 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
Varför vill man åka 120km/h i en Valp? I terräng körning behöver man en flack vridmomentkurva med mycket vrid och det får du absolut inte ut ur en K-kam

För att det går? wink

Den går hur fint som helst i 120, lite bullrig, men det går att ljudisolera på många ställen vilket jag har gjort och mer ska det bli. Vet en på ett annat forum som säger att hans inte väsnas mer än en personbil och han har ändå satt diesel i sin.

Det satt en A-kam i från början och den passar väl bättre för terräng, men jag har den som personbil och kör bara i terräng några gånger om året så landsvägsprestanda har högre prioritet.
Därför K-kam och önskemål om insprutning.

Kommer nog att försöka hitta ett originalsprut till den och sedan byta ut styrboxen mot Megasquirt eller annat eftermarknadsfabrikat. Bara jag får dit spridare och ett spjäll, det är det första problemet.
När det väl är löst ska det nog gå att få ordning på resten.

Jag skulle väldigt gärna sätta i en automat, men är dom inte förbaskat långa?
Det drar med sig en massa extrajobb också med oljekyl och annat.
Senast redigerat av Raccoon (28 april 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 april 2011
Om du ska ha kvar din B20 så heter lådan du söker BW35 och återfinns i 140. Den lådan har lite dåligt rykte men jag anser det vara oförtjänt. Men om du mest ska åka landsväg så är ju en 5-petad manuell billigare att åka med. På www.terrangbil.net kan du nog hitta uppgifter du har nytta av.
Problemet med att byta låda är att alla passande lådor som jag känner till har utanpåliggande overdrive och är lika långa som automaterna.

1 594 Inlägg
28 april 2011
Raccoon skrev:
hotrodder skrev:

För att det går? wink

Den går hur fint som helst i 120, lite bullrig, men det går att ljudisolera på många ställen vilket jag har gjort och mer ska det bli. Vet en på ett annat forum som säger att hans inte väsnas mer än en personbil och han har ändå satt diesel i sin.

Det satt en A-kam i från början och den passar väl bättre för terräng, men jag har den som personbil och kör bara i terräng några gånger om året så landsvägsprestanda har högre prioritet.
Därför K-kam och önskemål om insprutning.

Kommer nog att försöka hitta ett originalsprut till den och sedan byta ut styrboxen mot Megasquirt eller annat eftermarknadsfabrikat. Bara jag får dit spridare och ett spjäll, det är det första problemet.
När det väl är löst ska det nog gå att få ordning på resten.

Jag skulle väldigt gärna sätta i en automat, men är dom inte förbaskat långa?
Det drar med sig en massa extrajobb också med oljekyl och annat.

Satte i en -88 B230 från en en 740 tilsammans med en BW35 från en 240 i min Willys. Visst är motorpaketet lite längre men åker fortfarande med originallängd på bakre kardan och en elfläkt från en Audi V8 gick precis ner mellan motor och 240kylen men fronten på samma ställe som tidigare. Sen bruksa en Volvovalp som personbil? Du är inte rädd å klota den i över hundra med tanke på hur vingliga de är i skogen. Har hjälp 2 bröder att montera en Chev 350 i en Valp, den e kung med 45´ mudders cool

men även en å annan Saab

13 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Nja inte så rädd att välta på landsväg, så illa är den inte att köra på väg och den tål ganska mycket i terrängen också. Mycket mer än jag vågar köra den.
Den som orkar kan ju kolla här, spola fram till 8.30, den röda är alltså min och det är en kompis som kör, jag är för feg.
http://www.youtube.com/watch?v=D7bBURQQjWY

Men jag höll på att göra i brallan när jag fick tvärnita på motorvägen en gång, bromsarna tog lite ojämnt och den neg kraftigt på vänster fram.

Och visst, den har hög tyngdpunkt.

930 Inlägg
28 april 2011
Raccoon skrev:

Skratta dig lycklig! Förvänta dig inte någon stor bränslebesparing med insprut. 1,4 liter är riktigt bra faktiskt.

Mats

1 594 Inlägg
28 april 2011
mats757 skrev:
Raccoon skrev:

Skratta dig lycklig! Förvänta dig inte någon stor bränslebesparing med insprut. 1,4 liter är riktigt bra faktiskt.

Mats

Prexis 1,4 på en Valpbuss är hyggligt nog med tanke på vad dom väger. Willysen min väger in på 1100kg prick och med den insprutade B230´n suger den dryga 1,2 landsväg. Visst ok automat och så sitter det ju 35´or på den så det rullar ju lite tyngre å andra sidan kör jag max 100 med den oxå. Min Cheva Silverado tar dryga 3l milen på vintern och kanske 2,5sommartid, men å andra sidan så är det ju 4cylindrar till på den oxå som ska fyllas.
Senast redigerat av hotrodder (28 april 2011)

men även en å annan Saab

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 april 2011
Min nöjer sig med 3l/mil om man är riktigt feg, minsta gaspådrag så är det 4l tongue

13 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Om man nu skulle försöka få in en B230 med automat i Valpen så måste man väl räta upp motorn, för den sitter väl lutande i originalbilarna?

Hur stor skillnad är det i längd på en B230 med automat jämfört med B20 med M47?

Sedan tillkommer en adapterplatta mellan växellåda och fördelningslåda, men det gäller ju i båda fallen.

Man behöver ju byta tråg också om man ställer B230:n upp, vilken passar då eller måste man göra om origionaltråget?

13 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
OM man skulle byta till B230 och automat, vad säger bilprovningen då?

Är det bara att göra en registreringsbesiktning eller vad krävs?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 april 2011
B20 och m47 ställer jag mig tveksam till? Jag har för mig att sprängkåpan är fast på den? Spontant så känns det ju som att någon bör ha provat att pula ner detta tidigare så du borde kunna få svar på mer utpräglade 4X4-forum.

13 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Läste tråden om att besiktiga med ny motor och det ser ju inte så lovande ut.
Det blir ju nästan 100% effektökning oavsett vilket alternativ jag väljer, B20 med sprut eller B230 och som jag tolkar det får man bara öka ca 20%.

Är det någon som vet om samma regler gäller för lastbilsreggade fordon?

Jag vet minst en som har satt en M47 på B20 i terrangbil.net forumet, hade bara hoppats att någon här visste skillnad i längd på växellådorna.
Senast redigerat av Raccoon (29 april 2011)

Sök