Tjena. Då var det dags att köpa ny bil i sommar/höst, och med tanke på hur viktigt detta val är för mig så är det klart att jag kollar igenom ALLA alternativ.

Tyvärr har jag kommit på idén att jag vill ha en bil med bra ljudkomfort (dvs lite ljud från vägen & vinden i allmänhet). Det finns vad jag förstår inte många bilar alls som uppfyller detta i min prisklass (80tusen).
En bil som uppfyller kraven är BMW E39 540. Det enda negativa med denna bil är att:
- den är tung (speciellt framtill). Om jag kan leva med detta vet jag inte förens jag kört bilen.
- modeller med den manuella lådan i årsmodellerna jag söker (99-00) är sällsynta i allmänhet, men ännu mer i Sverige då dessa aldrig såldes här
Utöver detta så har E39 540 ALLT som jag söker. Bra med effekt, en jävla massa vrid, komfort på alla sätt och vis, klockren inredning, etc etc. Jag bryr mig inte om annat som kan anses vara negativt med den, som hög bränsleförbrukning och kostnader i allmänhet.
Anyhow, nu undrar jag helt enkelt om det finns några alternativ till denna bil? Jag vet ärligt talat inte hur pass kräsen jag är när det gäller ljudkomforten, dvs om t.ex. en BMW E46 330 (som är nummer två på min lista) skulle duga när det gäller detta, då jag inte har kört den bilen (ja, jag borde provköra rätt många bilar).
Hur är egentligen Audi S4 och S3 när det gäller ljudkomfort? S3 ska vara dålig har jag läst, är det samma sak med S4? Och A6 och A4?
Impreza och Evo är inte intressant då dessa är gjorda för rally/lek och inte komfort. Mondeo ST har väl inget som lockar vad jag vet än så länge. Saab 9-3 Aero SS (eller vilken det nu är) är framhjulsdriven, och inte bättre än E46 330 som man kan jämföra med. Volvo är jag inte direkt intresserad av. S60 T5 vore det enda, men nej tack.
Har jag missat någon bil? Ska självklart försöka provköra lite olika bilar i framtiden för att bilda mig en uppfattning, men tänkte fråga här först. Söker som sagt alternativ till E39, så skriv på bara.

Tack så mycket!