Saab 9-3 -99 går inte att öppna

lustgasen Saab 99 Turbo-Nörd
3 maj 2011 · 368 Inlägg

Hej.

Jag har en saab 9-3 montecarlo -99 och ett problem.

När jag ställde undan den för vintern låste jag bilen med fjärrkontroll och med nyckeln efteråt, alltså någon sorts dubbellåsning. Vet inte om det har någon betydelse i berättelsen men.

Nu idag skulle jag åka och hämta den och batteriet var slut, så att öppna med fjärrkontroll gick inte. Inte heller med nyckel, den går runt i alla lås men det händer inget..?

Då började jag fundera. Kan det vara nyckeln det är fel på, att den är sliten? Jag är nästan garanterad att jag låste med den eftersom jag nästan kan säga säkert att de andra bilnycklarna olyckligtvis sitter i bilen. Suck.

Så, vad göra i en sån här situation? Hade jag fått upp huven så hade jag kunnat ladda batteriet och sedan bara öppna med fjärrkontroll, nu är det svårt. Det går väl inte öppna huven annat än inifrån?

Ringa Saab och höra om dom har någon nyckel? Men det låter otroligt, och i sånna fall dyrt. Krasha rutan? Försöka lirka upp ena dörren? Förslag mottages tacksamt.

Hälsningar Anton

Med lust att gasa
www.aabh.se/
www.antonbjörklund.se/
Saab 99 GL VAN "Servicebilen-Vanheden" (1977)
Kalle_P
3 maj 2011 · 2 Inlägg

Hej,

Har du testat alla låsen man brukar ju bara ha sådana där låscylindrar som slirar i dörrarna med till bakluckan bruka man inte ha sådana.

/Kalle

Miljö cat
Saab 9-3 Aero Cab "Zybill" (2002)
kwansa Hmm, vet inte?
3 maj 2011 · 1 775 Inlägg

om du har låst med dubbellåsningen så har jag för mig att det inte går och öppna med nyckeln.

jag skulle försöka hissa upp bilen och leta reda på +polen på startmotorn och koppla på ett annat batteri där.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
lustgasen Saab 99 Turbo-Nörd
3 maj 2011 · 368 Inlägg

Jag testade där bak och det kändes inte som det var någon skillnad. Kwansa, vet du med säkerhet eller tror du?

Hissa upp skulle kunna gå men att hitta pluspolen kan bli ett detektivjobb.

Med lust att gasa
www.aabh.se/
www.antonbjörklund.se/
Saab 99 GL VAN "Servicebilen-Vanheden" (1977)
kwansa Hmm, vet inte?
3 maj 2011 · 1 775 Inlägg

lustgasen skrev:
Jag testade där bak och det kändes inte som det var någon skillnad. Kwansa, vet du med säkerhet eller tror du?

Hissa upp skulle kunna gå men att hitta pluspolen kan bli ett detektivjobb.

TROR! sad nära på säker!

Senast redigerat av kwansa (3 maj 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
2takt_nicke
6 maj 2011 · 13 Inlägg

Ryck väck grillen och drag i wiren till huvlåsen.

Saab 9-5 TEAM DYNAMICS "Kokainsläden" (2001)
master_lars
9 maj 2011 · 1 162 Inlägg

Surt Anton. Att lirka upp dörre kan du nog glömma, i alla fall utan att göra ngn åverkan på dörren. Att crasha en ruta är inte så kul. Är du säker på att batteriet fungerar? Det har ju varit en rejält kall vinter, så mycket möljligt att batteriet laddat ur.

Att rycka bort grillen känns nästan som det billigaste och det som de facto gör minst åverkan på bilen, är ju bara plast egentligen + att det finns en massa bättre beg att tillgå till en billig penning.

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang