Fylla på aircondition

VovveW40
12 maj 2011 · 45 Inlägg

hej jag har gogglat lite och sett att folk har köpt tättningsmedel samt påfyllnings flaska/or och på så sätt kunnat gjort detta hemma med ac.. ska tydligen finnas något som heter ez chill...

vill nu kunna köpa detta på ett enkelt sätt..

mvh pontus

vintern är kommen =(
Volvo 855T5 (1994)
DusanMandick Random Hero
12 maj 2011 · 4 047 Inlägg

först o främst, är du helt 110% på att din ac är tät?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
VovveW40
12 maj 2011 · 45 Inlägg

har lämnat in bilen och de är gasbrist i den nu pgr av att de läker i torkfiltret...så då fick jag tips om att de finns 2 typer av små flaskor man kan köpa själv typ från ebay....en som man använder för att täppa igen de lilla lilla hålet sedan fyller man på med r134 eller vad de nu heter....

ska gå att få tag på men jag vet ej hur

vintern är kommen =(
Volvo 855T5 (1994)
DusanMandick Random Hero
14 maj 2011 · 4 047 Inlägg

Det är väldigt dumt att täta en ac med nåt medel, det är rejält högt tryck i en ac.

Ditt torkfilter sitter under bilens databox, du behöver lossa kylningsröret till databoxen, det krävs inga verktyg till detta, sen ser du torkfiltret, det liknar en stor bränslepump.

Lossa den klämman som sitter på alu röret från filtrets topp, kryp ner under bilen och lossa 22mm muttern som sitter under filtret, den brukar sitta som satan så håll emot filtret med en oljefiltertång.

Sätt på ett nytt torkfilter o gör i omvänd ordning, sen fyll med ditt ebay kylmeduim, jag rekommenderar det inte men prova du. Glöm ej att ta olja på o-ringarna som du MÅSTE byta smile

R134a är svårt för en privatperson at få tag i. biltemas gasol funkar att fylla med annars wink

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Danne_1977
14 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Skulle endå inte rekommendera nåt "hemma trix" för att täta en AC anläggning,  bättre att lämna in och få det riktigt gjort.. kostar en slant i och för sig men o andra sidan så vet du att det är riktigt. Hittar du nån som håller på att reparera kylskåp och andra anläggningar så kanske du kan höra dig för där.. dom har oftast inga problem att fylla R134a i bilar med AC.. till en mycket lägre kostnad än vad tex en proffsfirma tar.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
volvov70-4ever
9 augusti 2011 · 5 Inlägg

Eller köper man en tub som jag har gjort så det går att få tag i... kostade en del men det gick. Föreslår att du byter torkfilter om det läcker där.... http://www.avantia.com/ har dom torkfilter till vettiga pengar. påfyllningnen är ju ett annat senare problem

Germax
9 augusti 2011 · 12 086 Inlägg

Det finns läcktätare men de fungerar bara om det läcker vid torra oringar. Hål i kondensorn som är väldigt vanligt går inte att laga med en sådan produkt.

En annan förutsättning för att de ska fungera är att systemet fortf inte är helt tomt.

Hemmaprodukter fungerar fint, men det gäller att man har rätt förutsättningar och rätt produkt.

Stettler
10 augusti 2011 · 85 Inlägg

Har forskat en del i det här med AC. Kollat igenom allt. Till och med även provat att konvertera till HC (gasol). Som visserligen kyler betydligt bättre och är billigare. Men kan ofta ge andra problem.

Men har du inte kontakter. Så lämna in på en auktoriserad verkstad som vet vad dem sysslar med. I alla fall för provtryckning och fyllning. Delar kan man byta själv.
Tänk bara på att vid öppnandet av ett system, så bör det fyllas rätt omgående. Och det skall ALLTID vakumsugas innan fyllning (vid tomt system, inte top-up).
För som sagt tidigare. Det är rätt höga tryck i en AC, ca: 12 BAR på högtryckssidan. Så har man fått korrosion i systemet på grund av fuktig luft. Då spricker det rätt snart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang