Behöver tips och råd om lackering !!!

Frassevolvo
7 maj 2011 · 37 Inlägg

Hej jag har blivit väldigt sugen på att lacka om min bil hemma. Har nu en vinröd solid färg på bilen som är jättesleten och lagad. Skulle vilja ha en metallic så jag och farsan fick idéen att lacka hemma. Var och snackade med en lackerare på autoexperten numera Autogruppen om att lacka bil, att lacka i ett inte så speciellt dammfritt garage hemma. Han sa att det är mycket lättare att få bra resultat med en metallic lack än en solid lack. Han snackade om att lägga "klipplager" och "ryklager" , fibrer mm. ???smile

tänkte höra om de finns några lackexperter här på garaget som kan komma med lite tips och svar angående lackning "lacka hemma" ??. smile

Mvh Pontus

Senast redigerat av Frassevolvo (7 maj 2011)

Volvo S90 3.0 "Veteranen" (1998)
Volvo Xc90 R-Design "V8 Usa-import" (2008)
Volvo 142 "V8 5.0" (1971)
granadadr
7 maj 2011 · 7 286 Inlägg

för det första,, om du inte har hållit i en spruta blir det ALDRIG bra,, sen så blir det inte bra att lacka utan riktig box,, smågrejjor funkar sådär,, men inte en hel bil,,

OM du endå ska göra det, så måste du blöta hela golvet å lite på väggar för att binda dammet,, ha gärna varmt  i garaget,, samt att man måste ha en vattenavskiljare på luften så man inte får in vatten i sprutan,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Frassevolvo
7 maj 2011 · 37 Inlägg

vattenavskiljare har jag och blötlägga väggar och golv är en självklarhet, är inte helt lost så. lackeraren jag pratade med sa att bara man gjort ett perfekt förarbete med slipning samt spackling. och fått på grundfärgen fint så skulle de bara vara att lägga på ett klibblager och sedan slänga på flera ryklager. han sa att "man kunde göra detta i en gammal lada intill en höstack" och ändå få det riktigt bra om man bara gjort ett "perfekt slipjobb".

du vet ingenting om att lacka solid eller metallic hemma ? vad som är bäst och lättast att få finast resultat?

MHV Pontus

Volvo 142 "V8 5.0" (1971)
Volvo S90 3.0 "Veteranen" (1998)
Volvo Xc90 R-Design "V8 Usa-import" (2008)
granadadr
7 maj 2011 · 7 286 Inlägg

nja jag är INGET proffs på det området,, det enda jag har hört och sett är att damm förstör något sjujävulskt,, så därför jag inte rekomenderar garagelack,,

tror inte det har nån större betydelse för just själva lacken om man har solid eller metallic,, bara fler lager som kan damma wink vi har lackat endel saker i garaget,, mest småsaker som paneler å dyl,, men nog ser man damm alltid,,

Jimpo_edition
8 maj 2011 · 47 Inlägg

wsvårt att hålla tempen uppe i garaget om du ändå ska ha bra utsug så du inte får (ryck damm) på delarna efter att dammet lagt sej. solif elelr metalic spelar nog ingen roll. solid e ju lättare att läga med tanke på att du inte ser skiten lika lätt som i metallicen.. men testa går ju alltid=)

BMW M3 e46 "Laguna seca" (2002)
Frassevolvo
8 maj 2011 · 37 Inlägg

har solväggen rakt genom portarna så värmen tror jag inte blir något problem. Men ska man våga chansa på att slänga ut 3000 på att lacka bilen i garaget?

Vet ju att det blir ett helvetes slipjobb men hade vart kul ochgöra ett försök och sen en jävla polering.

Volvo Xc90 R-Design "V8 Usa-import" (2008)
Volvo S90 3.0 "Veteranen" (1998)
Volvo 142 "V8 5.0" (1971)
viox
8 maj 2011 · 66 Inlägg

Klart du ska våga chansa inget fel att garagelacka gör man de riktigt blir de allt bra, de enda är väll att du kanske ska försöka vänja dig med sprutan å måla lite mindre grejer och att ha bra ljus är viktigt. vill man prova nått så tycker ja man ska göra det gäller väll att inte å va rädd för å arbeta bara tongue min 740 va garagelackad har iofs inte nån bra bild på de men de enda va att ja fick lite damm i klarlacken men efter lite polering syndes det inte.

jimmzzan
8 maj 2011 · 1 168 Inlägg

hyr ett lackbås, gå ner och gulla med lokala lackeraren. smile

Frassevolvo
8 maj 2011 · 37 Inlägg

Okej , är jävligt sugen. aa de går väl och polera bort en del damm. tror jag satsar på en metallic lack och lägger ner rejält med tid på förhandsarbetet och får träna lite på lite andra detaljer först smile

tack för dom svar jag fått hittils smile

Volvo S90 3.0 "Veteranen" (1998)
Volvo Xc90 R-Design "V8 Usa-import" (2008)
Volvo 142 "V8 5.0" (1971)
Jimpo_edition
8 maj 2011 · 47 Inlägg

börja lacka allt löst först så ser du=)

BMW M3 e46 "Laguna seca" (2002)
Enz0 Billackerare
12 maj 2011 · 174 Inlägg

Kan ge lite info om färg och vad som syns i vad.
Lackar du bilen vit/ljus så syns skiten (damnoppor m.m. ) i färglagret. Lackar du svart/mörkt så kommer det att synas i klarlacken. Lackar du metallic så kan sliprepor m.m. syna väldigt tydligt, speciellt i ljusa metallicfärger och i solljus. Det är lite enklare att lacka solida färger, för med metallic så som sagt så syns fel i grundarbetet tydligare.
Man kan få lite olika effekter på hur man håller sprutan och så. Men som skrivits tidigare så går det att få okej resultat. Men en tum regel är att, har du ett litet utrymme så vill du ha bra ventilering, har du ett stort så kan du komma undan med mindre eller ingen ventilering.
Du vill få bort den överflödiga färgen eller klarlacken som kommer att fylla rummet. I det solida färglagret eller i metalliclagret så kan du komma undan. Men i klarlacken så blir det ett helvetes slipjobb som du har skrivit. För att det kan bli som ett lager sandpapper. Metallicen kan också få ett matt utseende.

Så som dom andra har skrivit, har du inte hållit i en spruta så börja pröva på små delar, en annan idé är att kanske åka till skroten, köpa dig den billigaste huv/dörr som du hittar och testa lite på den.

Det var lite information, hoppas det hjälpte lite.
Om du undrar något mer så är det bara fråga.

I not sick, I just need help. :P
Det är inte farten som dödar, utan smällen. Eller som dom säger overseas, It's not the fart that kills, it's the smell.
http://julle74.deviantart.com/gallery/
Audi A8 Quattro "Crazy Eight" (1995)
Frassevolvo
13 maj 2011 · 37 Inlägg

tack för svaret . har gett mig lite mer att tänka på ! smile

Volvo 142 "V8 5.0" (1971)
Volvo S90 3.0 "Veteranen" (1998)
Volvo Xc90 R-Design "V8 Usa-import" (2008)
robin__87
22 januari 2013 · 184 Inlägg

Jag har en grå skoda octavia rs som jag skulle vilja lackera om. Vill göra den snyggare. Min fråga är vilka färger passar till grått? Och hur kan man lackera? För en svart bil kan man lackera grönt för det passare bra ihopp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang