3011
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Finraggare
2 381 Inlägg
28 mars 2012
Blir så uppriktigt trött på alla som tror att det skulle fungera med bojkott av bensinmackarna som kanske tjänar på sin höjd 1 krona per såld liter (1/16 = 6.25% vilket är rätt dåligt påslag). Nej - istället skall du uppvakta dina folkvalda politiker om orimligheten att betala skatt på skatt.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

5 198 Inlägg
28 mars 2012
MIKK0 skrev:
Ljepone skrev:
Intressant att de (kedjebrevet) inriktar sig på bojkott utav OKQ8 & PREEM (Men inte de övriga bensinbolagen)....  Snacka om hyckleri & snedvridning lol

Det är ju själva "mästerplanen" för att få dom stora bolagen att sänka priset. Mindre efterfrågan, lägre priser.
Dock så behöver dom ju bara sänka så det kostar 1öre mindre än st1/jet/whatever så börjar folk tanka där igen.

Det är inte mackarnas fel att priset höjs så varför straffa dom.. säljs ingen besin så lär det finnas ännu färre mackar och ännu dyrare pris...

5 198 Inlägg
28 mars 2012
crillein skrev:
asså om alla skulle skita i att tanka på dem största bolagen som dem två i 1-2månader så skulle de ju bli sänkt rejält skulle jag tro o där efter skulle alla andra bolag vara tvungna att sänka... så jag tror de kedjebrevet har en jävligt bra idé ändå smile

Sååå varför har inte då detta kedjebrev fungerat tidigare när det har cirkulerat ? har funnits i säkert 5 år
Senast redigerat av gamlingen (28 mars 2012)

41 Inlägg
28 mars 2012
Kanske om folk kunde demonstrera så regeringen såg det.. Är ju deras fel att vi snart lever som i mad max å skjuter varandra för en liter... Bensinbolagen bestämmer ju en väldigt liten del av kostnaden tyvärr..

Varningar. 36
1 200 Inlägg
28 mars 2012
Priset kommer ligga på dryga 20.00:- litern innan sommaren är över, bara så att ni vet. smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
28 mars 2012
TFkarlsson skrev:
Priset kommer ligga på dryga 20.00:- litern innan sommaren är över, bara så att ni vet. smile

20 kanske inte men 17.50-18kr/l som i många europeiska länder, ja

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

* Studerande *
563 Inlägg
28 mars 2012
En trevlig artikel/kalkyl utav PREEM ("Så här byggs bensinpriset upp" > http://preem.se/templates/page____791.aspx)

Ett urklipp.

Bensinpris per liter (1 januari, 2012)

5,97 (grundpris inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)
+2,98 energiskatt (fast skatt)
+2,39 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
11,34 kr/liter

+2,84 (25% moms)

14,18 kr/liter, vid pumpen (1 januari, 2012).

Summa skatter i ovanstående blir därmed (2,98 + 2,39 + 2,84= ) 8,21 kr/ liter.

Den som tjänar mest på bensin och drivmedel är staten som oavsett världsmarknadspriser och dollarkurser alltid tar ut skatt, för närvarande 8,21 kronor på varje liter bensin (1 jan, 2012).
Totalt drar staten in ca 70 miljarder kronor i skatter per år på drivmedel som bensin och diesel.

En genomsnittsbilist kör cirka 1500 mil per år. Med en genomsnittsförbrukning på ca 0,8 liter 95-oktanig bensin per mil och ett genomsnittspris på 14,18 betalar bilisten 17 016 kronor för bensinen varav 9852 är skatt (beräkning utifrån pris 1 jan, 2012). I detta exempel är alltså skatteandelen ca 58 % av det totala bensinpriset på 14,18 kr/l (95 oktan).

677 Inlägg
28 mars 2012
Sverige är europa 2:a nu

Snart är väl landet duktig nummer ett.
Inte nog med att vi har europas sämsta vägstandard, en av världens högsta inkomstskatter, en av världens dyraste el, en av världens dyraste sjukvård, en av världens dyraste moms så har vi nog snart europas dyraste Bensinprs !

Men jag är inte bitter.....

902 Inlägg
28 mars 2012
Bergkuist skrev:

Inte nog med att vi har europas sämsta vägstandard, en av världens högsta inkomstskatter, en av världens dyraste el, en av världens dyraste sjukvård, en av världens dyraste moms så har vi nog snart europas dyraste Bensinprs !

kanske inte sämsta vägar (jag har sett värre i fd öststater & grekland) men för övrigt, bingo!

16 197 Inlägg
28 mars 2012
Bergkuist skrev:

å allt beror på att vi ska försörja en massa PACK!

"Testar man inte så får man aldrig veta"

902 Inlägg
28 mars 2012
Ljepone skrev:
En trevlig artikel/kalkyl utav PREEM ("Så här byggs bensinpriset upp" > http://preem.se/templates/page____791.aspx)

Ett urklipp.

Bensinpris per liter (1 januari, 2012)

5,97 (grundpris inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)
+2,98 energiskatt (fast skatt)
+2,39 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
11,34 kr/liter

+2,84 (25% moms)

14,18 kr/liter, vid pumpen (1 januari, 2012).

