Rquired
Allmänt envis
14 januari 2012
· 12 512 Inlägg
werik skrev:
Skulle nog oroa mig mer för felande kylsystem och ev vanos-enheter än kamkedjan i dessa bilar. Min bil har iaf rullat 30 000 och den låter helt silkeslent från motorn.
Vad jag vet om e39 så rostar de inte speciellt mycket under, utan det är mest kosmetisk rost i nederkant av dörrar samt baklucka.
Jag tror inte Vanos är något att oroa sig över, dels har de Vanosmaskiner med långa mil jag har erfarenhet av aldrig låtit eller gått illa sedan blir effekten av en sliten Vanos (Om det sker) att bilen "bara" blir klenare och inte haveri om jag förstått det rätt och att slitdelarna till systemet går att byta själv om man är lite händig. Sedan är det mest M-motorer som råkat ut för sliten Vanos det är den bilden jag fått om man läser på Autopower till exempel.
Kylsystemet med delar i plast är en dum konstruktion rent teoretiskt, men delarna är inte så dyra eller svåra att byta och så länge man inte låter motorn koka om något händer så är kylsystemet inget som tar död på bilen.
Nej jag har fått intrycket av att BMW är lite av en evighetsmaskin rent generellt åtminstone, trots att det är avancerade konstruktioner så hör dem till de bilar som rullar längst om ägarna genom skötsel ger dem chansen.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.