1914
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

10 Inlägg
29 februari 2012
Johan_e2 skrev:
discokapten skrev:
Tryck_o_pys skrev:
varför fortsätta diskutera om bensinpriset här, när man har "moderatfittor" ursäkta språket, här som sitter och säger att allt är bra. men om du nu tycker att sverige är så fint,så bra, och vi skall kolla på andra länder. men hur kommer det se ut här om 10 år? kanske 20 år? svenska vården går ner i botten! våra äldre folk som sitter på hemmet får sämre mat än va dom får i skolan! skolarna saknar personal! våra vägar blir sämre! vi tar in fler folk än va vi kan skaffa jobb till! allt fler blir arbetslösa! företag  sparar in pengar och sparkar folk! allt går i botten! så sitt inte o säg att sverige är bäst/bra!

men ni skall få fortsätta diskutera detta tills tråden blir låst! jag kommer inte diskutera mer i denna tråd då det inte går att få fram något vettigt i tråden!

tack för mig!

Jag är så röd man kan bli utan att kalla sig för kommunist, och att belasta just bensin med höga skatter har två fördelar: Det får folk att köra mindre bil (Vilket behövs, jag åker bil för att jag har tråkigt ibland och då har jag inte ett direkt välbetalt jobb eller billig hyra) OCH det drar in en jävla massa pengar till Skolan, äldreomsorg och sjukvård, vart ska de pengarna tas ifrån om man sänkte/tog bort momsen på bensin?

Fördelar med höjda skatter på bensinen?! big_smile Bor man i en större stad så kan man säkert ge fan i bilen och hoppa på bussen, tunnelbana, spårvagn m,m men vi som bor mitt ute i bushen då? Det är ju vi som får lida och betala dyrt för att kunna ta oss någonstans då vi står med näst intill obefintlig kollektivtrafik!

Visst att det genererar lite extra pengar till stadskassan med höjda skatter men det får ju vara nån gräns på just bränsleskatterna då vi här uppe inte kan ta en buss var 5:e minut eller hoppa på pendeln, utan måste faktiskt använda våra bilar till det dom är gjorda för.

1+

3 235 Inlägg
29 februari 2012
Att avgifterna är allt för höga är det uppenbart, och jag tvivlar verkligen på att dem extrapengarna staten drar in på bränsleskatter/avgifter går till vägar eller liknande, utan enbart är till för att fylla på statskassan. Vad bensinen kostar i andra länder bryr jag mig egentligen inte om, för i vissa länder subsiduerar man bränslet på statens bekostnad för egna borgare, och vem som vinner/förlorar på det där borta borde vara deras sak. Det som händer i Sverige är däremot vår sak att disskutera och göra något åt, och i dag har skatterna/avgifterna på bränsle passerat ALLA rimliga gränser. Majoriteten av befolkningen säger: åt helvete med så höga skatter/avgifter, medan politikerna säger: vi kommer att införa nya staffskatter/avgifter på bränsle också i framtiden, då folk flest har det bättre ekonomiskt än förr, och har råd med det, (vilket är en ren lögn).

677 Inlägg
29 februari 2012
Jag ber om ursäkt för gått så mycket offtopic!

Men vad hände med planerna för "demonstrationen" mot bensinskatten?
Hade varit kul om inte annat att få "media" att uppmärksamma det!

393 Inlägg
29 februari 2012
15.30 motala

Dumpersförare.
970 Inlägg
29 februari 2012
TBOC_Razor skrev:
opelcoffe skrev:
14.98 kristianstad

Var faen då ??

Överallt jag kollade var det antingen 15,03 eller 15,27....

I Tollarp. Blev lite fel med att jag skrev att det var i kristianstad. sorry. kör förbi varje dag. låg under 15 kr idag med. fattar inte att det kan vara en sån skillnad mellan tollarp och kristianstad
Senast redigerat av opelcoffe (29 februari 2012)

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

420 Inlägg
29 februari 2012
Bergkuist skrev:

Kommer nog inte bli något. Folk är inga rebeller som de är i utlandet och vågar inte gå emot regeringen.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
29 februari 2012
Jimmylainen skrev:
Bergkuist skrev:

Kommer nog inte bli något. Folk är inga rebeller som de är i utlandet och vågar inte gå emot regeringen.

du har poäng här!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Evildan
29 februari 2012
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Tryck_o_pys skrev:

exakt. jag ställer gärna upp också..

inte jag, tycker det är bättre om bränslet når sitt rätta värde (kanske runt 25kr/l?) så det blir färre okynneskörande bilister på vägarna och runt korvkioskerna.

vilken idioti ! men visst ... vill du sitta hemma och ruttna så är det upp till dig

försök utrycka dig på ett vuxet vis om du vill ha en diskussion.
behöver väl inte sitta hemma och ruttna för det, gemene man får planera sitt liv bättre så det blir färre onödiga resor, många åker till mataffärn ngr mil kanske tre/fyra dagar i veckan, eller vissa drar ett/två/tre extra varv runt korvkiosken eller ngn samlingspunkt i ren tristess.
att äga och köra bil är inte någon självklarhet för större delen av världens befolkning, det är något vi ska vara mycket tacksamma över att vi har dom möjligheterna och ekonomin att göra.
däremot anser jag att det ska finnas inkomstbeprövade reseavdrag/bidrag för dom som måste åka bil till och från jobbet/skolan, sen får man betala sina fritids/nöjesresor på egen hand.

