Vad heter slangen?

Knutten92
10 maj 2011 · 66 Inlägg

Hej, jag behöver lite hjälp med vad denna slangen heter och vart man hittar en sådan till ett ganska lågt pris och hur man smidigast byter den big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159742/159742-95836502766cd6c412d901e2a2bf61b9.jpg

benilsson
10 maj 2011 · 157 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159742/159742-f78d001cd6a2633eb216f68ef594331e.jpg

Janneutanb
10 maj 2011 · 7 272 Inlägg

Ser ut att vara ett styrservorör tror jag.
Kolla vart det leder...
Förslagsvis så finns det nya inne på saab, annars kanske någon skrot råkar ha en.

Knutten92
10 maj 2011 · 66 Inlägg

Ser inte vad du skrivit... skriv igen. tack big_smile

Knutten92
10 maj 2011 · 66 Inlägg

Såg nu, det funkade inte riktigt för mig big_smile nu gör det det big_smile

bumpe Lastbilsmekaniker
10 maj 2011 · 3 878 Inlägg

Tryckledning för styrservo, mellan pumpen och styrväxeln!

Har för mig den går så på 900 smile

Edit: För visst fan är det en Saab 900 94-97 eller en 9-3 -98-99?

Senast redigerat av bumpe (10 maj 2011)

Knutten92
11 maj 2011 · 66 Inlägg

Tack, det är en 9-3 från 99 big_smile

Johnsen
11 maj 2011 · 426 Inlägg

Tryckslang till styrservo smile
läcker den? det gör den för mig i alla fall, dyrt som as att reparera tyvärr smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
jonTe
11 maj 2011 · 5 710 Inlägg

Även min läcker....någon som har priset sådär "rakt-upp-å-ner" ?

MVH Jonas
..............
Johnsen
11 maj 2011 · 426 Inlägg

jonTe skrev:
Även min läcker....någon som har priset sådär "rakt-upp-å-ner" ?

Var och frågade här på saab i Skövde, och de ville ha cirka 2000:- det dyra var tydligen att skiten skulle hydraulpressas på plats eller något sådant...
Rena rånet enligt mig, kan köpa biltema olja och fylla på i 350 år innan det lönar sig att byta slang tyvärr smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
bumpe Lastbilsmekaniker
11 maj 2011 · 3 878 Inlägg

Åk till er lokala hydraulikfirma, en slang med 2 anslutningar någon meter lång kostar ca 500 på sin höjd smile

Knutten92
12 maj 2011 · 66 Inlägg

Fy fan! ja det är ju rena rånet, ja blit nog att ta bumpes tips big_smile låter billigast:D

Johnsen
12 maj 2011 · 426 Inlägg

bumpe skrev:
Åk till er lokala hydraulikfirma, en slang med 2 anslutningar någon meter lång kostar ca 500 på sin höjd smile

Bra idé ska kolla detta! smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Johnsen
29 maj 2011 · 426 Inlägg

Kan uppdatera läget lite här då jag ska lämna in bilen på reparationen med trasig/läckande tryckslang styrservo. Totalt går det på (hos saab) 3429:- och ja dom byter bara slängjäveln, bara slangen ligger på 1800:- och sedan tillkommer arbetet som jag iofs kan förstå tar lite tid så nu vet alla vad det kostar smile hade inte alls planer på att lämna in den för detta men fick anmärkning på bes smile alltid lika kul

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Knutten92
29 maj 2011 · 66 Inlägg

Fy fasen så jäkla dyrt!! jag ska plocka bort den och åka till en hydralfirma.. och trycka en ny:D blir förhoppningsvis billigare wink

Johnsen
29 maj 2011 · 426 Inlägg

Knutten92 skrev:
Fy fasen så jäkla dyrt!! jag ska plocka bort den och åka till en hydralfirma.. och trycka en ny:D blir förhoppningsvis billigare wink

Först och främst är det ett helvete att plocka bort slangen, försökte men gav upp rätt snabbt smile sedan är det knepiga med denna slang att den är pressad med olika moment i pressningen vilket min lokala hydralfirma inte kunde fixa men förhoppningsvis kan din det smile skriv gärna hur det gick smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
bumpe Lastbilsmekaniker
29 maj 2011 · 3 878 Inlägg

Men va fan, vanlig 300bar slang och ett par kopplingar lär lätt stå pall! Är ju bara 60-70 bar i slangen så det kan omöjligt vara så avancerat?

Johnsen
29 maj 2011 · 426 Inlägg

bumpe skrev:
Men va fan, vanlig 300bar slang och ett par kopplingar lär lätt stå pall! Är ju bara 60-70 bar i slangen så det kan omöjligt vara så avancerat?

Enligt saab verkstaden så är pressningen pressad så att innerdiametern på slangen är varierande för att få rätt mängd/tryck. Om detta stämmer eller ej kan jag inte uttala mig om men det är vad jag fick höra och sedan om han står och hittar på vet jag inte...

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
bumpe Lastbilsmekaniker
29 maj 2011 · 3 878 Inlägg

Det ligger säkert något i det dom säger, sen är det bara frågan om de e värt 4000 istället för 400 för att få rätt "feeling" i servon? smile

Johnsen
29 maj 2011 · 426 Inlägg

bumpe skrev:
Det ligger säkert något i det dom säger, sen är det bara frågan om de e värt 4000 istället för 400 för att få rätt "feeling" i servon? smile

Det är inte bara feelingen som påverkas, pumpen kan rentav gå sönder om det är fel tryck i systemet smile annars håller jag med helt och hållet, hade man vetat att det skulle funka utan att pumpen kunde paja så skulle jag givitvis gjort på det billiga sättet smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang