rutan45 skrev:
Jag har tänkt köpa den helt ny. Maxgränsen ligger på 250 000 men 220-230 000 skulle vara fint.
Man kan nog säga att jag blir mer omkörd än jag kör om, så det där med att vara sist från stoppljuset spelar inte mig någon roll (känner mig gubbig)

Idag kör jag en gammal 940 GL som jag kört så länge jag kan minnas tänkte jag säga, tror nog inte minsta dieseln kan vara tröttare?
Hjullager och drivaxlar har jag läst ska vara klent, kanske något dom fixat till med den senaste men det är ju inte säkert.
Egentligen skulle jag vilja ha en "stridsvagn" som bara går och går så finns det något annat som är hur pålitligt som helst så går den nog före Volvon iofs.
Har dålig koll på dagens bilar, är alla ungefär lika bra eller är det fortfarande så man läst förr att en japanare rostar snabbt men dom går hur långt som helst utan att vara griniga osv?
Måndagsex finns det överallt men finns den där bilen som går hur länge som helst bara den får kärlek?
Vill ha ny bil så jag får vara med från början och sköta den grundligt då jag har tänkt ha den lika länge som min 940 från nittiotalet om inte längre tid.
Mycket text men det är mitt läge. Tack för de svar jag får

Nej det har ändrats lite skulle jag våga påstå, de "bra bilarna" har blivit mycket mer jämnlika och de "dåliga" bilarna har blivit bra bilar dem med; Men inte lika bra som de "klassiska bra bilarna". Ta Alfa Romeo som ett exempel, dem har de senaste 10 åren varit bra och pålitliga bilar men de är fortfarande inte lika felfria som till exempel en Toyota.
Volvo har sjunkit rejält, mycket på grund av att de är inte beprövade gamla familjebilar längre. Volvo har tagit åt sig modern teknik, och är därmed långt ifrån att vara den bästa eller pålitligaste bilen idag. Det är inte dåliga bilar, men kolla lite på statistik kring hur nöjda ägarna är, hur bilarna håller och så vidare så ser du att Volvo ligger inte bättre till än medelbilen.
I topp idag ligger BMW, Lexus och Subaru. BMW är bilar jag själv har väldigt mycket bra erfarenhet av, men är du inte så intresserad av att köra försvinner märkets starkaste kort och de är tyvärr dyra: För 250.000:- får du inte mycket men det kan kanske vara värd en titt? Sök efter 316d Touring, du bör kunna hitta en sådan för 250´ och den mindre 1-serien har precis samma förbrukning men är toktrång. Kom ihåg att BMW har fri service i 3år/8000mil, ett bra andrahandsvärde och är billigare att serva än Volvo V50 (Efter de 3åren/8000milen alltså).
Subaru är kanonbilar, men satsar enbart på 4WD i Sverige och en sådan är som du förstår inte så snål. Lexus är kanonbilar, sällan de mest avancerade men istället beprövade och avkopplande att köra.
Ett alternativ kunde vara nya CT220h? En bensindriven hybridbil, dricker lika lite som V50 DRIVe (0.38L/mil) men går oändligt mycket tystare och mjukare och dessutom delvis på el. Idag finns som sagt inga problemfria bilar som bara går och går, men den stora fördelen med Lexus är deras service: Skulle något krångla är Lexus troligtvis det enda märket som på bred front fortfarande är servicevänliga till skillnad från otrevliga Volvo, BMW etc-handlare.
Ännu en fördel med CT220 är att den är automatväxlad, nackdelen är att den ligger över din budget men jag hade nog i din situation varit intresserad ändå: Lexus har som sagt bra kvalité, bra service och på grund av detta ett starkt andrahandsvärde; Och att det är en hybridbil har rent historiskt varit ännu en stor fördel för andrahandsvärdet: Kolla bara hur bra Toyota Prius, Lexus RX400h (Hybrid-jeepen) med flera håller värdet i förhållande till motsvarande bensindrivna bilar!
Och rostskyddet har japan fått ordning på, kanske inte vassast idag men långt ifrån sämst.
V50 i all ära men jag tycker det är en burkig och billig bil som inte känns "rejäl" som Volvo´s andra modeller gör: Jag hade åkt och provkört BMW och Lexus om jag varit dig. Och trots att jag är glad i BMW hade jag nog valt en CT220h över en 316d eftersom japanen är mer bil för pengarna, för att jag inte är så glad i dieselbilar och för att en liten dieselmotor inte lockar fram den riktiga "BMW-känslan".
En sådan hamnar nog snarare på 300´ än 250´ men frågan är om det inte är pengar du får igen i reparationer, service och dylikt med tiden om du har möjligheten att lyfta taket?