Summa skatter i ovanstående blir därmed (2,98 + 2,39 + 2,84= ) 8,21 kr/ liter.

Den som tjänar mest på bensin och drivmedel är staten som oavsett världsmarknadspriser och dollarkurser alltid tar ut skatt, för närvarande 8,21 kronor på varje liter bensin (1 jan, 2012).
Totalt drar staten in ca 70 miljarder kronor i skatter per år på drivmedel som bensin och diesel.

En genomsnittsbilist kör cirka 1500 mil per år. Med en genomsnittsförbrukning på ca 0,8 liter 95-oktanig bensin per mil och ett genomsnittspris på 14,18 betalar bilisten 17 016 kronor för bensinen varav 9852 är skatt (beräkning utifrån pris 1 jan, 2012). I detta exempel är alltså skatteandelen ca 58 % av det totala bensinpriset på 14,18 kr/l (95 oktan).

två saker som är mest ofattbara
1)moms ÄVEN på skatten!!!!!!!!!!rollmadlol
2)sverige med sin miljöpolitik ska rädda hela världens ekologiska systemet?
vi är bara 9-10 milj människor

902 Inlägg
28 mars 2012
evilaudio skrev:
Bergkuist skrev:

pack, ologiska bistånd, fallskärm avtal, direktörer o chefer med feta löner osv

41 Inlägg
28 mars 2012
Ja feta löner är nog vad som äter mest skulle jag tro.. Vet att det var diskutioner här ett tag för att kommuncheferna fick full lön även då dom var hemma och sjuka eller liknande för dom tyckte att även om dom var hemma var dom fortfarande exempelvis kommunalråd eller socialchef eller liknande.. Sådant finns det nog mera av och då måste ju pengarna komma någonstans ifrån..

902 Inlägg
28 mars 2012
E30Powerdyne skrev:
Ja feta löner är nog vad som äter mest skulle jag tro.. Vet att det var diskutioner här ett tag för att kommuncheferna fick full lön även då dom var hemma och sjuka eller liknande för dom tyckte att även om dom var hemma var dom fortfarande exempelvis kommunalråd eller socialchef eller liknande.. Sådant finns det nog mera av och då måste ju pengarna komma någonstans ifrån..

Kanske feta löner lite mer, bistånd lite mindre, olika projekt som kostar miljarder o ingen fattar logik mm
RESULTATET blir att vi idioter betalar notan i slutändan!

Elektriker
718 Inlägg
28 mars 2012
Bergkuist skrev:

Lite OT men har vi verkligen en av världens dyraste el? Och ingen jävla jämförelse med Nigeria nu tack, utan anrda I-länder med likvärdiga löner.

Mest bara lite nyfiken, får där har ni mer att klaga på isf. T.ex. så har ju Norrland ett "jätte" överskott på el som inte kan skickas ner eftersom de kära politikerna inte vill bygga en ny stamledning...

Så istället får folket söderöver köpa kolel när kärnkraftsverken står still i vanlig ordning:) Eller ännu bättre olje el:D

Btw flytta till Sudan eller dylikt då så kanske du slipper hög skatt och dylikt?smile Sen vet jag inte hur dyr jag tycker sjukvården är direkt? Har då aldrig betalat 100k för mina sjukhus besök, har du?

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
28 mars 2012
crillein skrev:
Jag har hört, att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek18,00

Där slutade jag läsa=)

Jag har nämlige hört att jorden går under 2012, så va fan då lär ni få se dyr bensin!yikes

Man hör så jävla mkt. Enda man kan göra är att se hur det blir.

Stör mig fortfarande mest på det faktum att skatteverket bara betalar ut 18,50kr milen... Om man då ska gå efter "vad nån har hört" så kommer man alltså få 50öre milen i ersättning för slitage m.m. på sin bil till sommaren. Det är ju lite bittert.

Som att kasta vatten i sjön.

537 Inlägg
28 mars 2012
worlax skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
ja nu snart köper jag en skattebefriad merca diesel och kör på mc donalds gamla fritösolja.

Jävla tur man äger en då lol

haha, det går bra för dig tongue

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 mars 2012
Kan säga att i Frankrike, många bensinstationer ta över 20:- litern. sad

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Trucker
2 710 Inlägg
28 mars 2012
evilaudio skrev:
Bergkuist skrev:

Dels de, men oxå får vi tacka Herr Reinfeldt för ALLT han gjort på snart 8 år!!
Sverige var ett bra land innan Reinfeldt tog över det med sina äckliga ögon!!!

Nu gynnar hans politik endast folket innanför tunnlarna. Har man ej 100lax(ironi) i månaden är man en förlorare!

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
28 mars 2012
alain skrev:
Kan säga att i Frankrike, många bensinstationer ta över 20:- litern. sad

Sett till miljötänk så är Sveriges utsläpp inte många procent av dom större europeiska ländernas.
Ser fortfarande ingen anledningen till varför Sverige ska ha så högt bensinpris, visst är det skatten som gör det högt, men vart FAN tar skatten vägen??? Inte fan är det till för bättre välfärd/hjälpa behövande. DOM RIKA SKA HA DET SÅ BRA SOM MÖJLIGT!!!!

Fart missbrukare

Sök