4184
Sök

Byte av dieselmotor!

Helt vilse
103 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Hej!

Är inne på att skaffa mig en större och nyare diesel motor till min nuvarande 1,9tdi golf 4. -98.
Har tänkt mig en nyare 2.0 dieselturbo med lite mer kräm i. Någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig med tips på vad för motor jag ska försöka få tag i, och vad jag ska vara beredd på att behöva lägga ut för pengar för detta projekt.

Skulle vara riktigt skönt med hjälp ifrån allmänheten till detta.

mvh

octavia RS -03 prylar köpes
Golf 4 rs/r32 "look" frontspoiler tillsalu.

Helt vilse
103 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Nähepp, detta gav inte ett skit!

930 Inlägg
3 maj 2011
Helt klart enklast att trimma den motor du har. 5% cylindervolym är ingenting att hurra över när du har Turbo.
Grövre spridare, Större Turbo, större pumpelement, mm så kan du komma uppåt 200hk.

Mats

Helt vilse
103 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Ok, men tänkte att det är ändå en gammal 98 liksom. Så tanken var ju att skaffa en nyare motor med lite mera vrid i och som överlag är piggare & frächare. Är inte sådär jätteduktig på detta så det är iofs därför jag vänder mig hit också smile 

Men säg att jag vill komma upp åt en 200häst utan att byta motor då, vad kan det bli för summor.
Och vad kan det bli för summor om jag skaffar mig en nyare motor ifrån skroten till ett vettigt pris som kanske har 160hk orig.. Vad är mest värt liksom?

Är tacksam för alla förslag och vägledningar.

mvh

847 Inlägg
3 maj 2011
Tror faktiskt att det blir billigare att köpa en bil med den motor vill ha. PD130-150 sitter ju i Fabia RS, Leon, Passat, Golf tdi gti, Ibiza. Går att skrämma upp till ca 190hk 500nm med enbart chip.

Helt vilse
103 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Var också inne på att skaffa mig en ny bil istället. Men är faktiskt ganska fäst vid golfen. Och diesel är ett krav.
Själva grejen är ju att jag skulle vilja göra det till ett projekt, inte bara göra det lätt och köpa ny bil smile

men alltså vadå, så jävla dyrt kan de la inte vara? =/ Har inte börjat kolla upp än.

Sök