Saab eller volvo ?

Moonfury UNDERGROUND
9 maj 2011 · 649 Inlägg

Hejsan ! då va de så att jag ska byta bil igen! nu står det mellan volvo och saab antingen blir det volvo 850R eller en Saab 9-5 Aero ! då vill jag ha lite tipps på hur trimmvänlig saab motorena är igenför mt volvos 5or ? hållbarhet mm smile tack i förhand

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
ejon_850
9 maj 2011 · 878 Inlägg

Steg3 på saab = Byt kopplingen innan
Steg3 på volvo 850 = Tuta och köra

Saab = Stora förluster på växellådorna från skillnad på volvo.

All The best
MVH
Jonas .L
WoozyDozz
9 maj 2011 · 918 Inlägg

ejon_850 skrev:
Steg3 på saab = Byt kopplingen innan
Steg3 på volvo 850 = Tuta och köra

Saab = Stora förluster på växellådorna från skillnad på volvo.

Sen beror det väl på hur man använder lådan också?

ejon_850
9 maj 2011 · 878 Inlägg

WoozyDozz skrev:

ejon_850 skrev:
Steg3 på saab = Byt kopplingen innan
Steg3 på volvo 850 = Tuta och köra

Saab = Stora förluster på växellådorna från skillnad på volvo.

Sen beror det väl på hur man använder lådan också?

Saabs växellådor är inget bra!

All The best
MVH
Jonas .L
WoozyDozz
9 maj 2011 · 918 Inlägg

ejon_850 skrev:

WoozyDozz skrev:

ejon_850 skrev:
Steg3 på saab = Byt kopplingen innan
Steg3 på volvo 850 = Tuta och köra

Saab = Stora förluster på växellådorna från skillnad på volvo.

Sen beror det väl på hur man använder lådan också?

Saabs växellådor är inget bra!

Tur att man kan tycka olika. smile

Andromeda Rumpmas
9 maj 2011 · 3 860 Inlägg

ejon_850 skrev:

WoozyDozz skrev:

ejon_850 skrev:
Steg3 på saab = Byt kopplingen innan
Steg3 på volvo 850 = Tuta och köra

Saab = Stora förluster på växellådorna från skillnad på volvo.

Sen beror det väl på hur man använder lådan också?

Saabs växellådor är inget bra!

Motivera.

Jag vill se en snygg framställning på objektiva undersökningar angående haverifrekvensen på manuella växellådor för Saab-modeller kontra Volvo-modeller, och inte en massa hörsägen att du har "hört" det och det från vänner och bekanta.

Senast redigerat av Andromeda (9 maj 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
9 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Till att börja med får du ju en väsentligt nyare 9-5 Aero än 850. Jag skulle dock för säkerhets skull inte köpa en äldre än -04 för att undvika de motorproblem man riskerar på årsmodellerna mellan 98-03.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
demk
9 maj 2011 · 680 Inlägg

beror på hur mycket hk du skall ha ?
plus på aero är ju bättre utrustning invändigt,och som sagt innan dom är billigare och köpa plus du får en nyare bild,sen vilken som är snyggast är ju personligt....

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
TurbOla Reservdansk
9 maj 2011 · 6 271 Inlägg

Du får definitivt en nyare Saab för samma pengar som för motsvarande 850R.

Tydligen panik att bli av med sina Saabar. tongue



Edit:

En personlig åsikt, syrran har en Saab 9-5 2,0t, och jag blir nervös av hur framvagnen beter sig jämfört med 850n.

Pressar man bilen lite så blir framvagnen väldigt benägen till att vilja vandra, eller man kanske ska säga nervös.
Om det är ett vanligt problem på Saab, eller det kanske bara är en brist på framvagnsinställning kan jag dock inte avgöra.

Senast redigerat av TurbOla (9 maj 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Skaune
9 maj 2011 ·

TurbOla skrev:
Du får definitivt en nyare Saab för samma pengar som för motsvarande 850R.

Tydligen panik att bli av med sina Saabar. tongue

Sen får du mer skit för pengarna! köp en 850R, du får känslan på köpet!

Andromeda Rumpmas
9 maj 2011 · 3 860 Inlägg

TurbOla skrev:
Du får definitivt en nyare Saab för samma pengar som för motsvarande 850R.

Tydligen panik att bli av med sina Saabar. tongue



Edit:

En personlig åsikt, syrran har en Saab 9-5 2,0t, och jag blir nervös av hur framvagnen beter sig jämfört med 850n.

Pressar man bilen lite så blir framvagnen väldigt benägen till att vilja vandra, eller man kanske ska säga nervös.
Om det är ett vanligt problem på Saab, eller det kanske bara är en brist på framvagnsinställning kan jag dock inte avgöra.

Just 9-5:an har inga problem med orolig framvagn, det är ng900/og9-3 som har. Bjud henne på en hjulinställning smile

Kan säkert även vara att bakaxelbussningarna börjar ge sig, vilket är ett vanligt fel på speciellt kombin. Även bakdämparna tar mycket stryk.

