Rätt less på alla som bor på landet som gnäller på bensinpriset stup i ett måste jag säga...
De köper, oftast, helt valfritt ett hus ute på vischan. Vissa gör det för att de inte vågar träffa människor, andra gör det för de vill vara bönder/hunduppfödare eller liknande och en stor del gör det för att de tycker att det är korkat att betala 2.5-3.5 mille för en villa och tycker 600 000 är fullt tillräckligt.
Sedan börjar gnället snart med att man inte kan få fiber för bredbandet, eller att man inte får posten levererad direkt till dörren, trots att man är enda huset på 2 kvadrat km, dagiset ligger i närmaste by några kilometer bort och ens jobb ligger 10 mil bort.
Man måste också handla en gång om dagen och butiken ligger 1-2 mil bort, för man har inga större marknader i närheten så man kan storhandla, utan man drar till en sådan någon gång i månaden, många mil bort.
Sen gnäller man då om att man är så beroende av bilen och tro fan det när man gjort sig beroende av den.
Sen att personen sparat över 2 miljoner vid inköpet av huset, ska vi andra skita i och istället tycka synd om personerna.
Alla här i "storstan" behöver också hämta kids på dagis, handla, jobba osv. men eftersom vi väljer att bo närmare jobben och denna service som erbjuds, så behöver vi inte ta bilen i lika stor utsträckning.
Inte går vi runt och gnäller 24/7 om hur huspriser och lägenhetspriser går upp 0.1% i månaden, vilket bensinpriset gör.
Man ska ju inte spekulera i sitt boende sägs det, men jag satsar hellre mina pengar i boendet och hoppas på uppgång, än lägger det på bensin i all evighet och får ingenting tillbaka...
Läste om någon som påstod sig lägga 40% av sin lön på bensin, då undrar ju jag varför i helvete man inte flyttar närmare sitt jobb...för det är _många_ tusen kronor som man kan lägga på sitt boende och få boenden är _så_ dyra i Sverige...
Jag är bara så trött på alla som bor på landet som gnäller över några ören hit och dit. De ska ha allting, men bara betala en femtedel av priset...
Senast redigerat av Mortalis (30 april 2011)