5773
Sök

Byta spridar tätning B230E

809 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Tjenna. Ska byta spridar tätningen nu eftersom dom läcker. den stora ser man ju utan problem men den mindre vart sitter den? och hur  kommer man åt den?`smile

MvH Tommy

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
30 april 2011
mellan hylsan och toppen så sitter den i nederkanten..

hylsan=den som sitter mellan spridaren och toppen

Kör fort så hinner inget hända...

809 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Growe skrev:

den sitter alltså in under den man skruvar fast i toppen om jag fattat rätt?

15 172 Inlägg
30 april 2011
744GLT skrev:
Growe skrev:

den sitter på den svarta hylsan

så man drar upp hylsan monterar oringen på hylsan och trycker tillbaka den

på bilden nedan ser man spåret i hylsan där oringen ska sitta
http://hem.passagen.se/rjs_tuning/spridare.JPG

809 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Growe skrev:
744GLT skrev:
Growe skrev:

aa den stora sitter utanpå den svarta hylsan. men det sitter ju en liten ochså men den vet jag itne vart den sitter .

15 172 Inlägg
30 april 2011
744GLT skrev:
Growe skrev:
744GLT skrev:

aa den stora sitter utanpå den svarta hylsan. men det sitter ju en liten ochså men den vet jag itne vart den sitter .

jha då missuppfattade jag dig helt..

den andra sitter mellan spridaren och hylsan

en ny bild
http://www.danallum.com/aircooled/engin … ctor_1.jpg

på den tiden jag åkte 240 med k-jetronic så var det lättast att ta loss spridaren från hylsan med en mejsel när hylsan satt monterad i toppen och sen bryta ut spridaren dock ska man se till att hylsan inte spricker när man bänder smile

809 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Growe skrev:
744GLT skrev:
Growe skrev:

jha då missuppfattade jag dig helt..

den andra sitter mellan spridaren och hylsan

en ny bild
http://www.danallum.com/aircooled/engin … ctor_1.jpg

på den tiden jag åkte 240 med k-jetronic så var det lättast att ta loss spridaren från hylsan med en mejsel när hylsan satt monterad i toppen och sen bryta ut spridaren dock ska man se till att hylsan inte spricker när man bänder smile

aha är det där den jäveln sitter! den svarta hylsan måste alltså av. men då ska man alltså få den svarta hyslan att åka ner och spridaren upp?

15 172 Inlägg
30 april 2011
om jag inte minns fel så bröt jag ur spridaren först sen ur med hylsan

sen bytte jag oringarna på hylsorna ner med hylsorna och sen i med spridaren

eftersom spridaren går att vålda ner lite mer än hylsan så är det bättre att ta det minst omtåliga sist smile

lite smörj på oringarna är nästan ett måste välj dock en icke agresiv smörja..alltså något som inte dödar gummi

21 761 Inlägg
30 april 2011
När man sedan skruvar tillbaka spridarhållaren (hylsan) så får man vara försiktig så att inte fästet går av, det vet jag av egen erfarenhet. wink

809 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Growe skrev:

eftersom spridaren går att vålda ner lite mer än hylsan så är det bättre att ta det minst omtåliga sist smile

lite smörj på oringarna är nästan ett måste välj dock en icke agresiv smörja..alltså något som inte dödar gummi

så du lät dom sitta i toppen. bände ur spridarna och sen skruva loss hylsan ur toppen då alltså? smile

15 172 Inlägg
30 april 2011
Drönirettab skrev:
När man sedan skruvar tillbaka spridarhållaren (hylsan) så får man vara försiktig så att inte fästet går av, det vet jag av egen erfarenhet. wink

hehe derför trycker man först ner hylsan och sen skruvar ;-)

konstigt nog har jag faktist aldrig dödat någon hylsa

har endå mekat k-jetonic i gamla 240 ganska mycket

bytte på alla mina bilar ett par gånger på varje smile

15 172 Inlägg
30 april 2011
744GLT skrev:
Growe skrev:

så du lät dom sitta i toppen. bände ur spridarna och sen skruva loss hylsan ur toppen då alltså? smile

mm nu hade jag iof en 245turbo den sista jag hade den sitter det en plåt som håller ner spridaren
så då har man lite mer att bryta mot men bryt försiktigt bara så inte hylsan går sönder

helst med 2st mejslar så det blir lite mindre bryt på hylsan

809 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Growe skrev:
744GLT skrev:
Growe skrev:

mm nu hade jag iof en 245turbo den sista jag hade den sitter det en plåt som håller ner spridaren
så då har man lite mer att bryta mot men bryt försiktigt bara så inte hylsan går sönder

helst med 2st mejslar så det blir lite mindre bryt på hylsan

tack så mycket ska försöka imorgon big_smile

21 761 Inlägg
30 april 2011
Passar på att utnyttja tråden om trådskaparen tillåter, frågan hör dock till ämnet.

Growe: Hur bör man göra på en motor (min B230E) där insprutningsmunstyckena har "gått" dryga 39000 mil, är det värt att byta ut mot nya eller kostar de för mycket?

