3717
Sök

Pruta 15000kr på en osedd bil!Herre vilket jobb att sälja bil.

lundwall
10 augusti 2006
lanred skrev:
när du handlar i elektronikbutiker, menar du småbutiker eller stora som elgiganten eller siba? går det verkligen pruta där? trodde de skulle säga "men köp därifrån då"..

Absolut inga problem att pruta hejvilt på Elgiganten, Siba, OnOff mfl. Jag har _aldrig_ köpt något på dessa ställen utan att få säljaren att slänga med något extra för några hundra eller dumpa priset. Jag skäms inte, jag vet att dom har rätt fina marginaler på så stora inköp. Däremot blir jag rejält förbannad på dom som mailade och tyckte "Jag kan hämta den imorrn, jag ger 40 cash" när jag hade ute min bil på 85.000... (två år sen smile

Jägermeister
910 Inlägg
10 augusti 2006
Ang avbetalningen...

Du kan annars själv som privatperson ordna finans åt en person, bara att ta kontakt med tex handelsbanken finans eller wasakredit eller liknande kreditföretag.

Kostar inte dig ett enda öre, men köparen får självklart betala en liten avgift men det bakas in i den hela summan sen.

Har sålt 2st bilar på detta sättet och det har inte varit några problem, tvärtom att jag blev kontaktad av wasakredits samarbetspartner som ringde upp mig och ville få mig att sälja bilar åt dom men jag har inte vad som krävs för att bli bilskoijare, samvete you know...

Mejla killen och säg (ljug) att din pappa jobbar för polisen och säg att han kommer kolla upp killen och säg att du kan ordna finans åt han genom fast wasakredit och att du under inga omständigheter ger han bilen på avbetalning som privatperson utan att det går genom företag.

Så slipper du nog killen, tycker själv det är lite småkul att hålla på och jiddra med sista priset kompisar och såna typer.smile
Senast redigerat av gemini78 (10 augusti 2006)

En gång är ingen gång...

557 Inlägg
10 augusti 2006
Jag prutade inte ett öre på min bil. Jag tyckte inte att det var nödvändigt smile Bilen var jättefin samt att den hade gått under 10.000 mil nytt ferrita avgassystem, sänkt, nya 18"ACE fälgar osv.. och jag gav 73.000:- för den. Klart värt det tycker jag smile

Anser jag att bilen e värd det dom ska ha då får dom det också smile

//Jerry

1 723 Inlägg
16 augusti 2006
hade ute en bil på blocket, tänkte ta 2500kr för den. minst 20 pers ringde och det enda de frågade var: "Vad är sista priset... KOOOOOMPIS?". Efter 4 timmar tog jag bort annonsen.

(En frågade faktiskt om jag ringde med Comviq, när jag svarade "Telia" blev han chockad och la på)

Ska aldrig mer sälja en bil på blocket.se

jag har prutat via telefon och mail. Lite drygt att åka 90 mil bara för att se bilen och sen inte kunna pruta nåt.

353 Inlägg
16 augusti 2006
fyy fan!! Ni som säger att det är självklart med 20% prut på bilar. Det måste väl ändå vara olika från bil till bil??

Om jag som seriös privat säljare (försöker inte blåsa nån som troligen ni 20procentare försöker) lägger ut en bil för 50 000 när bilens marknadsvärde ligger på 49000 enligt många biltidningar, så ska ni alltså försöka få ner priset till 40 000????

Ok om jag hade satt ut bilen på 70 000....då hade ni kanske kunnat pruta 20%.

Men ni kan la inte generellt säga att "man ska" pruta 20%. jag sätter la f*n inte ut min annons på 50 000 om jag tänkt få 40 000 för den!

Enjoy....

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
16 augusti 2006
em som bjöd 10 härom dagen för min, man kan inge annat än att sucka haha

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

593 Inlägg
16 augusti 2006
aa, men de är så det funkar nu för tiden. de är bara förstå det,, har min bil ute nu på annons och den sitter ute på 26 000kr utan steroanläggning och 17" fälgar, och nu ringde en och bjöd 23 000kr,  och då vill ha ha med hela stereoanläggningen,, ja skrev ju UTAN stero i annonsen,
så han har asså prutat ca 6000kr på en osedd bil ,, de e vardagsmat tydligen,, ,men men, sälj den INTE, det minsta man kan begära är ju att folk ska titta på bilen iaf,,

Moderator+
1 081 Inlägg
16 augusti 2006
Martin 9-3 skrev:
20% på begagnat och minst 10% på nytt ska det prutas.

Är det elektronik i butik som finns på nätet också ska jag ha det för samma lägsta pris inkl frakt annars får det vara.

De har marginal på grejorna. Tack pricerunner.
Vanligt att butikerna kan prutas ner till billigaste nätpriserna. Många gånger man haft pricerunners utskrift och tagit med och fått bra affär. Hellre att de hanterar en pryl med liten liten vinst än inte alls.

Blocketpriserna är ju helt klart 20% på om inget skrivs. bilaffär å pruta är ju självklart big_smile

fick bara 12% på nybil. hade siktat på 15% men normalt är 6-8% big_smile

så 65.000:- så ser jag iaf 50-55 som rimligt "startbud" av intresserad köpare, sen om ni snackar vidare på det förstår jag.

20% på begagnade bilar? Ptja vissa kanske det går med....

Så om du tittar på en begagnad bil för 200 000:- så bjuder du 160 000:-? Förvänta dig en säljare som åker därifrån då...

Mvh

Vem jag?

