4382
Sök

Vad är skillnader imellan Volvo T5 B5204T och B5204T3? Hjält med ide bollning inför motorbyte V70R AWD

Refined
1 770 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
Hej alla!
Jag har ett stort dilemma för tillfället. Jag har helt enkelt kört vevlager ras på min V70R.
Motorn i bilen är en B5204T3, alltså en 2.0 liter och bilen är en AWD.
Har nu fått tag i en B5204T (inte T3 min den rasade) ifrån en 850 utan AWD
Turbo och spridare vet jag redan skiljer sig imellan dem men vad mer? Stort som smått, allt är kul att veta!

Jag har många frågor så vi börjar med en gång.
Skulle vilja veta allt som skiljer dessa två motorer åt.

- Vad är skillnaden mellan T och T3? (Finns även T4 med har jag sett)

- Skiljer sig motorfästen på AWD och FWD, ist vilka?

- Skiljer sig kammarna, t.ex för att det är en T - T3 eller att min är en R

- Skiljer sig toppen imellan dem

- Skiljer sig kompressionen i cylindrarna?
I min V70R motor hade jag runt 10-11bar medans det "det" var 8.5bar i 850 motorn förutom en cylinder som var strax över 7bar.
Tror jag har läst att det bör vara runt 8.5 i B5204T. Stämmer det?

- Skiljer det sig några fästen på blocken imellan FWD och AWD?

- 850 motorn har automat vxl låda och V70 motorn manuell och AWD. Är det bara att flytta över den manuella och se glad ut?

Är sjukligt tacksam för svar!
MVH Emil

Refined
1 770 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Och någon som vet om det stämmer att det är 12T aggreget på B5204T3 original?

8 283 Inlägg
5 maj 2011
Till att börja med så har FWD och AWD olika block, det som skiljer är att AWD-blockn har nåt fäste för vinkelväxeln som FWD-blocken saknar. I övrigt är dem lika. Turbon ska vara en 13C(G?) minst på 2 liters, men kan i vissa fall ha 16T. Vad gäller kompressionen så skiljer den inget, däremot så är 8,5 och 7 bar långt under gränsen för en frisk motor som ska ligga på 11-13 bar. Det där om 8,5 är det geometriska förhållandet och det är inte detsamma som trycket man mäter upp med kompressionsprovare.

Refined
1 770 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Till att börja med så har FWD och AWD olika block, det som skiljer är att AWD-blockn har nåt fäste för vinkelväxeln som FWD-blocken saknar. I övrigt är dem lika. Turbon ska vara en 13C(G?) minst på 2 liters, men kan i vissa fall ha 16T. Vad gäller kompressionen så skiljer den inget, däremot så är 8,5 och 7 bar långt under gränsen för en frisk motor som ska ligga på 11-13 bar. Det där om 8,5 är det geometriska förhållandet och det är inte detsamma som trycket man mäter upp med kompressionsprovare.

Okej.
Men vinkelväxeln sitter inte i blocket. Sitter enbart bultat med 5 bult i vxl lådan. Så det bör ju inte skilja sig, eller? du vet inte exakt vad som skiljer?
Men då låter det som att den motorn jag har funderat på inte är något att ha?
Och vad menas med geometriska förhållande? Hur räknar/testar man sig fram till det?

Många frågor, jag vet. Men tack för dina svar smile
Senast redigerat av Zwudda (5 maj 2011)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 maj 2011
Blocken e garanterat samma inga anorlunda fästen eller nått som helst.

Kan crossreferera kolvar stakar toppackningar kammar å topplock för dig imorgon men då behöver jag lite mer info om årsmodeller din respektive den motorn du fått tag i e ifrån.

Om det e auto eller manuell spelar heller ingen roll bara å flytta över svänghjulet,

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Refined
1 770 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
JaggaChafen skrev:

Kan crossreferera kolvar stakar toppackningar kammar å topplock för dig imorgon men då behöver jag lite mer info om årsmodeller din respektive den motorn du fått tag i e ifrån.

Om det e auto eller manuell spelar heller ingen roll bara å flytta över svänghjulet,

Okej smile

Crossreferera vet jag ej vad det är. Och motorn är inte original i den 850 karossen. Det enda jag vet om motorn är att det är en B5204T.
Men det verkar ju inte som om det är någon ide med den motor iallafall efter som att det var så lågt cylinder tryck?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 maj 2011
Med å crossreferera menar jag å kolla om det e samma reservdelsnummer på dom delarna jg räkna upp tidigare

Jag kan slå numrena å sedan få fram till vilka motorer dom e samma

Refined
1 770 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Aha, det låter ju riktigt nice!
Men som sagt, vet tyvärr bara om motorkoden till den sad

8 283 Inlägg
6 maj 2011
JaggaChafen skrev:

Passa på att kolla upp delnumren på block om du skulle kolla upp det andra åt TS, det skiljer mellan fwd och awd vilket det inte borde om blocken är lika..?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 maj 2011
Marlboroman skrev:
JaggaChafen skrev:

Passa på att kolla upp delnumren på block om du skulle kolla upp det andra åt TS, det skiljer mellan fwd och awd vilket det inte borde om blocken är lika..?

Varför skulle locken skilja??? Vinkelväxeln sitter ju bara i lådan.

Refined
1 770 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Marlboroman skrev:
JaggaChafen skrev:

Är det möjligtvis någon annan infästning för växellådan? AWD vxl lådan alltså?

8 283 Inlägg
6 maj 2011
JaggaChafen skrev:
Marlboroman skrev:
JaggaChafen skrev:

Det skiljer på gördeln, ett litet hål till motorfästet vid kamremmen, även fästet det har en annan lutning. Men det är bara skifta över till AWD fästet men det går bara att använda 2 skruvhål då.

Refined
1 770 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
JaggaChafen skrev:
Marlboroman skrev:

Det skiljer på gördeln, ett litet hål till motorfästet vid kamremmen, även fästet det har en annan lutning. Men det är bara skifta över till AWD fästet men det går bara att använda 2 skruvhål då.

Okej.
Men det blir nog till att renovera min gamla motor tror jag.
En ny vev för 500 låter väl inte farligt dyrt?

Sök