Senast redigerat av Andromeda (9 maj 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Micksson
9 maj 2011 · 343 Inlägg

Har åkt i båda bilarna och jag gillar dom båda.. Men ändå så faller jag lite mer åt Saab-hållet då det känns som om den har roligare utrustning och det där med växellådorna är väl mer riktat åt dom äldre Saabarna än dom nyare? Visst tål dom väl inte hur mycket som helst men det gör väl ingen låda i en hyfsat snabb standardbil? Rätta mig om jag har fel...

Mvh Mikael

Bompeman
9 maj 2011 · 679 Inlägg

Micksson skrev:
Har åkt i båda bilarna och jag gillar dom båda.. Men ändå så faller jag lite mer åt Saab-hållet då det känns som om den har roligare utrustning och det där med växellådorna är väl mer riktat åt dom äldre Saabarna än dom nyare? Visst tål dom väl inte hur mycket som helst men det gör väl ingen låda i en hyfsat snabb standardbil? Rätta mig om jag har fel...

Mvh Mikael

Allt kan rasa, men hur man kör har stor betydelse;)

TurbOla Reservdansk
9 maj 2011 · 6 271 Inlägg

Det som har stor betydelse i växellådsdiskussionen är väl att Saabs växellådor har bara två axlar, medans Volvos lådor har tre.

Dela upp antalet växlar på två eller tre axlar, och gissa belastningen på axlarna därefter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Micksson
9 maj 2011 · 343 Inlägg

Bompeman skrev:

Micksson skrev:
Har åkt i båda bilarna och jag gillar dom båda.. Men ändå så faller jag lite mer åt Saab-hållet då det känns som om den har roligare utrustning och det där med växellådorna är väl mer riktat åt dom äldre Saabarna än dom nyare? Visst tål dom väl inte hur mycket som helst men det gör väl ingen låda i en hyfsat snabb standardbil? Rätta mig om jag har fel...

Mvh Mikael

Allt kan rasa, men hur man kör har stor betydelse;)

Givetvis, men folk verkar ju tro att bara för att man kör Saab så rasar lådorna per automatik.. Lite trist.

Rquired Allmänt envis
9 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Vad söker du för bil egentligen, det är ett litet konstigt val du lagt upp? En 9-5 är ingen bil man kör utan en bil man åker i, 850R är inte den ultimata körmaskinen men en bil som bjuder in till att köras och som jämfört med Saaben är väldigt körglad. Dessutom med en roligare maskin med ett fränt ljud, och Volvo R är lite av en kultbil och är därmed eftertraktad vilket tyder på ett bra andrahandsvärde till skillnad från Saab som bekant inte är särskilt attraktiv.

Vill du köpa en redan snabb bil och sedan trimma denna antar jag att du vill ha det kul bakom ratten i din nya bil, då tycker jag Volvo är den bil som passar dig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
OUTLAW1
9 maj 2011 ·

volvo 850R ...helt annan bil än 9-5 aero...det är liksom LAKRITSPUCK eller Vaniljpuck...
eller monster och Hello Kitty..

IceEyes Varningar: För många..
9 maj 2011 · 2 552 Inlägg

ejon_850 skrev:

WoozyDozz skrev:

ejon_850 skrev:
Steg3 på saab = Byt kopplingen innan
Steg3 på volvo 850 = Tuta och köra

Saab = Stora förluster på växellådorna från skillnad på volvo.

Sen beror det väl på hur man använder lådan också?

Saabs växellådor är inget bra!

Kan upplysa dig om att lådorna i Volvo 850 har minst lika tveksam hållbarhet.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
TurbOla Reservdansk
9 maj 2011 · 6 271 Inlägg

IceEyes skrev:
Kan upplysa dig om att lådorna i Volvo 850 har minst lika tveksam hållbarhet.

Ryck-körning med enhjulsburnouts dödar dem lådorna lätt.
Detsamma tror jag gäller Saabs lådor.


Men med "hänsynsfull" burnout-körning fixar en växellåda från en S70 120hk utan problem 550hk med enhjulsspinn runt hela Mantorp - det har Vaktkonstapeln bevisat med sin T-gul.

Leif H bevisade ju med sin 850 på 1140hk att en original växellåda med Quaife diffbroms ändå hänger med utan att klaga.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Skaune
9 maj 2011 ·

IceEyes skrev:

ejon_850 skrev:

WoozyDozz skrev:
Sen beror det väl på hur man använder lådan också?

Saabs växellådor är inget bra!

Kan upplysa dig om att lådorna i Volvo 850 har minst lika tveksam hållbarhet.

hahaha icke då!


En liten kul film, har inget direkt med hållbarheten mer än kenneths kommentarer om just lådorna! wink  inte så mycket fakta, men likt förbaskat kul o se! wink

http://www.youtube.com/watch?v=ENniiUvFZ20

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang