6313
Sök

Element till dörrar och hatthylla?

330 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Jag sitter och tittar runt, letar efter något att stoppa i Mercans hatthylla, och i dörrarna.
Eftersom det är originalhållen som gäller, så är det adaptrar, och 5.25-6.5" som gäller.

I hatthyllan sitter det inverterade element med ett basfilter original och de är märkligt nog de enda som i dagsläget inte lider av några egentliga problem. Adaptrarna här innebär att det blir samma montage, således open air, med magneten in i kupén. Nu hade jag velat ha något i stil med Hollywood Edge M6, med 12mm X-max. (Hur sanningsenlig den uppgiften är vet jag inte, den kommer härifrån.) Men med ett monteringsdjup på 83mm är den minst 20mm för hög för platsen den är avsedd att sitta på. Något kan jag antagligen omarbeta originalgallerna, för att ge plats till en större magnet, men så pass finns det helt enkelt inte någon möjlighet till. Då får det bli helt nya galler, och det hoppas jag slippa, eftersom de är "lite" märkligt formade. Adaptrarna ger plats till nästan 14mm slag, men att få tag på element med det, och en höjd på 60mm känns osannolikt. Upphängningens yttermått max 144mm. Tips mottages tacksamt.
(Eventuellt kan man använda adaptern, och plasta upp en bärande struktur för att montera elementet rättvänt, i så fall kan man helt bortse från höjd/djupet på elementet, men monteringshålets storlek kan inte överskrida 128mm, 45mm från anläggningsytan. Vid anläggningsytan är monteringshålet 144-145mm. Som bonus kan jag då använda originalgallerna utan modifikation.)

I dörrarna har jag inte en aning om vad det finns för utrymme tillgängligt, mer än vad adaptrarna ger vid handen. 6.5" fram, 5.25" bak. Tips på möjliga alternativ mottages gärna. Min egen fasta övertygelse är att satsa på bredbandskapabla element, snarare än koaxialer, men eftersom grejerna sitter dolt är utseendet inte en faktor, utan det är mest en fördom jag har, mot koaxialer, som jag gärna ser som lite leksaksaktiga.

I dagsläget drivs det hela med Denver CAU-415. (Påstått 4x40w, men jag har väll lite egna åsikter i den frågan, men ljudet är förvånansvärt bra, möjligen eftersom det är en ren MP3 spelare, och inte innehåller dyra rörliga komponenter så som CD-spelare. Den är dock buggig, och behöver en reset lite då och då.)
Förhoppningsvis ska jag kunna fortsätta använda den, och driva dörrarna därifrån, men driva hatthyllan med ett mindre slutsteg. (McIntosh MC431(M) då jag har dem liggande. Är 2ohm stabilt.)

Jag har aldrig varit speciellt väl insatt i utbudet på bilsidan, och i dag är det nog sämre än någonsin, och jag upptäcker att jag fort blir överväldigad när jag smygläser trådar och hoppar till butiker på länkar från dessa trådar. Det saknas fullständiga uppgifter på elementen, märkena är i många fall helt, eller delvis okända, och handlarna är för mig lika okända... Så genomgående är det här ett svagt rop på hjälp. Jag inser att det är svårt (omöjligt) att rekommendera något till dörrarna, men jag hoppas på att kunna ta fram lite mått "snart".

Alla stavfel ber jag er ha överseende med, jag har inte fått ordning på min burk efter en totalkrash, så jag sitter utan rättstavningsprogram annat än det i Pidgin, som inte vill hantera så här stora texter. Jag orkade inte klipp/klistra paragrafvis, eventuellt rättar jag till stavningen när jag fått tag i ett fungerande rättstavningsprogram till IE8 på WinXP-x64. Om tråden fortfarande är aktiv när jag kommer så långt.
Tack för er tid, och ert tålamod.
B!

Sök