12 086 Inlägg
17 augusti 2006
en kompis skulle köpa Sierra, 6000 på blocket, killen pruta ner till 3500 själv sen pruta vi ner till 3000.. de kallar jag märkligt

Arbetslös luffare :'(
271 Inlägg
17 augusti 2006
JapMax skrev:
en kompis skulle köpa Sierra, 6000 på blocket, killen pruta ner till 3500 själv sen pruta vi ner till 3000.. de kallar jag märkligt

hehe  låter ungefär som "life of brian"

nää men asså när ja köpte min nuvarande bil vare så här:
ja o farsan åkte o kolla på bilen (3-4mil från mej)...
aa vi tyckte den såg bra ut osv. o sa att vi skulle höra av oss om vi va mer intresserade...
kom hem o berätta lite för mamma o sen ringde ja han o erbjöd 2-3 tusen mindre än va han ville ha o han svara lite shockat "Ja de är klart vi går med på det"
hatar o pruta fast ja va tvungen för man kan max ta ut 5 tusen per dag i en bankomat ( resten av pengarna låg i en fin rulle hemma big_smile)

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
17 augusti 2006
Prutade inte ett öre på min bil heller.
Men när jag skulle sälja den så begärde jag först runt 40... sen skulle jag få 20.. det kallar jag deprimerande.

SmartRepair.se
130 Inlägg
17 augusti 2006
Som sagt så finns det lika många drömmare på blocket m.m som det finns skambud...

Jag skäms då inte att pruta ordentligt på en vara, är det inte intressant så nämn ditt lägsta då. Måste ju vara öppet för en disskution annars är det inte en bra affär iaf. tycker jag...

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?

353 Inlägg
17 augusti 2006
Nämn ditt lägsta? Står det inte att priset kan diskuteras så kan priset inte diskuteras!!!

Skriver jag 500 så ska jag ha 5000....

nämn ditt lägsta...*suck*

Ingen mening att skriva nåt pris alls i en annons då.... man kan ju maila varandra och fråga efter det "lägsta" istället....för det kan ju absolut inte vara det som står i annonsen....

Enjoy....

2 652 Inlägg
17 augusti 2006
Mafghan skrev:
Nämn ditt lägsta? Står det inte att priset kan diskuteras så kan priset inte diskuteras!!!

Skriver jag 500 så ska jag ha 5000....

nämn ditt lägsta...*suck*

Ingen mening att skriva nåt pris alls i en annons då.... man kan ju maila varandra och fråga efter det "lägsta" istället....för det kan ju absolut inte vara det som står i annonsen....

ja de var likadant för 3dagar sen när jag sålde min brukis golf 2 . ringde en kille o jag sa tydligt o klart att jag skulle ha 4000kr sen när han var här kommer de

- kompis 3500kr jag ger dej i näven

- nej jag sa 4000kr

- men har jag åkt 25mil för att sen åka hem utan bil .

- nej du har åkt hit för o kolla på  bilen och ev köpa för 4000kr

- ok hej då

sjukt folk de finns

1 163 Inlägg
17 augusti 2006
Älskar sånt här... tongue

Hade en King Cab 4x4 -90, dom och andra japsare är ju vår största export till Afrika verkar det som och när jag skulle sälja min så hade jag nog en 20-30st "Eyyyy, koooompiss, sista pris?".
Begärde 18000kr för den och hade inte ett enda bud över 10papp, till slut la man på varje gång någon svarade ey koooompis i andra änden. wink

Ett tips ska ni också få, om ni säljer en mindre diesel skåpbil eller bra dieselbil så passa er för min chef!
Han köpte ny bil till mig för en vecka sen, 3år gammal Mercedes -01 lastbil med bra utrustning, Säljaren begärde 160 000kr för bilen, chefen var där i 3timmar, kolla och snoka och ringde kontakter om tips på fel och så...
När han var klar så hade han prutat ner bilen 45000kr!!! big_smile

Vissa kan göra affärer! smile
Men man vill fan inte ha med dom att göra själv....

2 652 Inlägg
17 augusti 2006
NightCruiser skrev:

Hade en King Cab 4x4 -90, dom och andra japsare är ju vår största export till Afrika verkar det som och när jag skulle sälja min så hade jag nog en 20-30st "Eyyyy, koooompiss, sista pris?".
Begärde 18000kr för den och hade inte ett enda bud över 10papp, till slut la man på varje gång någon svarade ey koooompis i andra änden. wink

Ett tips ska ni också få, om ni säljer en mindre diesel skåpbil eller bra dieselbil så passa er för min chef!
Han köpte ny bil till mig för en vecka sen, 3år gammal Mercedes -01 lastbil med bra utrustning, Säljaren begärde 160 000kr för bilen, chefen var där i 3timmar, kolla och snoka och ringde kontakter om tips på fel och så...

han får följa med mej när jag köper bil nästa gång smile

Säljare
341 Inlägg
17 augusti 2006
Mafghan skrev:

Skriver jag 500 så ska jag ha 5000...

varför skriver du inte 5000 då tongue  lol

2 123 Inlägg
17 augusti 2006
NightCruiser skrev:

Det tror jag så mycket jag vill på.

Maizer
17 augusti 2006
Håller med Fidde, luktar skitsnack.

353 Inlägg
17 augusti 2006
bdahl skrev:
Mafghan skrev:

Skriver jag 500 så ska jag ha 5000...

varför skriver du inte 5000 då tongue  lol

Hahaha...ja du...det kan man fråga sig:D

Enjoy....

Sök