87 Inlägg
29 februari 2012
varför gör vi inte som dom gjorde i frankrike där blokerade dom alla störe vägar om alla kommer överens så skulle svergie stanna tills dom sänker priserna nu ska vi sluta vara så fega bestäm ett datum så ställer jag mig på motor vägen och blockerar med grävmaskinen

485 Inlägg
29 februari 2012
8_23sek skrev:
varför gör vi inte som dom gjorde i frankrike där blokerade dom alla störe vägar om alla kommer överens så skulle svergie stanna tills dom sänker priserna nu ska vi sluta vara så fega bestäm ett datum så ställer jag mig på motor vägen och blockerar med grävmaskinen

+1

619 Inlägg
29 februari 2012
8_23sek skrev:

Vi svenskar är för fega, skulle aldrig gå =/

3 235 Inlägg
1 mars 2012
Sam1r skrev:
8_23sek skrev:

+1

+1

3 235 Inlägg
1 mars 2012
Ni inser väl att förr eller senare kommer pumppriserna landa på 20kr litern, och de stoppar inte ens där, utan priserna har bara en väg att gå: UPP. Om ni tycker det svider i plånboken när ni tankar, tänk då hur mycket det kommer att svida när bensinen kostar 22 kr om ett par år?...Det kommer alltid att vara någon slags konflikt, sprängd oljeledning, krig och liknande, och så fort man löser den ena krisen kommer den andra. Protestera är en bra metod att nå fram med budskapet, och i nuläget ser det ut som det enda rimliga alternativet, so why not?
Senast redigerat av engolf (1 mars 2012)

Dumpersförare.
970 Inlägg
1 mars 2012
kommer säkert hända att den landar på 20 kr. miljö idioterna vill den ska kosta 25 längesedan dom sa det men för fan. sj behöver jag bilen för jag går inte upp halv 3 för att åka buss/tåg till jobb.

Opel Omega 2,0 16V /97

80 Inlägg
1 mars 2012
Tror ni folk kommer sluta tanka vid ett speciellt pris/litern? Säg vid 30kr/litern?
När börjar du/ni fundera över ja/nej till full tank t.ex?

Dumpersförare.
970 Inlägg
1 mars 2012
Fipo skrev:
Tror ni folk kommer sluta tanka vid ett speciellt pris/litern? Säg vid 30kr/litern?
När börjar du/ni fundera över ja/nej till full tank t.ex?

Tror inte att folk kommer sluta tanka. men jag hade sj inte tankat fullt, fy fan

Opel Omega 2,0 16V /97

677 Inlägg
1 mars 2012
För dom som är intresserade så finns detta att läsa:

http://www.nytimes.com/2012/01/05/busin … trait.html

sen http://www.liveoilprices.co.uk/oil/oil_ … igher.html

Just nu ligger oljan på 124 dollar fatet
Vilket betyder att till sommaren kan oljepriset ligga på 150 dollar fatet och dieselpriset/bensin kommer ligga på 16.35 kr för bensin och 16.24 kr för dieseln. Med ett oljepris på 150 dollar/Fatet kommer leda till en inflation på 7.5% under 2012 ( notera detta är taget från USA men liknade borde ske runt om i världen) Troligen kommer europa få högre inflation då vi har skatter o skit)
Läs mer här: http://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/H … sions.html

Det läskiga är att USA som nation inte har råd med ett oljepris på 150 dollar fatet!!! detta kommer leda till en ny ekonomisk kris som den i 2008 och vi börjar om i denna onda cirkeln http://www.aktiespararna.se/artiklar/Re … -Peak-Oil/

Ett oljepris på 200 dollar borde se till att Bensinen ligger på 20kr/litern och Dieseln på runt 19kr/litern. 2013 kommer skattehöjning på 30 öre på Dieseln och 10 på bensin. 
Så inom ett år kan vi ha bensinpris på 20 kr

420 Inlägg
1 mars 2012
Förstår fortfarande inte varför Sverige inte har börjat borra efter egen olja än. Finns hur mycket olja som helst och det skapar mängder med jobb.

Sök