Har inte kollat sprutbilden på mina munstycken, men de borde ju ha bivit slitna rent mekaniskt tycker jag. Tänkte kanske plocka bort insugningsröret nu i sommar och byta ut diverse slangar, sedan eventuellt ultraljudstvätta eller helt enkelt byta ut munstyckena. smile

809 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Passar på att utnyttja tråden om trådskaparen tillåter, frågan hör dock till ämnet.

Growe: Hur bör man göra på en motor (min B230E) där insprutningsmunstyckena har "gått" dryga 39000 mil, är det värt att byta ut mot nya eller kostar de för mycket?

Har inte kollat sprutbilden på mina munstycken, men de borde ju ha bivit slitna rent mekaniskt tycker jag. Tänkte kanske plocka bort insugningsröret nu i sommar och byta ut diverse slangar, sedan eventuellt ultraljudstvätta eller helt enkelt byta ut munstyckena. smile

tror inte det är några problem med spruten även fast bilen har 39kmil på mätaren. men varför skulle du vilja byta dom har du samma problem som mig att dom drar tjuvluft pga dåliga packningar eller? smile

21 761 Inlägg
30 april 2011
Jag har sprejat startgas lite här och var, men det verkar inte dra tjuvluft vad jag har märkt. Motorn går dock lite ojämnt när man håller vissa varv och tomgången går inte att få ner tillräckligt mycket. smile

15 172 Inlägg
30 april 2011
744GLT skrev:
Drönirettab skrev:

tror inte det är några problem med spruten även fast bilen har 39kmil på mätaren. men varför skulle du vilja byta dom har du samma problem som mig att dom drar tjuvluft pga dåliga packningar eller? smile

dom blir tyvärr slitna ultraljud är det första man bör göra

tex så råkade jag ut för en deffekt spridare på min 245turbo och detta märktes enbart när man började plåga bilen då den smälte ett stift hela tiden monterade sen 4st b23E spridare och det problemet var borta

dels ska man se till att motorn är super tät mellan bränslevågen och toppen
ett litet hål i en vakum slang ställer till stora problem
samma med vevhusventilationen

sen bör man ställa sprutet ibland men detta ska göras med en riktigt mätare
som klarar minst Co-halt och hc-halt

ska ställas där Co halten är inom inställningsvärdena (står på lappen på fjäderbenstornet)
minns jag inte fel är det mellan 1-2%
och sen väljer man att finlira mellan dessa värden till dess att hc halten är som lägst
då har man en motor som kommer gå som en dröm

detta fungerade OTROLIGT bra på alla 240turbosar jag mekat med
och motorn gick som ny igen

809 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har sprejat startgas lite här och var, men det verkar inte dra tjuvluft vad jag har märkt. Motorn går dock lite ojämnt när man håller vissa varv och tomgången går inte att få ner tillräckligt mycket. smile

aha låter lite skumt. min GLE har ju ojämn tomgång och är förbannat tjurig vid varmstart men det är ju för att spridarpackningen är slut på alla psridarna smile så har rivit toppen och bytt otpplockspacknign och hela köret på en gång 'big_smile

21 761 Inlägg
1 maj 2011
Motorn går för övrigt ganska bra tycker jag, kallstarter utan motorvärmare ner till -30 grader är inga problem och enda gången den kan vara aningen tjurig vid varmstart är när motorvärmaren har varit inkopplad i flera timmar vid relativt varmt väder. Jag behöver dock inte nöta länge på startmotorn, kanske 5 sekunder eller så. smile

Tomgången varierar väl litegrann, men absolut inte med flera hundra varv. Inget som känns irriterande iaf. CO-halten har varit mellan 0,2 och 2,4% de sista 10 åren enligt besiktningspappret, har aldrig justerat den skruven någonting.
Senast redigerat av Drönirettab (1 maj 2011)

15 172 Inlägg
1 maj 2011
Drönirettab skrev:
Motorn går för övrigt ganska bra tycker jag, kallstarter utan motorvärmare ner till -30 grader är inga problem och enda gången den kan vara aningen tjurig vid varmstart är när motorvärmaren har varit inkopplad i flera timmar vid relativt varmt väder. Jag behöver dock inte nöta länge på startmotorn, kanske 5 sekunder eller så. smile

Tomgången varierar väl litegrann, men absolut inte med flera hundra varv. Inget som känns irriterande iaf. CO-halten har varit mellan 0,2 och 2,4% de sista 10 åren enligt besiktningspappret, har aldrig justerat den skruven någonting.

0.2% ska den inte vara på...så det hoppas jag den inte är nu smile

dom är lite basic så dom kan knasa lite av lite olika orsaker
oftast är det tjuvluft som ställer till problem
nästa grej är bränsletrycket
då allt är mekaniskt så styr soppatrycket allt

ibland vägrar dom oxå att starta varma då är det oftast termotidgivaren på insuget som strular (den som styr kallstarts ventilen)
man bör köra dessa på en skvätt 2takts olja då och då
för att rädda alla delar
då dagens bensin är blyfri och den utvecklades på blyad bensin så den får inte tillräckligt med smörjning

Sök