Byta kamrem volvo v40 t4 98a?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
2 maj 2011 · 1 140 Inlägg

Tjo, är inne på 24000 mil nu och skall byta remmen, har skruvat 850 t5 i flera år men det är väl likadant på kamdrivningen som på 850? finns ju både med mekanisk och hydralisk spännare, reservdelskillen på volvo sade att det är endast remmen som byts om man har hydralisk spännare? inga rullar eller så, kan det stämma?

men det är väl bara att nolla motorn, släppa spännare och ta bort remmen, dra ihop den försiktigt i skruvstä, sätta dit nya remmen och spännarn och dra runt några varv för hand och sen kolla allt igen?, måste man bort med remskivan?

tacksam för svar, tänkt byta imorn:)


Mvh Daniel

tal0n Mekaniker/Däckmontör
3 maj 2011 · 1 140 Inlägg

samt läste att man måste lyfta motorn för att byta iomed motorfästet, hur mycket skall det lyftas? räcker det att släppa fästet eller måste man släppa massa mer?
mvh

Ravi Tekniker
3 maj 2011 · 624 Inlägg

Kommer inte ihåg men du måste nog ta bort remskivan med

bilfreak_89
3 maj 2011 · 169 Inlägg

på min v40 2.0t 01  sitter en vanlig spännrulle å byta alltid alla löphjul å vattenpump

tror inte att det sitter en hyudralisk spännare.

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
3 maj 2011 · 1 140 Inlägg

såg att jag hade nyare modellen med mekaniska spännaren, köpte en sats och skulle byta idag, slog på strömmen till min nya kompressor från jula som gått max 5 minuter, vid 5 bar så tvärnöp den, så vart inge byte idag.... suck..

blir nog till att stanna kvar på jobbet imorn och byta där.. tongue

tal0n Mekaniker/Däckmontör
4 maj 2011 · 1 140 Inlägg

hur sitter spännaren till multiremmen på de där då? på 850 tar man ju ett spärrskaft och bryter upp spänningen, men hur funkar det på de dära då? smile

Mvh

Busgrabb Rejsa ?
4 maj 2011 · 2 959 Inlägg

tal0n skrev:
hur sitter spännaren till multiremmen på de där då? på 850 tar man ju ett spärrskaft och bryter upp spänningen, men hur funkar det på de dära då? smile

Mvh

Har för mig att det är en 14 nyckel som du bara sätter på spännaren och drar den frammåt så släpper spänningen mot remmen, där finns även ett litet hål som man stoppa in tex ett litet borr i för att hålla den i avlastat läge.

Autotech
BMW 335D (2008)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
5 maj 2011 · 1 140 Inlägg

jao eller 15 nyckel var det smile, bytte igår och gick fint det bara jag fick spännaren till kamremmen i rätt läge big_smile.
men nu äre bytt iaf smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang