Trimma en sugmotor

KHRacing
6 maj 2011 ·

Diabel skrev:
Jodå Kristian. Men vi vet ju båda att japanska bilar är kraftigt nedtrimmade. Tar man bort katalysator från en skyline t.ex så stiger effekten upp rejält.
Tycker dock inte att vi ska jämföra CTR med en volvo 850 Gl för det är just det trådskaparen frågade om.
Smidigaste vägen för en ung människa att öka effekt på sin 850 Gl är att byta den mot en turbomatad bil smile

Kadett GSi är liknande....  trevlig helg gubben

careau
6 maj 2011 · 1 624 Inlägg

Blir billigare att slänga i en turbofemma!

polisjerran
6 maj 2011 · 66 Inlägg

careau skrev:
Blir billigare att slänga i en turbofemma!

Men den tanken har slagit mig flera gånger, men blir det inte en massa annat knas då? att det tex inte går att besikta bilen med en t5 motor i från en viss årsmod, blablabla..

careau
6 maj 2011 · 1 624 Inlägg

Går att dölja wink

polisjerran
6 maj 2011 · 66 Inlägg

hur? wink

Hellectric Trött
6 maj 2011 · 267 Inlägg

KHRacing skrev:

Virrson skrev:
Okej, låt oss säga nu att jag inte kan ett skit om motorer (vilket är typ sant) och jag har suttit och samtalat med en person som anser sig veta allt om det och lite därtill. Han kom in ämnet om att trimma en sugmotor och för att få någon som helst effekt måste man lägga ner stora summor pengar, citerat från honom "Det behövs minst 50.000:- Kronor för att få en märkbar effekt".

Så nu är min fråga till er, vi utgår från att vi har en orginal Volvo 850 GL årsmodell 94, hur mycket pengar och vad ska man göra för att få en ökad effekt? Vänder mig till er eftersom jag vet hur mycket kunnigt folk det är som hänger på detta forum.

Tack, i hopp om svar!

Mvh Virrson

Enligt rykten så skall det räcka att byta databox för att få fr¨ån 140 GL hästar till 170 GLT hästar

Icke. GL = 10 ventiler, GLT = 20 ventiler.

mats757
6 maj 2011 · 915 Inlägg

Virrson skrev:
Okej, ..... "Det behövs minst 50.000:- Kronor för att få en märkbar effekt".

Så nu är min fråga till er, vi utgår från att vi har en orginal Volvo 850 GL årsmodell 94, hur mycket pengar och vad ska man göra för att få en ökad effekt? Vänder mig till er eftersom jag vet hur mycket kunnigt folk det är som hänger på detta forum.

Tack, i hopp om svar!

Mvh Virrson

Varför dyker det upp rekomendationer om andra saker än vad TS frågar om?
Frågan är ju ställd om hur mycket det kostar att öka effekten i en sugmotor 850.
V8, Diesel och Turbo är inte på frågan.....

Precis som Turbotrimning är rolitgt på sitt sätt så är Sugmotortrimning väldigt speciellt också.
OCH, vad är dyrt? Det är väl ändå upp till användaren att avgöra. Hadde jag råd skulle jag gärna vilja lägga ner 100k på en sugmotor :-)

Mats

744_boy S40 T4 paawha!
6 maj 2011 · 200 Inlägg

KHRacing skrev:

Virrson skrev:
Okej, låt oss säga nu att jag inte kan ett skit om motorer (vilket är typ sant) och jag har suttit och samtalat med en person som anser sig veta allt om det och lite därtill. Han kom in ämnet om att trimma en sugmotor och för att få någon som helst effekt måste man lägga ner stora summor pengar, citerat från honom "Det behövs minst 50.000:- Kronor för att få en märkbar effekt".

Så nu är min fråga till er, vi utgår från att vi har en orginal Volvo 850 GL årsmodell 94, hur mycket pengar och vad ska man göra för att få en ökad effekt? Vänder mig till er eftersom jag vet hur mycket kunnigt folk det är som hänger på detta forum.

Tack, i hopp om svar!

Mvh Virrson

Enligt rykten så skall det räcka att byta databox för att få fr¨ån 140 GL hästar till 170 GLT hästar

du vet inte vart man kan köpa sådana databoxar ? tex te S40 ;D har en 2.0 140hk och skulle behöva en sådan hehe tongue

Volvo 945 classic "den snea" (1998)
Volvo S40 "KOGGY - The Bad One" (1996)
camaro67 Meister
6 maj 2011 · 6 763 Inlägg

KHRacing skrev:

Virrson skrev:
Okej, låt oss säga nu att jag inte kan ett skit om motorer (vilket är typ sant) och jag har suttit och samtalat med en person som anser sig veta allt om det och lite därtill. Han kom in ämnet om att trimma en sugmotor och för att få någon som helst effekt måste man lägga ner stora summor pengar, citerat från honom "Det behövs minst 50.000:- Kronor för att få en märkbar effekt".

Så nu är min fråga till er, vi utgår från att vi har en orginal Volvo 850 GL årsmodell 94, hur mycket pengar och vad ska man göra för att få en ökad effekt? Vänder mig till er eftersom jag vet hur mycket kunnigt folk det är som hänger på detta forum.

Tack, i hopp om svar!

Mvh Virrson

Enligt rykten så skall det räcka att byta databox för att få fr¨ån 140 GL hästar till 170 GLT hästar

Det stämmer när båda blev 20v. Men eftersom att de handlar om 10v och 20v så går de inte

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
tjox Däckspert
6 maj 2011 · 298 Inlägg

camaro67 skrev:

KHRacing skrev:

Virrson skrev:
Okej, låt oss säga nu att jag inte kan ett skit om motorer (vilket är typ sant) och jag har suttit och samtalat med en person som anser sig veta allt om det och lite därtill. Han kom in ämnet om att trimma en sugmotor och för att få någon som helst effekt måste man lägga ner stora summor pengar, citerat från honom "Det behövs minst 50.000:- Kronor för att få en märkbar effekt".

Så nu är min fråga till er, vi utgår från att vi har en orginal Volvo 850 GL årsmodell 94, hur mycket pengar och vad ska man göra för att få en ökad effekt? Vänder mig till er eftersom jag vet hur mycket kunnigt folk det är som hänger på detta forum.

Tack, i hopp om svar!

Mvh Virrson

Enligt rykten så skall det räcka att byta databox för att få fr¨ån 140 GL hästar till 170 GLT hästar

Det stämmer när båda blev 20v. Men eftersom att de handlar om 10v och 20v så går de inte

Nu till de som TS undrade
För 10 000kr delar kan du få 200hk i en 850.
Begagnad 20v topp alt vässa kammen på 10v eller kanske både och sen har du 170-180hk beroende på motorns skick.

Sen kan du fin inställa den med filter stift avgas och kat.
Du behöver lite skicklighet och mycke tur

Livet börjar vid 6200rpm!!!
744_boy S40 T4 paawha!
7 maj 2011 · 200 Inlägg

HAHAHAHA klockren wink  ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang