Får ej önskat laddtryck

Krogis
7 maj 2011 · 96 Inlägg

Jag har en kina kopia av en Garrett T3/T4 och för någon vecka sedan när jag började gatmappa så fick jag skenande laddtryck hela tiden och det konstaterades att avledningshålet var för litet så de portades upp.
Sedan fick jag inte mer är 0,5 i laddtryck utan slang till WG så jag spännde då stången som kan ha varit i slappaste laget. Så nu ska den öppna runt 0,8-1 bar (testat med kompressor). Men jag får inte mer än 1,1bar i ladd även fast jag rycker slangen till WG...

Jag tycker att den borde vara tätt runt plattan till hålet då laddtrycket börjar bygga vid 3.000 Rpm och sen bygger på som de ska men peakar 1,1 bar för att sedan gå ner något.
Jag har testat 2 olika WG klockor och fjädern i dem är hårda...

Är avgastrycket så pass högt att det pressar upp locket? Jag har inte testat att låsa fast stången än.

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
Krogis
8 maj 2011 · 96 Inlägg

jag har nu själv konstaterat efter djupdykning i andra forum att det är avgastrycket som öppnar wastegaten.
Då kommer ju nästa fråga hur f.n man löser detta. Jag har ingen lust att köpa nytt.
Bild på hålet.
http://imageshack.us/f/685/webbz.jpg

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

Jag exakt samma turbo med exakt samma problem, jag har köpt en wastegate som skall gå att justera mellan 1.00-2.00bar, spånnt upp fjädern till max men får det bara att peaka runt 1,3bar.

Om man säger
Krogis
8 maj 2011 · 96 Inlägg

Jag tänkte slå i en hylsa, frågan är vad de ska bli för diameter på hålet men framförallt hur lång den ska va. Jag har fått för mig att trycket borde sjunka ju längre ifrån inloppet plattan är.

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

Krogis skrev:
Jag tänkte slå i en hylsa, frågan är vad de ska bli för diameter på hålet men framförallt hur lång den ska va. Jag har fått för mig att trycket borde sjunka ju längre ifrån inloppet plattan är.

Ja det låter logiskt, mindre avgaser som trycker på plattan.

Alternativt kan man bygga om till extern wg, det har jag funderat på men man skall ju orka också, känns dessutom meningslöst på en bil som inte över 400hk.

Vart köpte du din turbo?

Om man säger
Krogis
8 maj 2011 · 96 Inlägg

Tanken har också slagit mig att köra extern men pallar inte lägga mer tid o pengar än jag redan gjort.
Jag köpte på Stylingbutiken. Men man kan ju inte be om att få skicka tillbaka nu liksom -.-

Men hur portade du? okunnig som jag va och förbannad på det skenande laddtrycket portade jag ju även flödesanpassat en aning, det skulle man ju inte gjort har jag förstått nu...

Jag skulle vilja få svar av någon kunnig som kan kommentera mina spekulationer om hylsan så vore livet enklare... Tanken är att ev porta upp lite mer beroende på diameter o gods tillgång och sedan slå i en hylsa som går går något djupare än hålet så de täcker upp det flödesanpassade portningen och sedan så mkt de går på utloppsidan. Man får ju slipa ner lite på armen och lite i plåten så man får ut hela armens rörelse fast den då sitter lite längre ifrån för att få ut djupet på hela hålet och då förhoppningsvis minska trycket.

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

Krogis skrev:
Tanken har också slagit mig att köra extern men pallar inte lägga mer tid o pengar än jag redan gjort.
Jag köpte på Stylingbutiken. Men man kan ju inte be om att få skicka tillbaka nu liksom -.-

Men hur portade du? okunnig som jag va och förbannad på det skenande laddtrycket portade jag ju även flödesanpassat en aning, det skulle man ju inte gjort har jag förstått nu...

Jag skulle vilja få svar av någon kunnig som kan kommentera mina spekulationer om hylsan så vore livet enklare... Tanken är att ev porta upp lite mer beroende på diameter o gods tillgång och sedan slå i en hylsa som går går något djupare än hålet så de täcker upp det flödesanpassade portningen och sedan så mkt de går på utloppsidan. Man får ju slipa ner lite på armen och lite i plåten så man får ut hela armens rörelse fast den då sitter lite längre ifrån för att få ut djupet på hela hålet och då förhoppningsvis minska trycket.

Samma här, köpte också på stylingbutiken.

Nej jag har inte portat min än, har inte orkat ta loss skiten ens.

Jag tror(vet däremot tyvärr inte) att det bör fungera, den lilla kunskap jag har säger mig att det skall fungera, men som du så får vi ju hoppas att någon väldigt kunnig inom detta kan skriva.
Jag skall eventuellt åka förbi GIK-turbo Ljungskile och höra med dom om dom har något bra tips.

Om man säger
Krogis
8 maj 2011 · 96 Inlägg

du får hemskt gärna lyfta min idé till dem isf. Jag ska testa detta nästa helg om inte annat.

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

Krogis skrev:
du får hemskt gärna lyfta min idé till dem isf. Jag ska testa detta nästa helg om inte annat.

Det skall jag göra!

Om man säger
KristianRS5
10 maj 2011 · 79 Inlägg

Har du kopplat in slagen mellan magnetventilen och wastegaten?  och slangen mellan turbinhus och magnet ventilen. se bilden i tråden nedan.


http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=23225

Krogis
10 maj 2011 · 96 Inlägg

självklart har jag kopplat magnetventilen rätt;) Men problemet är ju att den inte laddar över 1,1 bar när jag drar WG slangen. Har t.o.m spänt upp stången extra mkt som jag har beskrivit innan. problemet är att jag antagligen portat WG kanalen i turbinhuset fel alltså flödesanpassat så det blir för högt tryck mot plattan och att det tillslut börjar läcka vilket resulterar i att laddtrycket stannar av. Och att jag funderat på att slå i en hylsa i hålet för att komma förbi detta flödesanpassade i gjutjärnet så att det blir en 90 gradare som det skall va.

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
KristianRS5
11 maj 2011 · 79 Inlägg

Ok, blev lite fundersam när jag såg turbobilden på din sida.
Hade samma fel på min bil då hade en tunn slang på torpedväggen som går till insuget hoppat av.
Hjälpte inte om jag drog loss slagen till wastegaten laddade kass ändå , bara en tanke.
Min är T7 vet inte hur det ser ut på T5.

Lycka till med felsökandet.

Mvh Kristian

AnesN Bilmekaniker
11 maj 2011 · 805 Inlägg

det är alltså intern WG?

Krogis
11 maj 2011 · 96 Inlägg

ja det är intern WG

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
AnesN Bilmekaniker
11 maj 2011 · 805 Inlägg

kör med extern bättre!

Krogis
12 maj 2011 · 96 Inlägg

JA DE VET JAG VÄL, men nu har jag aktivt valt att inte ha de...

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
AnesN Bilmekaniker
12 maj 2011 · 805 Inlägg

klaga inte då, att köpa skit turbo med intern så får man räkna med det.

Panzar_Audi
12 maj 2011 · 820 Inlägg

AnesN skrev:
klaga inte då, att köpa skit turbo med intern så får man räkna med det.

Jag får faktiskt hålla med dig även om jag gjort ett sådant köp, misstänkte att något skulle strula med tanke på priset, dock så om man skall köpa "riktig" så får man ju punga ut rätt mycket. Inte alla som har pengar till det.

Vad bör man tänka på om man bygger om till extern? Jag vill gärna köra på med v-bands-anslutningen till downpipen så det jag undrar är om det går bra att svetsa "original"wastegaten och således plugga den?

Om man säger
AnesN Bilmekaniker
12 maj 2011 · 805 Inlägg

alltså min Borg warner turbo hade intern när jag köpte den, men ville inte köra med det. Tog bara av interna wg'n och byggde en platta som höll "där det öppnas" stängt hela tiden. sen behöver du ju anslutning på grenröret till en extern wastegate inte mer med det ganska simpelt

Panzar_Audi
12 maj 2011 · 820 Inlägg

AnesN skrev:
alltså min Borg warner turbo hade intern när jag köpte den, men ville inte köra med det. Tog bara av interna wg'n och byggde en platta som höll "där det öppnas" stängt hela tiden. sen behöver du ju anslutning på grenröret till en extern wastegate inte mer med det ganska simpelt

Okej det låter ju lovande, med anslutningar och så är det inga konstigheter, det har jag koll på,
men det finns ju lite olika storlekar osv, vad rekommenderar du? Det är ju ingen räcerbil jag har direkt så det behöver ju inte vara några värstinggrejer.

Om man säger
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang